´

Mest læste
[Udstillingsanmeldelse]

1 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde og Danmark
2 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde – maler mellem Seebüll og Berlin
3 - Udstillingsanmeldelse
Off Location
4 - Udstillingsanmeldelse
25 år Ib Braase - Oh no, that shit again
5 - Udstillingsanmeldelse
Carlo Wognsen – i krig og fred
6 - Udstillingsanmeldelse
Grænseegn
7 - Udstillingsanmeldelse
Et stykke forelsket Danmark
8 - Udstillingsanmeldelse
Dialog
9 - Udstillingsanmeldelse
Spatial Relations
10 - Udstillingsanmeldelse
Sommerudstilling på Mikkelberg

Grenze, grænse, granitsa Grænselandsudstillingen diverse
div. se i bunden af omtalen
Anmeldt 14/11 2019, 19:06 af Hans Christian Davidsen

Frikorps Dannebrog i grænselandet


Frikorps Dannebrog i grænselandet

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Grænselandsudstillingen er igennem flere år gået over grænsen. Den dansk-tyske kunstnersammenslutning er en af de største i Danmark, og hvert år i august udstiller sammenslutningens faste medlemmer i Aabenraa sammen med gæster udefra. Bagefter også syd for den dansk-tyske grænse i en noget mindre målestok.

Nu er den kommet til Flensborg, hvor den vises på Museumsberg. I foråret 2020 rejser udstillingen videre til Museet Holmen i Løgumkloster, og i sensommeren 2020 næste år sendes den til Thy og Mors.

I Flensborg er Grænselandsudstillingen udvidet med fire unge tyske gæstekunstnere og tre kunstnere fra den russiske Kaliningrad-provins, der er en eksklave mellem Østersøen, Litauen og Polen uden forbindelse til resten af Rusland. En lavpraktisk anledning til det russiske besøg er et ønske fra delstatsregeringen i Kiel, der ønsker at fejre 20-året for de officielle forbindelser mellem Slesvig-Holsten og Kaliningrad-eksklaven, den nordlige del af det tidligere Østpreussen, som Sovjetunionen annekterede fra Tyskland efter Anden Verdenskrig. Kulturministeriet i Kiel støtter derfor udstillingen økonomisk.

En lidt mere kunstnerisk anledning er, at området er et eksempel på grænser i en ekstremsituation.

Vildsvinehegnet
Temaet for udstillingen er netop “grænse” op til - og ind i - 100-året for 1920-afstemningen i Slesvig og den deraf følgende grænsedragning mellem Danmark og Tyskland.

  Det begynder i den provokerende ende på udstillingen. I det første rum viser kunstnerduoen Søren Møller fra Sønderborg og tyske Marcus Herschbach, der bor i Aabenraa, installationen Frikorps Dannebrog, der spiller på navnet på det frivillige danske korps, der på Nazi-Tysklands side deltog i de bestialske kampe på østfronten fra 1941 til 1943.

Installationen består af hegn, der er identisk med det vildsvinehegn, de danske myndigheder har sat op langs grænsen, sorte møggrebe med påmonterede knive og svinehoved-masker, som publikum kan tage på hovedet og lade sig fotografere med på en selfie. Budskabet er bombastisk. Lidt mere diskret er Viktor-­Emil Dupont Billunds snegle, lavet af bivoks, der klatrer op og ned ad væggene i den ene udstillingsbygning Hans-Christiansen-Haus.

Snegle på væggen
Snegle som symbol på noget, vi opfatter som ækelt og bestemt ikke ønsker i vore stuer, men helst vil holde udenfor. To danskere på udstilingen, Ken Denning og Jesper Kristiansen, beskæftiger sig i abstrakt form med temaet “grænse”. Spørgsmålet er - for nogle kunstnere på udstillingen - om man overhovedet kan afbilde grænser. Den første russiske kunstner, vi møder på turen gennem udstillingen, er Dmitry Vyshekirsky, der har fotograferet de historiske spor, der er i Kaliningrad, det tidligere Königsberg.

Her står gamle tyske huse fra kejsertiden i en anden russisk-præget kontekst. På det kejserlige postkontor og andre tyske bygninger kan man dog under den nyere puds på murene se gamle tysksprogede inskriptioner. Nye grænser blev trukket i 1945, men ikke alt forandrede sig. Fortiden er blevet stående.

Stærkt lys
Grænselandsudstillingen var oprindelig planlagt til udelukkende at blive vist i Hans-Christiansen-haus, men endte med at sprænge rammerne. Derfor må gæsterne tage turen til den anden udstillingsbygning på Museumsberg, Heinrich-Sauermann-Haus, for blandt andet at se Morten Krogsgaards næsten otte meter brede installation Beyond Warm White.

Her skal man igennem et ubehageligt skarpt lys i en døråbning gennem en grænsemur for overhovedet at komme videre på udstillingen til de øvrige værker. På den anden side af den afskrækkende grænsemur er dog klinet noget mere behageligt og velduftende. Jeg skal dog ikke ødelægge overraskelsesmomentet for potentielle udstillingsgæster her.

Følgende kunstnere deltager i Grænselandsudstillingen Grenze, grænse, granitsa: Eva Ammermann, Søren Brøgger, Ken Denning, Greta Dimaris, Viktor-Emil Dupont Billund, Regitze Engelsborg Karlsen, Menno Fahl, Iris Fridriksdottir, Kaare Golles, Ole Prip Hansen, Markus Herschbach, Jens Hüls Funder, Elmar Jacob, Cora Korte, Jesper Kristiansen, Morten Krogsgaard, Hans Lembrecht Madsen, Thomas Lunau, Tine Bay Lührssen, Jes Mogensen, Søren Møller, Anke Müffelmann, Aage Schmidt, Vladimir Shcherbakov, Inka Sigel, Bente Sonne, Kristian Vodder Svensson, Dan Thuesen, Jacob Tækker, Nils Vollertsen og Dmitry Vyshemirsky.

NB: Udstillingen vises på følgende steder, i følgende perioder:

Museumsberg Flensburg 10/11 2019-2/2 2020

Museet Holmen i Løgumkloster 15/2 2-10/5 2020

Det Ny Kastet, Thisted 7/8-27/9 2020

Morsø Kunstforening 7/8-27/9 2020

Forrige anmeldelse
« Hans Horn - og den evige krig «
Næste anmeldelse
» Bo Bedre med Vandkunsten »