Knack 2 / PlayStation 4
Sony /Japan Studio /
Anmeldt 2/10 2017, 15:14 af Torben Rølmer Bille
Action for familiens yngste
Action for familiens yngste
« TilbageKnack var en af de såkaldte ’launch’-titler som udkom samtidig med den nye PlayStation 4 i 2013. Her i sensommeren 2017 er der kommet en fortsættelse. Knack 2 som er den passende titel på spillet, tager tråden op fra det første, på godt og ondt. Faktisk ville det være nemt at lave en copy/paste af anmeldelsen af det første spil, for at give vore læsere et indtryk af to’eren.
Knack 2 er som etteren en mellemting mellem et platformspil og et beat’em’up, for skal du klare spillet bliver du nødt til både at være god til at hoppe, undgå fælder, have god timing og samtidig være i stand til at bruge en række kombinationer af slag, spark og undvigemanøvrer, hvis du skal gøre dig håb om at nå spillets sidste bosskamp. Dette var også tilfældet i etteren.
Grafikløft
Rent teknisk er der ikke noget at udsætte på spillet, for Japan Studio (der er Playstations officielle spiludviklere i hjemlandet Japan) har gjort et flot arbejde i forhold til at få den flotte grafik til at blive afviklet helt flydende og uden fejl. I anmeldelsen af det første spil blev det nævnt at det var svært at se, at spillet var et PS4 spil, men dette gælder altså ikke for to’eren, for både detaljerigdommen i de mange små elementer som spilfiguren Knack består af og de flotte baggrunde, som han færdes i, er virkeligt fint renderet.
Find en ekstra controller frem
Historien i spillet starter in medias res. Knack og hans bedste ven Lucas oplever nogle enorme kamprobotter, der angriber deres by. Efter den første bane springes der tilbage i tid, for spilleren skal naturligvis ved selvsyn finde ud af, hvor disse gigantiske ståluhyrer kommer fra. Det starter med at Lucas og hans onkel Ryder er ude for at udforske goblin-ruiner sammen med Knack, men inden længe er både krigeriske munke og hemmelige civilisationer involveret i denne fortælling.
Nyt er det også at man i enkelte baner får lov til at styre – og her kommer muligvis en spoiler, som man kan undgå hvis man springer til næste afsnit - enten kampvogne eller ligefrem en af de enorme kamprobotter som optrtæder. Er man stadig to spillere til dette styrer den ene køretøjets retning, mens den anden kan affyre de våben som er tilgængelige. Det er virkeligt morsomt lavet og giver et godt afbræk til et spil der ellers primært består af hop-og-slås-taktikker.
Få frustrationer
Denne dobbeltstyring kan også være en anelse besværlig på enkelte steder, hvor timing, hurtighed og nøjagtighed kræves i forbindelse med at hoppe og lande på de platformene. Spiller man to og den ene falder ned i baggrunden oplevede yngste-sønnen og undertegnede, at når spilleren kom til live igen, så kunne hans spilfigur ved hans respawn ”tvinge” den anden spiller ud over kanten på den aktuelle platform. Dette skete ikke særligt tit, men dog nok til at det blev en anelse frustrerende. Forhåbentlig er dette noget som spildesignerne på sigt kan få ordnet med en patch.
Søg og du skal finde
Man kunne måske tænke at når man først har gennemført spillet, enten alene eller sammen med en ven, så har det ikke mere at byde på. Hovedhistorien blev af anmelder og søn klaret på ca. otte timer sammenlagt – og det til trods for, at der også blev ledt efter skatte og andre hemmeligheder undervejs. Gennemfører man spillet åbnes der op for at man dels kan spille de enkelte baner igennem igen for hér at finde frem til alle de gemte skatte, som eksisterer på de ganske store niveauer.
For at finde de skjulte skatte kræver det som oftest, at man transformerer sig til ”lille-Knack” for at kunne komme ind af den lille gang, der leder til disse skattekister. De hemmelige skatte er som oftest gemt godt af vejen, men det kan i den grad betale sig at lede efter dem, da Knack ved at åbne disse kister, kan få en masse gadgets og evner som kan gøre spillet nemmere at klare.
Fornyelse og tradition
Det må altid være en vanskelig beslutning, når der skal skabes en fortsættelse til et spil, der – lad os være ærlige – ikke blev den helt store succes. Hvor meget man skal satse på velkendte elementer og hvor meget man skal satse på at lave nye tiltag? Ballancen er måske fundet gennem både førnævnte to-spillermulighed samt ideen om at lade spiller(ne) styre andet end blot spilfiguren(e).
Var du en kæmpefan af det første spil, er der selvsagt ingen vej udenom Knack 2, men for alle andre er Knack 2 ikke et af de spil som er essentielt at anskaffe sig lige nu og her. Selv om det er et ganske fint action-platformspil, så bør man slå koldt vand i blodet og vente til spillet falder lidt i pris til trods for at Knack 2 er et både sjovt og flot spil, så er der i skrivende stund rigtigt mange PS4-titler, der kæmper om vores opmærksomhed og som i langt højere grad tilbyder en spiloplevelse ud over det sædvanlige.