Without Remorse (109 min.) Købefilm / streaming / Paramount /Amazon Movies
Anmeldt 31/5 2022, 16:03 af Torben Rølmer Bille

Onde russere

Onde russere

Til trods for at navnet ’Tom Clancy’ har prydet en lang række film (tænk blot på Jagten på Røde Oktober, tv-serien Jack Ryan der kører på anden sæson, for ikke at tale om en række videospilspil (f.eks. Splinter Cell og Rainbow Six-serierne)), så har kapellets anmelder ikke læst en eneste af mandens bøger. Dette skyldes ikke ond vilje, men måske snarere at agent- og spionthrillers nu engang gør sig bedre i forskellige visuelle medier.

Den seneste Clancy-roman, der er blevet omsat til film er Without Remorse, en roman der oprindelig udkom i 1993. Der skulle altså gå næsten tyve år før den blev lavet til en film. I både filmen og romanen møder seeren for første gang John Kelly (senere kendt som John Clark). Han er en figur, der optræder som en central bifigur i en række af de andre Clancy-historier, primært dem om Jack Ryan.

Filmen åbner med at vi følger et toptrænet SEAL-team, der er på mission i Syrien. De har fået at vide at de skal befri et gidsel fra nogle lokale islamister, men de opdager hurtigt, at de folk der passer den tilfangetagne CIA-agent ikke er lokale, men derimod toptrænede russiske soldater. Vi springer herfra til John, som er hjemme i USA igen. Her er alt indledningsvis idyl. Vor hovedperson venter spændt på at blive far for første gang, men pludselig angribes stort set alle de soldater der var med i den førnævnte befrielsesaktion. Så mens John lytter til musik i kælderen, sniger maskerede, bevæbnede mænd sig ind i hans hus og begynder at dræbe alt de ser på deres vej. Johns gravide kone bliver skudt og John såres selv hårdt i forsøget på at redde familien.

En af de indtrængende skurke bliver, før John overhovedet er klar over at der er noget galt, skudt af en af sine egne, hvilket selvsagt virker utroligt mærkværdigt. Selvfølgelig skal det vise sig, at der er en ganske god forklaring på dette. Selv om John kun med nød og næppe overlever dette angreb, træner han sig op igen og drevet af tanken om at få hævn over de, der udslettede hans familie, sætter han alt ind på at komme til bunds i hvem der gav ordren.

Som måske kan fornemmes lyder denne skitse af plottet, som noget man har set i et utal af varianter før, i al fald hvis man kan lide actionfilm og thrillers om selvtægtsmænd. I Without Remorse er der naturligvis også en politisk/militær dimension. Filmen blev godt nok udsendt i 2021, et godt stykke tid før Putin valgte at iværksætte sin såkaldte ’militære aktion’ i Ukraine, men ikke desto mindre, så er det selvsagt russerne (og de dobbeltagenter der sympatiserer med russerne), der i denne fiktion er skurkene. Onde russere var der også masser af i filmens verden under den kolde krig. Romanen filmen er baseret på foregår i 1970, men til trods for at filmversionen er sat til at foregå i vores samtid, ja, så er det altså primært russere som igen banditter. Kapellet spår at vi i de næste mange år fremover vil se masser af russiske bad guys på film. Fiktion afspejler altid den samtid de er en del af.

Michael B. Jordan gør det glimrende som den vrede SEAL-hævner og resten af castet spiller faktisk også rimeligt godt. Når man laver denne slags typer thrillers, så skal der selvsagt også være meget isenkram i form af flyvemaskiner, køretøjer, for ikke at tale om masser af våben og folk i elefanthuer, der sniger sig frem og laver håndtegn til hinanden. Det får du også masser af, men barberer man al staffagen væk, så ender det med at være en historie, der er ganske tynd tenderende til det søgte. Især når forklaringen på hvad russernes plan egentlig var, forekommer det ganske utroværdig. Altså den idé der lå bag konceptet med den skurk, der tydeligvis frivilligt lod sig dræbe, som nævnt tidligere.

Hvis man dog vælger at kaste sig over filmen ud fra en præmis om, at man bare gerne vil underholdes i et par timer og forventer man samtidig ikke en film af samme høje kvalitet som f.eks. Jagten på Røde Oktober, så får man præcis det man forventer. Der er flere gode actionsekvenser og nærkampe i filmen, men igen er disse heller ikke så imponerende skruet sammen, at man taber pusten.

Er du til gengæld fan af Clancy, så vil du garanteret også godt kunne lide Without Remorse og sørg lige for at se med efter den første del af rulleteksterne er kørt over skærmen, for så vil du opleve en lille sekevens, der foregår et år efter begivenhederne i denne film. Her peger filmen frem mod en efterfølger, som undertegnede venter på med spænding. I al fald bliver det interessant at se om den planlagte fortsættelse i højere grad kan levere varen end det var tilfældet med denne film.