Switch (99 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 21/7 2012, 10:55 af Torben Rølmer Bille

Under mistanke

Under mistanke

Den franske thriller Switch handler om identitetstyveri, eller rettere sagt, en af fremdriftsmomenterne i fortællingen fokuserer på hvorvidt vores kvindelige hovedperson i virkeligheden er offer for et ondskabsfuldt komplot, eller om hun er skingrende sindssyg og faktisk er ansvarlig for det bestialske mord, politiet anklager hende for at have begået.

I starten af filmen bor vor protagonist, Sophie, i Canada. Hendes karriere er gået lidt i stå, men hendes held vender tydeligvis efter en jobsamtale som hun dukker op til aflyses. Sekretæren på stedet får nemlig medlidenhed med hende og hun giver Sofie en idé om at få inspiration i udlandet. Sekretæren fortæller begejstret om internetsitet ”switch.com” hvor almindelige mennesker kan bytte hjem med hinanden for et stykke tid, hvis de har brug for lidt luftforandring. Sophie vil gerne til Paris og det lykkes hende hurtigt at komme i kontakt med kvinden Stéphane, der hellere end gerne vil bytte lejlighed med Sophie for en periode.

Sophie ankommer til en enorm luksuslejlighed i Paris og bruger sin første dag på at suge pariserstemning til sig, men hun vågner op til en virkelighed, der emmer af alt andet end romantik og hyggestemning. For Sophie vækkes brutalt den efterfølgende morgen, idet uniformeret og svært bevæbnet politi bryder ind i lejligheden. De anholder vores hovedperson og konsekvent kalder de hende Stéphane, navnet på kvinden som Sophie har byttet lejlighed med. Hun mistænkes for at have halshugget sin tidligere elsker, men da Sophie forsøger, at forklare at der må være tale om en misforståelse, er både internetsiden, Stéphane og Sophies personlige oplysninger væk.

Der går ikke ret længe før den handlekraftige heltinde, tager sagerne i egen hånd og flygter fra politiets varetægt. Betjenten der er sat på sagen (som i øvrigt spilles af den forhenværende fodboldspiller Eric Cantona) gør naturligvis alt for at få fat i pigen igen, men der er også noget der nager ham, for tilsyneladende er hun selv helt overbevist om sin uskyld. Imens forsøger Sophie at gøre alt for at undgå at blive fanget, samtidig med at hun desperat leder efter ting der kan bevise hendes uskyld.

Manuskriptet til Switch er skrevet af Jean-Cristophe Grangé der måske er bedst kendt som forfatteren til De blodrøde floder og sidst han kiggede forbi Kapellet var det med romanen Forbarm dig. Et af forfatterens signaturtræk synes at være fokus på arvemasse og DNA og Switch benytter sig også perifært af dette tema. Karakteristisk ved Grangé er også at hans plots ofte ikke tåler nøje granskning, for selv om Switch er både ganske spændende og interessant at følge med i, er plottet også fyldt med en masse elementer, der virker både lidt søgte og endda decideret ulogiske i retrospekt.

Selv om plottet i sidste ende måske ikke holder vand, gør Switch det den skal. Den underholder, leverer et mysterium, som man hurtigt drages ind i og så er actionelementerne i filmen så tilpas realistisk skruet sammen, at historien på dette niveau forekommer plausibelt. Så kan man leve med nogle plotmæssige huller, der dog først tegner sig tydeligt efter filmen er slut så er Switch ikke det værste bud på halvanden times menneskejagt.