To Be Or Not To Be Det Litterære Udstillingshus
Biblioteket Kulturværftet 2.2.16 – 25.4.16
Anmeldt 9/2 2016, 08:49 af Teddy Tofte
At være..
At være..
« TilbageFor det første: hvad i alverden er det hersens "Det Litterære Udstillingshus"? Det er et projekt, som Biblioteket Kulturværftet, Frederiksberg Bibliotek og Albertslund Bibliotek står bag med det formål at undersøge, hvad der sker, når en tekst bliver løsrevet fra en bog og bliver håndgribelig for et publikum i et fysisk rum. Slots- og Kulturstyrelsen har støttet projektet, og lige nu kan du også se udstillingerne Utopia af Sir Thomas More på Albertslund Bibliotek og Ulysses af James Joyce på Frederiksberg Bibliotek.
Som en del af projektet har Biblioteket Kulturværftet taget hånd om William Shakespeares Hamlet, men også i anledning af at det er 400 år siden Shakespeare døde og at handlingen i Hamlet belejligt nok foregår i Helsingør på Kronborg Slot. Det er udstillingen om Hamlet, vi skal fokusere på i denne anmeldelse.
For det andet: hvad er det nu lige, Hamlet handler om? Det ved de fleste vidst nok, men lad os for god ordens skyld gå handlingen kort igennem. Det vil hjælpe med at forklare udstillingen på Kulturværftet: Kongen af Danmark er død, hans bror har overtaget tronen og er nu gift med sin brors enke efter ikke mere end en måned. Kongens søn, prins Hamlet, er tynget af sorg. Men da han får besøg af sin fars spøgelse og får at vide, at det var broderen, som slog ham ihjel, planlægger Hamlet at hævne sin fars drab. Alt dette imens landet er i krig med Norge og mens hans elskede Ofelia bliver mere og mere gal, hvilket resulterer i, at hendes familie ser sig ond på den hævnblinde Hamlet.
Alle disse elementer – mord, galskab, fejder, familiedrama, kærlighed og meget, meget mere – bliver revet løs fra siderne i Shakespeares bog og transformeret til udstillingen To Be or Not To Be, som vi kan se og føle på. Det er en litterær udstilling for alle sanserne.
Til ferniseringen d. 2.2.2016 åbnede bibliotekschef Søren Mørk Petersen op for udstillingen og overlod ordet til Per Stig Møller (dr.phil. i litteratur), som de fleste af os kender som vores forhenværende kultur- og udenrigsminister. Da festlighederne blev erklæret for åbne, blev deltagerne vist rundt på Kulturværftets mange etager og fik en god introduktion til de ni installationer, som udgør Hamlet-udstillingen. Bibliotekarer og medarbejdere fra biblioteket havde forberedt nogle ord til at præsentere hver enkelt installation. (Efterfølgende er det stadig muligt at deltage i rundvisninger på både dansk og engelsk på bestemte dage.)
Selve udstillingen er skabt i tæt samarbejde mellem biblioteket og scenograf Maja Lind Ziska og møbel- og rumdesigner Mette Karina Johansen. Sammen har de forsøgt at formidle Hamlet til en dimension, som bliver gjort håndgribelig, og det må man sige, er lykkedes. Som en slags forudbestemt rute i en labyrint bliver du ført – alene eller sammen med en gruppe – hen til installationerne og tvunget til at tage stilling til de voldsomme, og alligevel menneskelige, handlinger i Hamlet. Ligesom når du ser et sort/hvid billede fra Første eller Anden Verdenskrig og føler, at det er en begivenhed, der fandt sted i en anden tid, i en anden verden, men så snart der kommer farver på billederne, kan du mere relatere til krigenes rædsler og de bliver gjort mere virkelige; på samme måde bliver de distancerede voldshandlinger, lovløsheden, ligegyldigheden og det udemokratiske samfund fra Hamlet gjort ægte, og vi kan kun prise os selv lykkelige for, at vi ikke lever i Hamlets verden af blod og mord.
På Kulturværftets stueetage, i foyeren, introduceres vi for udstillingen ved hjælp af en slags "portal" til Hamlets verden. Væggene er omringet med informationer omkring Shakespeare og hans stykke om Hamlet. Det er også muligt at tage pjecer og foldere med, hvorpå yderligere information om To Be or Not To Be kan findes. Ikke langt derfra hænger et kranium, som du kan agere med og selv spille Hamlet. Den slags interaktion mellem udstilling og publikum får altid et plus fra mig.
Videre op på anden etage er der fire slags installationer. Først bliver du mødt af noget, jeg vil kalde for en kæmpe bog i plakatformat, hvor Hamlets verdensberømte citat, To be or not to be, præger siderne. Her er det muligt at tage en med hjem, hvorved grænsen mellem det offentlige og det private, det udstillingsmæssige og det personlige kunst, sløres. Videre støder du på installationen om Råddenskab, inspireret af endnu et berømt citat: "Der er noget råddent i Danmark." Foran dig ligger en uformelig klump, som lækker med en eller anden unævnelig substans. Det er, som om hele kongeriget Danmark er blevet sat under observation, alt imens det korrupte og fordærvelige siver ud af landet. Du kan røre ved denne installation, men det er på egen risiko, hvis du ikke vil have dine fingre beskidte.
Længere henne kommer vi til Relationer, hvor vi ser karakterernes forbindelse til hinanden gennem glasvægge, og komplikationerne i alle disse forhold bliver pludselig meget tydelige, når det bliver visualiseret for dig. Den sidste installation på denne etage er Mord. Drab er et gennemgående tema i Shakespeares stykke og her bliver det tydeligt, hvor voldelig historien egentlig er. Ni dødsfald sker der i historien og her ser vi, hvilke type mordvåben der bliver brugt. Også her kan du røre ved de forskellige ting, lige fra en kop til en kniv som alle er fæstnet til størknet blod.
På tredje etage er der yderligere fire installationer. Den første hedder Maskespil. Det er meget nemt at tolke dette, eftersom Hamlet er et drama, hvor skjulte dagsordener og det at maskere sit sande jeg for omverdenen er med fra start til slut. Du får her muligheden for at føre dig selv bag en ophængt maske og se på omgivelserne bag denne groteske maske, hvor ører og øjne og munde ser ud, som om de er ved at falde fra hinanden. Du kommer uundgåeligt til at ligne en endnu mere bizar udgave af Hannibal Lecter, idet han skærer ansigtet af en person og påfører den sig selv for at skjule sin identitet.
Kronborg hedder den næste installation. Gennem en slags kikkert får du fri udsigt til Kronborg Slot, men der er et twist, som ikke skal afsløres her. Polonius’ læresætninger har også fået en plads til sig selv på seksten piedestaler i midten af etagen. Polonius har en masse guldkorn til sin søn, før denne rejser væk fra Helsingør, og alle disse guldkorn har fået deres rette plads. Du kender måske mange af disse citater, men hver gang du læser dem, rammer de med samme rigtighed, som de gjorde første gang, du hørte dem. Til sidst støder vi på Ophelias herbarium, en installation tilegnet Ofelia og hendes opremsning af forskellige urter og blomster i fjerde akt, femte scene.
Til sidst blev det nye “Shakespeare Biblioteket" indviet og er nu en permanent del af Kulturværftet, som vil vokse sig større med tiden. Biblioteket rummer værker af og om Shakespeare og det er også her muligt at træde ind i biblioteket, sætte sig ned og agere med stedet. Bøgerne og filmene kan lånes, sofaen kan siddes på, skrivepulten kan benyttes, og du føler dig transporteret til en anden tid takket være materialerne.
Selvom historien om Hamlet er velkendt og kan citeres af alle fra nær og fjern, er det alligevel op til hver enkel person at tolke ordene og handlingerne fra stykket. Det her er sådan, undertegnede tolkede Hamlet og udstillingen. Jeg kan klart anbefale, at du giver To Be or Not To Be en chance og tør lade dig dykke ned i Hamlets verden.