10 - Spilanmeldelse
Back to Bed

Call of Duty – Black Ops 4 / Playstation 4
Activision / Treyarch / Activision
Anmeldt 27/11 2018, 16:38 af Torben Rølmer Bille

Fortnite for voksne

Fortnite for voksne

Som ivrig gamer er der visse ting, der kan sammenlignes med jul, nytår og Roskildefestival. Årligt tilbagevendende begivenheder. Man ved, at der stort set hver sommer dukker et ny FIFA-spil op, og når efteråret nærmer sig kæmpes der hårdt om titlen som årets bedste og sejeste skydespil. Her har kampen de senete mange år stået mellem Treyarchs Call of Duty-serie og DICEs Batllefield-serie. I 2018 må vi vente til slutningen af november på at opleve Battlefield V mens man allerede i en lille måneds tid har kunnet spille det splinternye Call of Duty: Blacks Ops 4.

Som noget helt nyt har spildesignerne valgt ikke at lave en singleplayer-del, hvilket undertegnede var meget ærgerlig over, idet det normalvis var den del af spillet, som virkede tiltrækkende. Gammelfar-anmelder har svært ved multiplayerspil, ofte fordi han ikke kan holde sit temperament i ro, hvis han gang på gang bliver skudt i ryggen af en 12-årig nørd, der tillige håner ham verbalt. Derfor har Kapellanen bedt unge Hr. Sebastian Bille om assistance til at skrive denne anmeldelse, da Seb er en både kapabel og ivrig multiplayerspiller. En af dem, der håner gamle NOOBs. Derfor vil denne anmeldelse være baseret primært på Sebastians oplevelser og observationer af det nye spil.

Ingen singleplayer, men…
Det tætteste på en egentlig singleplayer-del i det nye spil er den del af spillet, som hedder ”Specialist HQ”. Dette er en slags træningsbaner, hvor du kan lære, hvad og hvordan hver enkelt af de ti karakterer, du kan vælge i spillet, fungerer. Hver af disse figurer har særlige evner og features, der naturligvis er forholdsvis godt afballanceret i forhold til de øvrige. Der er med enkelte undtagelser blevet skabt en unik træningsbane til hver af de ti figurer, for enkelte går igen.

Hurtig reaktionsevne og masser af spilletid kræves det, før du bliver rigtig god til det nye Black Ops

Når man spiller ”Specialist HQ” får man en cutscene før træningsbanen begynder. Her fortælles kort om, hvad din person gør, og du lærer også noget om din persons bagrund. For eksempel hører man at figuren Crash gambler meget. Nogle af karakterne fra Black Ops 3, som eksempelvis Firebreak og Seraph, er også med i det nye spil, og det er ret fedt at kunne få mere indblik i deres bagrund. Det det er på ingen måde sammenligneligt med en regulær singleplayerdel, og denne del af spillet kan også gå hen at blive lidt kedelig.

Fantastisk multiplayer
Igen gør CoD det helt fantastisk i multiplayerdelen af spillet. Det er nok også den del af spillet, som får de fleste gamers til pengepungen. Spillet afvikles flot, i et rasende tempo og stort set uden grafikfejl. Du vil opleve, at du bliver fragget en del gange i starten (især i ryggen og i siden), men hurtigt vil vænne dig til at spille dine figurer, finde det perfekte dække og lære de mange forskellige baner at kende. Der er 14 baner i alt, og blandt de bedste er ifølge Kapellets kapable ungdomsanmelder de, der hedder ”Arsenal” og ”Icebraker”.

Der er flere game modes at vælge mellem i multiplayer. Blandt andet kan du spille gamle kendinge som ”Free for all” og ”Team Deathmatch”, men der er også to nye, kaldet ”Control” og ”Heist”. Sidstnævnte minder en del om CS-GO, idet du kan bruge virtuelle penge på våben og såkaldte perks mellem hver kamp. Man optjener disse penge ved, hvor godt man klarer sig i den enkelte runde.

Blackout
Den væsentligste nyhed i det nye spil er en version af den populære ”Battle Royale”. De fleste kender den nok fra det superpopulære Fortnite, hvor en stor bane gradvist gøres mindre, for at få de resterende spillere til at samles i midten af den skrumpende cirkel for at dræbe hinanden dér. I CoD starter man med at være 88 spillere, men kun en enkelt vinder kommer ud af dette i live.

Efter RIGTIG mange timers spiltid, kan man få sin egen dødelige enhjørning.

Til forskel fra Fortnite skal du dog ikke høste ressourcer eller bygge ting og sager, mens du ræser rundt på banerne. Du skal i stedet sørge for, at du hele tiden er i bevægelse, har gode våben og ammo nok. Denne del af spillet er derfor tæt på spiloplevelser som Player’s Unknown Battleground, og lignende spil – hvilket gør, at denne gamemode vil gøre mange nye spillere i stand til at gå direkte i gang med denne del af spillet.

Romerske zombier
Call of Duty er også blevet kendt for de game-modes, hvor spilleren, enten online, alene eller via split-screen med en ven og en ekstra controller, kan løbe rundt på forskellige baner og massakrere hordevis af zombier i et forsøg på at overleve. På disse baner er der gemt masser af easter-eggs og boss-kampe, som man kun kan få adgang til, hvis man gør visse ting i en helt bestemt rækkefølge. Er du i tvivl om, hvad du skal, så gå på youtube og se de ofte ganske lange videoer til, hvordan du eksempelvis kommer i kamp med en zombieelefant.

Zombietigere, så har man set det med!

Der er som udgangspunkt tre zombie-maps; et der foregår på et skib, der minder meget om Titanic, et der foregår i fængslet Alcatraz, som har fået titlen Blood of the Dead (et remake af Mob of the Dead fra Black Ops 2 - red.) og endelig, det kapellet vurderer er det bedste af de tre, nemlig det map, der kaldes IX og som foregår i Colosseum i Rom. Du kan tilkøbe en ekstra bane Classified, hvis du ikke kan få zombier nok, men den har vi ikke haft mulighed for at afprøve.

Upgrades, tiers og meget mere
Spillets skabere har indbygget et tier-system i multiplayer og Blackout-delen af spillet. Det vil sige at jo mere du spiller, jo flere genstande får du. Det handler ikke om nye våben eller forbedringer til de eksisterende våben men derimod flere muligheder for at customize dine våben og din figurs udseende. Et lettere bizart eksempel er at du på den måde kan få dit maskingevær til at ligne en enhjørning.

Du kan ikke ved at råspille spillet blive hurtigere, sejere eller få vildere våben. I stedet er de mange spilbare figurer godt velafbalanceret i forhold til hinanden, så alle burde have en chance for at deltage, uanset om man lige har installeret spillet eller har været i gang med det i over en måned. Der er dog enkelte våben, der først låses op for når din figur har nået en bestemt level, f.eks. de mest almindelige våben så som Vapr-XKG og Maddox.

Flere gamle kendinge
Lige inden deadline kan Kapellet også berette, at det populære multiplayer-map ”Nuketown” lige er blevet inkluderet i den seneste opdatering til spillet. Det er selvfølgeligt fedt og vil vække glæde hos alle de, der husker banen fra de tidligere versioner af spillet.

Kort sagt lever Call of Duty – Black Ops 4 op til de forventninger, man havde før spillet udkom. Grafikken er fed, lydsiden er lige i skabet, og så gør de mange forskellige spilmodes, at der er nok at tage fat på, uanset om du er mest til multiplayer eller zombies. I den sidstnævnte spilmode er der også mange virkelig gode og sjove easter-eggs, endda enkelte der ligefrem har sendt chokbølger gennem fans af spillet.

Spillet er rasende godt, enormt vanedannende, og det bliver ekstra sjovt, hvis du har en eller flere makkere, som du kan spille sammen med online. Derfor anbefaler Kapellets juniorkorrespondent Call of Duty: Black Ops 4 på det allervarmeste.