Diverse Sex and the City - Original Motion Picture Soundtrack
Universal Music, CD 59:04 min.
Anmeldt 4/6 2008, 19:12 af Karen Østergaard Richter
Mens vi venter
Mens vi venter
« TilbageSom små børn venter på juleaften venter shoppeglade, cocktailnydende og frisindede yngre kvinder landet rundt på premieren på det, som producenterne kalder ”den ultimative film om kærlighed”, nemlig Sex and the City: The Movie. Filmen er baseret på den sensationelle sitcom med taglinen ”Are you ready for more?”om fire yngre, attraktive singlekvinder fra New York, som er hinandens faste holdepunkter i en verden af seksuelle udskejelser, spirende parforhold, blomstrende karrierer og nye stiletter fra Manolo Blahnik. Og mens vi venter, har vi nu fået soundtracket til filmen at fordrive ventetiden med, og der er bestemt potentiale til tidsfordriv i soundtracket.
Baggrund for filmen
Men først lidt om baggrunden for filmen, nemlig den Golden Globe-vindende tv-serie Sex and the City af Darren Star. Sex and the City opstod på baggrund af den amerikanske klummeskriver Cadance Bushnell og hendes klumme om New York og sex. Serien blev sendt i Danmark for første gang for snart 10 år siden, d. 6.6.98, og varede frem til 2004, hvor den siden er blevet genudsendt et utal af gange på TV3, blandt andet blev alle 94 afsnit sendt som ”julekalender” i december 2007.
Seriens omdrejningspunkt og fortæller er den stilbevidste og charmerende Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) og hendes ugentlige klumme med titlen ”Sex and the City” til den fiktive avis ”The New York Star”. Carries karakter og initialer er opstået på baggrund af seriens forgangskvinde Candance Bushnell. Carrie skriver klummen på baggrund af sine egne oplevelser med sex og livet i New York City samt veninderne Miranda, Samantha og Charlottes oplevelser med samme, som dog er lige så forskellige fra hinanden som kvinderne er. Miranda Hobbes (Cynthia Nixon) er en rødhåret, kynisk, succesfuld advokat, som er lige så opsat på at få succes i kærlighedslivet som i arbejdslivet. Charlotte York (Kristin Davis) arbejder i et kunstgalleri og er født og opvokset i en prestigefuld og yderst velhavende familie. Charlotte er en konservativ, optimistisk, romantisk perfektionist, der drømmer om prinsen på den hvide hest. Gruppens sidste medlem er Samantha Jones (Kim Cattrall), som er den ældste og mest seksuelt udfarende af de fire kvinder. Samantha er en selvstændig forretningskvinde, som er selvsikker, stærk og direkte, og som kalder sig selv for ”try-sexual”, hvilket betyder, at hun vil prøve alting mindst én gang.
Sex and the City er kendt for sin direkte og kontante dialog omkring kvinder og sex, og serien har fået mange klø for at portrættere den senmoderne kvinde som overfladisk og selvoptaget. Fans verden over er uenige i kritikken og kalder serien for ”et realistisk portræt af mange vesterlandske kvinders seksuelle adfærd og livsstil” (www.imdb.com). New York Post har seriens fire skuespillerinder på 28. pladsen over de 50 mest betydningsfulde kvinder i New York, mens vi på 24. pladsen finder seriens stylist Patricia Fields, som sammen med skuespillerne har fået kvinder verden over til at stikke fødderne i stiletter fra Manolo Blahnik eller Jimmy Choo, bære halskæder udformet som deres navne, drikke Cosmopolitans og Flirtinis og kræve retten til fantastisk sex, et fantastisk job og fantastiske veninder (www.nypost.com).
Filmens musik
Sex and the City: Original Motion Picture Soundtrack er med sin blanding af soul, blød rock, lounge og downbeat/chill-out-elektronika med bløde rytmer og kvindevokaler umiddelbart lige præcis, hvad man kunne forvente af et soundtrack til ”den ultimative film om kærlighed”. Soundtracket er fuld af ”tøsesange” med tekster om shopping, kærlighed og selvstændighed, som når Fergie synger ”I’m looking for labels ain’t looking for love”, Jennifer Hudson synger ”I look good in love, all dressed up in love” og Jem synger ”I’ve been there before, knocking down doors, with rejection, won’t take no for an answer, nothing compares with reaching your dream, it’s amazing all that you can you do, how it’s up to you”.
Soundtrackets første nummer er med den succesfulde amerikanske R&B og popsangerinde Fergie og titlen ”Labels or Love” understøtter fint de nye engelske undersøgelser, der viser, at 40 pct. af kvinder hellere vil shoppe end have sex med deres mand, selvom 72 pct. af de adspurgte syntes, at deres mand er lækker. Ifølge en ny fransk undersøgelse refereret i det videnskabelige tidsskrift Comprehensive Psychiatry er hver tredje kvinde så afhængig af at shoppe, at det enten er eller minder om et decideret misbrug (www.ekstrabladet.dk). Nummeret har den typiske Fergie-lyd, hvor hun synger og snakke-rapper ind over et iørefaldende mix af elektroniske lyde, et dansefremkaldende trommebeat og en trompet, der spiller skalaer, og ellers henleder tanken på temanummeret fra serien Sex and the City.
På soundtrackets andet nummer ”All Dressed in Love” møder vi den Oscarvindende sangerinde Jennifer Hudson, som særligt er kendt fra filmen Dreamgirls (2006) med Jamie Foxx, Eddie Murphy og Beyoncé Knowles. Hudson spiller også med i Sex and the City: The Movie, hvor hun spiller Carries assistent. Nummeret ”All dressed in love” er skrevet specielt til filmen og Hudson, og skulle ifølge producenten ”få biografgængerne til at danse ud af biografen”. Og nummeret er da bestemt også iørefaldende og fængende, men måske også lige lovligt pompøst med Hudsons til tider overvældende stemme kombineret med et fuldvoksent big band med strygere og blæsere.
Soundtracket rummer også det skønne nummer ”Mercy” af den walisiske sangerinde Aimee Ann Duffy, et nummer som, foruden at have været Ugens uundgåelige på P3, også har toppet de engelske hitlister. ”Mercy” er et af soundtrackets absolutte højdepunkter, som med sin blanding af styrke, skrøbelighed og sensualitet affødt af retrolyden fra 1960’ernes danseorkestre, det gennemgående tema stærkt inspireret af Ben E. Kings ”Stand By Me” fra 1961 og Duffys markante stemme, rammer Sex and the Citys ånd perfekt.
Albummet indeholder en række klassikere i nye klæder som ”The Look of Love”, der oprindeligt blev sunget af Dusty Springfield til soundtracket til filmen Casino Royale fra 1967. Sangen blev nomieret til en Oscar og er siden blevet indbegrebet af lounge and easy listening. På soundtracket til Sex and the City: The Movie er nummeret i Nina Simones udgave fra 1967 taget under kærlig behandling og er remixed af Madison Park vs. Lenny.
Af andre klassikere møder vi Bee Gees hit ”How deep is your love” fra 1977, her i en smuk, melodisk og stille udgave med kvindeduoen og indiebandet The Bird and the Bee, Run-D.M.C og Aerosmiths overskudsagtige og selvsikre ”Walk this way”, samt den skotske folkesang Auld Lang Syne, som vi herhjemme kender med Jeppe Aakjærs danske oversættelse ”Skuld gammel Venskab rejn forgo”. Den smukke Bee Gees klassiker ”How Can You Mend a Broken Heart” fra 1971 findes her i Al Greens udgave fra 1972, hvor han akkompagneres af den fantastiske, grammyvindende engelsk soul-, R&B- og blues singer-songwriter Joss Stone, som har indsunget sit bidrag til sangen specielt til dette soundtrack.
Resten af soundtracket er et eklektisk mix af mere eller mindre undværlige sange fra kunstnere som den amerikanske soul og R&B singer-songwriter Indie.Arie, den walisiske singer-songwriter Jem, hvis sange er et mix af den klassiske rockballade kombineret med New Wave-styled electronica og trip-hop, indiebands som Morningwood og The Weepies. Albummets sidste nummer er temanummeret fra Sex and the City, der her dog på samme måde som Hudsons sang ”All Dressed Up in Love” er løbet ind i et fuldvoksent big band med blæsere og strygere, som igen afføder en voluminøs og ganske overvældende lyd.
Sex and the City: Original Motion Picture Soundtrack er et ganske harmløst og ganske iørefaldende album, som fungerer både som afslappende baggrundsmusik med easy listening og lounge-stil, mens numre som ”Labels or Love” og ”New York Girls” kan sætte gang i enhver tøsefest. Numrene ”The look of love” og ”I Like the Way” minder mig om stemningen i New York og om shopping her, idet det er den slags numre, som typisk udgør baggrundsmusikken i modebutikkerne i The Big Apple. Alt i alt et ganske fint album, som dog ikke helt lever op til mine forhåbninger for et soundtrack til ”Den ultimative film om kærlighed”, og som desværre heller ikke er helt modigt, bramfrit eller sexet nok til at akkompagnere de fire skønne sild og ikoner Carrie, Samantha, Charlotte og Miranda. Dertil mangler jeg nogle af de største kvindelige sangere som Aretha Franklin, Joni Mitchell, Janis Joplin og Madonna. For nok handler Sex and the City om singletøser, mode, sex og byliv, men serien handler også om kvinder ret til at være selvsikre, seksuelle, sensuelle og succesfulde.