9 - Udstillingsanmeldelse
10 - Udstillingsanmeldelse
Sommerudstilling på Mikkelberg

Bo Bedre med Vandkunsten Tegnestuen Vandkunsten
Utzon Center, Aalborg 30.5.20-28.2.21
Anmeldt 18/6 2020, 20:04 af Emma Krogh Knudsen

En fantastisk udstilling, der er til at forstå

Duften af træ var det første som mødte mig, da jeg trådte ind af døren hos Utzon Center en tidlig junidag. Allerede her var jeg enormt spændt på, hvad jeg havde i vente. Spændingen steg hurtigt i takt med at den venlige receptionist forklarede mig, hvorledes jeg skulle bevæge mig igennem udstillingen Bo Bedre med Vandkunsten. Grundet Covid19 blev udstillingen desværre sat på standby tilbage i marts måned, men nu skulle det endelig være.

Denne udstilling er stiftet og udarbejdet af Tegnestuen Vandkunsten som i år 2020 kan fejre 50 års jubilæum. Vandkunsten består af en række kompetente og enormt dygtige fagfolk, som laver arkitektur i form af boliger, renoveringer og meget andet. Nu har de så skabt deres projekt Bo Bedre med Vandkunsten, som kan opleves hos Utzon Center i Aalborg.

Men hvad går Bo Bedre med Vandkunsten egentlig ud på? Tegnstuen Vandkunsten har udarbejdet hvad de kalder et ’Manifest for fremtiden’, hvor de tager udgangspunkt i, at os mennesker skal begynde at bo mere bæredygtigt, bo på mindre plads og lade naturen gøre sit indtog i hjemmet. Gennem deres arkitektur, nytænkende idéer og vigtige budskaber har Vandkunsten formået at stykke en fantastisk udstilling sammen.

Da jeg først trådte ind i udstillingen føltes det næsten som at træde ind i en indendørs skov. Der var konstant fuglefløjt der blæste ud af højtalerne, duften af træ omkransede min næse og store projektører viste smukke videoer af træer der blafrede i vinden. Dette vækkede min interesse med det samme, og jeg var klar til at se hvad resten af udstillingen havde at byde på.

Der er noget for alle sanser på udstillingen. Foto: Rasmus Hjortshøj/Coast Studio (c)

Bo Bedre med Vandkunsten rummer bl.a. et overdådigt drivhus med smukke planter, og en trappe der fører op til en idyllisk hyggekrog. Besøgende får også adgang til historien om Vandkunsten i en tidslinje fra deres spæde år frem til nutiden, hvor dertilhørende billeder af deres kreationer og tegninger er at se. Ydermere, præsenterer de deres bud på en bolig på 37 kvadratmeter, der skal rumme en familie på tre-fire personer. I denne forbindelse skal man ikke snyde sig selv for at tage trappen op på boligens tag, hvor man får et fantastisk udsyn til store dele af udstillingen, mens man også får nyt indblik i, hvor et badekar også kan få sin plads i hjemmet.

Herudover, er der et langbord hvor besøgende i fællesskab kan forsøge sig med aktiviteter med de små. Endvidere er der placeret diverse iPads rundt omkring i udstilling der hver især indeholder et særskilt interview med folkene bag Vandkunsten, som så tager udgangspunkt i ét spørgsmål vedrørende dem og deres værker.

Disse beskrivelser er end ikke alt der er at se på udstillingen, så der er stadig en masse af se frem til, hvis man ønsker at aflægge et besøg.

Ud fra ovenstående beskrivelse er det tydeligt, at udstillingen indeholder en helt masse delelementer, så der er god mulighed for at få brugt næsten alle sine sanser. Besøgende kommer både til at kunne se, læse, mærke, dufte og lytte, når de går gennem udstillingen. Derudover er der også noget for folk i alle aldre; selv de helt små har muligheden for at slå sig løs med diverse aktiviteter, hvor de voksne med fordel også kan deltage.

Hvad jeg særligt elsker ved denne udstilling er, at den er til at forstå. Jeg må indrømme, at jeg, på trods af min forkærlighed for museumsbesøg, til tider finder nogle udstillinger for abstrakte. Jeg forlader derfor nogle gange et museum med flere spørgsmål end svar, men ikke denne gang. Jeg forstod Vandkunstens hensigt, og jeg forstod den relevans deres arbejde har for vores samtid. Vandkunsten var tydeligt i stand til at formidle deres budskab, og så endda på en spændende, lærerig og sjov måde, hvilket fik besøget til at føles som en oplevelse ud over det sædvanlige. Jeg fik virkelig noget ud af at komme, og den slags kan ikke prissættes.

Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger til alle om at aflægge et besøg hos Utzon Center, så I kan få oplevet Bo Bedre med Vandkunsten. Besøget vil med garanti vække interesse, nysgerrighed og om muligt lysten til at gøre sit for at skabe et mere miljøvenligt hjem eller liv.