Ternet Ninja 3 / Anders Matthesen / 272 sider
Høst & søn. ISBN 9788702320695
Anmeldt 14/6 2024, 00:00 af Torben Rølmer Bille

Fin finale

Fin finale

Filmversionen af Ternet Ninja hører til blandt de mest sete biograffilm i Danmark nogensinde og når der er så stor interesse for noget, så sørger markedskræfterne for at der selvfølgelig kommer en fortsættelse .

I dag udkommer Anders Matthesens tredje og sidste bog om drengen Aske, hans familie og ikke mindst den levende ninjadukke med knapøjnene, som siden 2016 har været besat af en gammel japansk krigerånd.

På bagsiden af bogen stiller Matthesen læseren i udsigt at dette bliver den sidste del i trilogien og uden at spoile noget som helst, så kan anmelder godt afsløre, at Anders formår at afslutte serien på den bedst tænkelige måde.

En af de store fornøjelser ved at læse den første bog, var at man hér for første gang mødte Askes familie, klassekammeraterne og alle de andre figurer, der sørger for at det bliver en sjov og actionfyldt oplevelse at læse. Anden bog flyttede setting til danskernes favoritrejsemål: Thailand og var muligvis ikke helt så vellykket som den første, selv om den havde en række sjove scener. Til gengæld er vi hér i tredje – og sidste - del igen hjemme i Danmark, hvor vi i starten af bogen er med til at fejre storebror Sunes sidste skoledag.

Helt i bogens første sider præsenteres læseren for Matthesen, der advarer læseren om at spoile handlingen for andre. Det bliver Kapellet selvsagt nødt til at respektere, for hvem har lyst til at blive opsøgt af en populær standupkomiker udstyret iklædt gi og samuraisværd? Til gengæld bliver vi her på Kapellet også nødt til at ridse scenen op, så vore læsere i det mindste kan få et indtryk af hvad der sker i denne sidste del.

Aske er selvfølgelig blevet et år ældre. Idet superskurk Fillip Ebberfrø er ude af billedet, har vor hoverperson ikke længere behov for at være super ninjaagtig. Der sker jo ikke ligefrem forbrydelser på daglig basis i provinsbyen, ej heller er folk i overhængende livsfare. Derfor er spørgsmålet jo om der virkelig er behov for et par ninjaer? Det virker i al fald som om Aske har mistet interessen, meget til T.N.s frustration. For ud over at spise koldskål, synes livet ikke særligt meningsfyldt for den lille fyr med knapøjnene.

Aske har det ganske stramt med at hans livs kærlighed Jessica ikke gengælder hans følelser. Faktisk så er hun begyndt at komme sammen med bad-boy´en Marco, der både kører på scooter og muligvis er blandet ind i lyssky ting. Før Aske dog kan nå at ærgre sig for meget over det dukker en ny spændende pige op. Emily skal starte klassen efter sommerferien og hun er en pige, der modsat Jessica umiddelbart synes at være meget mere interesseret i at bruge tid sammen med Aske.

Så skal anmelder nok stoppe genfortællingen, men kan godt afsløre at bogen ikke blot fortsætter med at være en teenageromance, for inden man kan nå at sige ”kastestjerne” bliver Aske viklet ind i en skummel og vild fortælling, hvor han med livet som indsats bliver nødt til at se fortiden i øjnene.

Lige som de to foregående bøger er også Ternet ninja 3 virkelig veloplagt skrevet. Den er holdt i Matthesens særlige stil, der ikke just omfavner det politisk korrekte. Det sker dog uden at sparke nedad, men i stedet bliver der lavet sjov med en masse af de elementer, som vi kan opleve i vores kultur, fra akavede vegetar-forældre, kulturel appropriation, fatshaming og meget mere. Det handler ikke om at nedgøre disse ting, men bare lave sjov med dem. Og det virker, for Ternet Ninja 3 er virkelig sjov læsning.

Det er en børnebog, der sagtens kan nydes af alle uanset alder (med mindre du hører til den minoritet af danskere, der af uvisse årsager, ikke kan udstå Anders Matthesen – red.). Det er en veritabel pageturner, der blev læst på under en dag og som ud over masser af grin også byder på cliffhangers, dystre, uhyggelige passager og selvsagt en masse morsomme scener fra Askes hverdagsliv.

Som med mange af Matthesens ting, så er det dog i denne anmelders øjne altid den brovtne onkel Stewart, der er garant for at man griner højlydt ind i bogen flere gange undervejs. Han er så tilpas upassende, grov og ligeglad med alt og alle, at man næsten ville ønske at man kunne adoptere Stewart ind i ens egen familie. Selv om han blot indtager en birolle, så bliver denne læser altid superglad når han så endelig dukker op og stjæler billedet.

Matthesen har formået at sætte et rigtigt labert punktum for sin bogserie. Som der skrives, så kommer der selvfølgelig også en animeret filmversion af bogen til efteråret, men før dette sker, så vil Kapellet på det allervarmeste anbefale alle de der kunne lide de to første at anskaffe Ternet Ninja 3, for selv om satiren måske ender med at blive lidt overfladig, selv om man har mødt figurerne og sceneriet før, så får man stadig serveret en dybt underholdende, actionfyldt og virkelig morsomt skrevet roman, der har en utrolig bred appeal og som vil egne sig både til højtlæsning for de lidt større børn eller blot til ens egen fornøjelse.