´

Mest læste
[Udstillingsanmeldelse]

1 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde og Danmark
2 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde – maler mellem Seebüll og Berlin
3 - Udstillingsanmeldelse
Off Location
4 - Udstillingsanmeldelse
25 år Ib Braase - Oh no, that shit again
5 - Udstillingsanmeldelse
Carlo Wognsen – i krig og fred
6 - Udstillingsanmeldelse
Grænseegn
7 - Udstillingsanmeldelse
Et stykke forelsket Danmark
8 - Udstillingsanmeldelse
Dialog
9 - Udstillingsanmeldelse
Spatial Relations
10 - Udstillingsanmeldelse
Sommerudstilling på Mikkelberg

Sommerudstilling på Mikkelberg Niels Reumert
Mikkelberg, Husum 03.07.-20.09. 2015
Anmeldt 7/7 2015, 00:25 af Hans Christian Davidsen

Blik for livets absurditeter


Blik for livets absurditeter

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Niels Reumert er en maler i sin reneste form. Han er en af de danske kunstnere, der giver konceptkunsten modspil. I konceptkunsten er idéen eller konceptet værkets vigtigste aspekt. Men Niels Reumert har altid været opslugt af selve maleriet. Der er æstetiske og formelle overvejelser med i spil i hans billeder, selv om han siger, at han aldrig rigtig ved, hvorfor farverne bliver, som de bliver. Motiverne og symbolerne er dog nøje gennemtænkte.

Hans farvestærke billeder kan man se på den sommerudstilling, som det danske kunstcenter Mikkelberg viser ved Husum lidt syd for den dansk-tyske grænse.

Malerierne er i selskab med keramik med et enkelt formsprog med lidt krydderier fra Vietnam, hvor han var på studieophold for nogle år siden.

Udstillingen byder på godt 40 malerier – ti af dem i stort format. Dertil kommer et dusin tegninger og 20 stykker keramik. Det ældste værk på udstillingen er fra Vietnam i 2009.

Niels Reumert arbejder løbende med grafik og tegning ved siden af maleriet. De to ting bruger han som en slags laboratorium for at finde ud af, hvad maleriet kan.

I Mikkelberg er det kun tegningerne, der er kommet med. Men hvilke tegninger! De er ikke store af omfang, men fyldt med samlejeskildringer i en tid, hvor det siges, at sex og porno gennemsyrer det offentlige rum. Men tydeligvis ment som en reaktion mod pornoficeringen.

Modsætningsfyldte sammenstillinger[/e] Der er masker og tydelige penselstrøg i hans monumentale billedformater og hans keramik. De rene og enkle farver står i kontrast til hinanden, og der er et interessant spil mellem laserende farvelag og pastose.

Kulturmødet fascinerer og optager Niels Reumert. Anders And er i den vestlige popindustri blevet en kliché, og Niels Reumert prøver Disney-figuren af i flere af sine nye, små malerier. Et sted sker det ved at sætte anden i selskab med japanske spøgelser, som i det fjernøstlige land dyrkes i alskens afskygninger. Man skal være inde i japanske forhold for at kende spøgelsernes symbolik. Modsat kender vi alle Anders And. Men det manglende kendskab har ingen betydning. Billederne er åbne for fortolkning.

Anders And versus japanske spøgelser er blot ét eksempel på Reumerts galleri af groteske figurer, der bliver tankevækkende i kraft af de modsætningsfyldte sammenstillinger.



Kalligrafiske strøg
Interessen for asiatisk kunst bærer Niels Reumert med sig fra barndomshjemmet. Hans far var forretningsmand, indehaver af den hæderkronede forretning »Per Reumert« på Strøget i København, som solgte smukke og luksuriøse stoffer – blandt andet fra Østen. En god ven og etnograf kom meget i hjemmet og bragte kunst med hjem. Strøgene på keramikken er nærmest kalligrafiske. Masken er et af de symboler, der går igen i hans billeder. Godt nok skjuler masker noget, men de afdækker alligevel også noget om det menneske, der har valgt den bestemte maske.

To forskellige betydninger af burkhaen
Små billeder med bjørne, der rækker tunge, er inspireret af motiver på 2000 år gamle etruskiske skåle.

De viser Niels Reumert, at der er noget, der er evigt – at der er noget, vi i dag kan smile ad, som mennesker i oldtiden også har smilet ad. Men der er hele tiden et skred i, hvordan forskellige symboler bliver opfattet til forskellige tider i forskellige kulturer.

Burkhaen er ikke kun kendt i sin form i Afghanistan og en række andre muslimske lande. Den fandtes også blandt borgerfruerne i Peru for et par hundrede år siden. Men i Sydamerika brugte kvinderne den blot til at skjule deres identiteter, når de skulle ud på sidespring. Det var jo den stik modsatte betydning af den betydning, burkhaen har i fx Afghanistan.

Det er her, Niels Reumert viser sit skarpe blik for livets absurditeter.

Forrige anmeldelse
« Borderline «
Næste anmeldelse
» Aesthetic canon - maleri og ins... »