Mest læste
[Spilanmeldelse]

1 - Spilanmeldelse
Bloodborne
2 - Spilanmeldelse
Ratchett & Clank – Tools of Destruction
3 - Spilanmeldelse
Assassin’s Creed IV – Black Flag
4 - Spilanmeldelse
Knack
5 - Spilanmeldelse
Assassins Creed - Brotherhood
6 - Spilanmeldelse
The Last of Us
7 - Spilanmeldelse
Far Cry 3
8 - Spilanmeldelse
South Park: Stick of Truth
9 - Spilanmeldelse
SpaceChem
10 - Spilanmeldelse
Back to Bed

Matterfall / PlayStation 4
Sony / Housemarque / Sony
Anmeldt 11/9 2017, 17:32 af Torben Rølmer Bille

Fed arkadefornemmelse


Fed arkadefornemmelse

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Alle der på et tidspunkt har pådraget sig en øm pegefinger, en ledbåndsskade i håndleddet og ikke mindst en latent mangel på tokroner i forsøget på at komme hele vejen til den sidste digitale modstander på den lokale grillbars spillemaskine engang i midtfirserne, vil med garanti byde det nye PS4-actionspil Matterfall hjerteligt velkommen.

Matterfall er nemlig et af den type spil som ikke kræver ret megen introduktion eller tilvænning, før man føler at man har rimelig styr på det. Det eneste der indledningsvist kan volde enkelte spillere problemer er styringen af ens kampklædte heltinde. Du bevæger hende rundt på banerne med den venstre styrepind, mens skudretningen styres med højre joystick. Det kræver derfor lidt tilvænning at hoppe med R1 (højre skulderknap) og hvilken andre knapper der henholdsvis sørger for at skyde efter fjenderne, udsende en uundværlig kraftstråle eller hvilke taster der affyrer et af de mange specialvåben, som man undervejs kan samle op. Så snart man dog vænner sig til denne lidt mystiske styreform, så går resten som en leg.

Peg, skyd og omarranger materie
Når det er sagt, så er selve spildelen utrolig enkelt bygget op, og vanen tro er de første par baner forholdsvis enkle, for senere at blive langt mere udfordrende for den enkelte spiller. Spillet er helt grundlæggende en form for sidescrollende 2D action-platformspil, hvor det gælder om at nakke så mange fjender som muligt uden selv at blive ramt (da dette giver bonuspoint).


Peg skyd og sørg for at holde dig i bevægelse hele tiden.

Dernæst skal man lokalisere de stakkels civilister som de ondskabsfulde aliens har fanget i krystaller gemt rundt om på de ganske store baner, for befrier man dem får man enten en bonus eller muligheden for at benytte et nyt specialvåben. Sidst skal man udnytte ens blå materie-stråle til at gøre enkelte platforme synlige (og solide) i et lille stykke tid, så man kan benytte disse til at bevæge sig videre på banerne med.

Sidescrollende er derfor ikke helt dækkende, for indimellem bliver man også nødt til at bevæge sig op eller ned på banerne mens man andre steder pludselig oplever tyngdekraften blive ophævet, så man bliver nødt til at svæve ind og ud mellem fjender og de mange skud modstanderne sender afsted. Det lyder måske kompliceret, men stol på Kapellet, når vi påstår at Matterfall er et spil, alle der er glade for actionspil, uanset alder, vil kunne kaste sig over.

Mange ting på én gang
For at blive virkelig god til spillet kræver det en ganske god hånd/øjekoordination, for det skorter hverken på antallet af modstandere eller de forskellige farlige projektiler der i høj hast pludselig sendes direkte i retning af spillerens figur. Som i alle former for den slags spil handler det derfor om at lære den måde fjenderne og deres skud bevæger sig på, hvorefter man så på behørig vis skal undgå disse samtidig med at man vælger det rette våben og en strategi for at smadre denne uden selv at blive ramt. Hvis dette lyder lidt abstrakt så tænk på klassiske arkadespil som Ghosts ’n’ Goblins, Wonderboy, osv.


Husk at tabilisere de platforme du står på, ellers skvatter du ned, ofte med stor frustration til følge

Matterfall foregår i et fremtidsunivers hvor nogle farlige aliens har overtaget jorden. Man er så menneskehedens sidste håb, de fleste andre mennesker er blevet evakueret, men som nævnt er der enkelte jordboere tilbage som man skal befri fra de ondskabsfulde fjender. Helt klassisk. Grafikken er dog meget detaljeret og ofte sker der så mange ting på skærmen, at det – måske især for arkade-novicer kan virke helt uoverskueligt.

Nok udfordringer
Selv om spillet udelukkende består af tre store niveauer, hver især delt op i tre længere baner og den obligatoriske boss-kamp, der skal vindes for at nå videre til næste niveau, så er det stadig et spil som man ikke kan klare i løbet af en enkelt times tid eller to. Kampene mod de fjender der dukker op i banernes slutning er tilpas udfordrende og man skal vist have boet i en arkadehal for at kunne gå direkte gennem banerne på første forsøg.


Der sker hele tiden noget og der er tusindvis af polygoner på skærmen samtidig

Muligvis kan man godt spille hele spillet gennem, hvis man vælger den allernemmeste sværhedsgrad, men Kapellets anmelder følte sig i al fald ganske udfordret på den normale sværhedsgrad. Det forlyder også at spillet er optimeret til PS4 Pro, men dette kan nærværende anmelder desværre ikke bekræfte, da det blev testet på den gode, gamle konsol.

Fornuftig pris
Hvis man tænker at tre fulde niveauer ikke lyder af meget, så bør man også tage prisen i betragtning, for spillet sælges pt. for omkring halvanden hundrede kroner, hvilket er særdeles rimeligt for et arkadespil af denne kaliber. Banedesignet er virkeligt flot, der er masser at se på, selv når det er andre der styrer den panserklædte heltinde rundt mellem monstre og lavafloder – og finder man spillet for nemt, så er det også muligt at spille det igennem på den højeste sværhedsgrad, der virkelig kræver at man er en rutineret arkadehaj.


Disse bikubeternede baggrunde antyder at tyngdekraften her er ophævet og derfor skal man fokusere på at styringen også bliver væsentlig anderledes

Alt i alt er Matterfall hverken synderligt originalt eller tilføjer noget helt nyt til en genre som har eksisteret siden startfirserne, men det er bragende flot lavet, grafikken afvikles i et lækkert flydende tempo og selv om indlæsningstiderne godt kunne være kortere (muligvis forholder det sig anderledes på PS4 Pro!) så var det en sand fornøjelse at smadre, hoppe og eksplodere sig gennem de tusindvis af fjender som spillet smider i ens retning.

Forrige anmeldelse
« Uncharted: The Lost Legacy «
Næste anmeldelse
» Knack 2 »