´

Mest læste
[Udstillingsanmeldelse]

1 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde og Danmark
2 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde – maler mellem Seebüll og Berlin
3 - Udstillingsanmeldelse
Off Location
4 - Udstillingsanmeldelse
25 år Ib Braase - Oh no, that shit again
5 - Udstillingsanmeldelse
Carlo Wognsen – i krig og fred
6 - Udstillingsanmeldelse
Grænseegn
7 - Udstillingsanmeldelse
Et stykke forelsket Danmark
8 - Udstillingsanmeldelse
Dialog
9 - Udstillingsanmeldelse
Spatial Relations
10 - Udstillingsanmeldelse
Sommerudstilling på Mikkelberg

Le Château des Valkyries Joana Vasconcelo
Landesmuseen Schleswig-Holstein, Gottorp Slot, Schleswig 1/5-3/11 2024
Anmeldt 30/4 2024, 18:52 af Hans Christian Davidsen

En verden af valkyrier


En verden af valkyrier

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Sanserne bliver udsat for et sandt bombardement, når man i løbet af de næste syv måneder træder ind i den gamle ridehal ved Gottorp Slot i Slesvig lige syd for den dansk-tyske grænse.

Her hænger Joana Vasconcelos' kolossale tekstilværk Valkyrie Marina Rinaldi under loftet, og værkets farvespil virker ekstra stærkt med de mælkehvide mure i baggrunden.

Den portugisiske stjerne-kunstner er inspireret af de nordiske myter om valkyrierne, som holdt mænds skæbner i deres hænder. Kvindelig skønhed kombineres med magt og styrke i flere af hendes værker, der er blevet til med håndværkstraditioner, som ellers er meget tæt på at gå tabt og helt blive glemt.

Godt 50 håndværkere har Joana Vasconcelos ansat i fuldtidsstillinger i sit værksted hjemme i Portugals hovedstad, Lissabon.

Hendes udstillinger på Guggenheim-museet i Bilbao, i salene på Versailles-slottet, på Uffizierne i Firenze og hendes spektakulære bidrag til Venedig-biennalerne i 2005 og 2013 har gjort hende til en efterspurgt kunstner over hele verden. Nu har Landesmuseen Schleswig-Holstein så fået kunstneren til at udstille i Slesvig, og det er et kup.

Joana Vasconcelos sanselige og teatralske værker fascinerer og fortryller publikum på samme tid. Men det er ikke alle steder, hun er lige populær. Hendes værk Burka er for eksempel forbudt i flere muslimske lande. Begrundelsen for forbuddene er, at det indeholder feministiske og antireligiøse undertoner. For Joana Vasconcelos er både titlen og værket Burka blot et symbol.

- Det hedder ´Burka´, fordi det drejer sig om kvinders begrænsninger. Alle kvinder er under en eller anden form for burka. Det er deres fængsel, siger hun.

Et andet værk er blevet bandlyst i en række katolske lande. Det er en kæmpe lampe formet af tamponer og ligner en kvindes skede. Bride hedder værket, der sender en pæn hentydning til mandsdominerede samfund, hvor jomfruelighed er et krav til ugifte kvinder.

Den største i Tyskland
Le Château des Valkyries hedder udstillingen meget passende til det nærliggende barokslot Gottorp.

Det er den største separatudstilling, som Joana Vasconcelos til dato har vist i Tyskland. For nogle år siden viste ARoS i Aarhus en anmelderrost og velbesøgt udstilling med portugiserens viltre og farvemættede tekstilkunst.

Joana Vasconcelos er født i 1971, men er født i Paris. Hendes forældre rejste i eksil i Frankrig under diktaturet i Portugal, men vendte tilbage til hjemlandet efter Nellikerevolutionen i 1974.

Hun ser sig selv som en kunstnerisk ambassadør for Portugal, fordi hendes værker så eksplicit bygger på traditionelt portugisisk kunsthåndværk. Man kan for eksempel også finde de bemalede og glaserede keramikfliser, som Portugal er så berømt for, de såkaldte ´azulejos´. Men ellers er det både syning, strikning, broderi, hækling og kniplinger, der giver værkerne det totale ornamentale overskud.

Det skæve og det ujævne
Begrebet og ordet “barok” spiller en central rolle i hendes kunst, men har ikke direkte noget at gøre med den barokperiode, som eksempelvis Gottorp Slot er præget af. Det kommer af det portugisiske “barroco”‚ der refererer til det ujævne og det skæve, mest udtalt i de perler, man ser i værkerne.

Ordet blev spredt ud over Europa i 1600-tallet og blev et synonym på den overdådige og det pragtfulde kunst og arkitektur, bevægelse, drama, detaljerigdom og følelser. Og det er alle ord, der kan sættes på Joana Vasconcelos forunderlige kunstneriske univers.

At hendes værker er forbudt nogle steder gør hende vel ikke mindre spændende i Slesvig - nærmere tværtimod.

Foto: (c) Marcus Dewanger

Forrige anmeldelse
« Sønderjyderne og den store kri... «
Næste anmeldelse
Ikke flere anmeldelser