Maleri, akvarel, tegninger og grafik Ole Prip Hansen
Flensborg Bibliotek 24.01.2013 – 16.02. 2013
Anmeldt 25/1 2013, 20:02 af Hans Christian Davidsen
Den sønderjyske kolorist
Den sønderjyske kolorist
« TilbageOle Prip Hansen står ansigt til ansigt med sig selv, da han betragter nogle af sine dunkle, brune billeder fra 1960erne. Malet under Vietnamkrigen med al dens rædsel.
- Det var dog noget uhyggeligt noget, siger den sønderjyske maler, som så han sine egne malerier for første gang.
Billederne, han kommenterer, er de ældste på den udstilling med oliemalerier, akvareller, tegninger og grafik, der vises på Flensborgs danske bibliotek. Retrospektiv vil hverken arrangør eller kunstner kalde den - selv om det er en tilbageskuende udstilling helt tilbage til to store tegninger af græske og egyptiske skulpturer, tegninger som Ole Prip Hansen lavede til sin optagelsesprøve på kunstakademiet i København i 1968.
I den anden ende af kronologien er et maleri så friskmalet, at det smittede af, da det skulle hænges op på den hvide væg. Det er en af Ole Prip Hansens typiske kompositioner opbygget som små kinesiske æskesystemer, rum i rum. Med et billede i billedet (altså et maleri af et andet maleri opstillet i et rum) kombinerer han et havnemotiv med interiøret fra sit atelier - og dermed bliver billedet et studie i farver og proportioner, størrelser og falder i kontrast til hinanden.
Det ser man også i Ole Prip Hansens værkstedsmalerier, hvor motivet er et maleri i maleriet - et billede, der er ved at blive til hjemme i atelieret omgivet af blomster, frugt og farveprøver ved siden af. Det er stilleben og landskabsmaleri i ét. Disse billeder er et tilfældigt udvalg af det, som Ole Prip Hansen havde på lager inden for genren. Mens udstillingen i Flensborg står på, sender han ni lignende billeder til Corner-udstillingen i København, hvor åbningen er den 23. marts.
Underspillede motiver
Ole Prip Hansen er en af Sønderjyllands store malere. Han er medlem af Grænselandsudstillingen, har udstillet på Charlottenborgs Forårsudstilling og haft flere større udstillinger i udlandet, blandt andet i Kunsthalle i Kiel.
Det gennemgående på udstillingen er det fortællende og genkendelige motiv. Farvepaletten er ofte klar og kontrastrig med heftige og vibrerende penselstrøg. I Ole Prip Hansens koloristiske billedverden ser vi det nære og det hverdagsagtige.
Motiverne er for det mest underspillede, og farverne nok stærke men alligevel dæmpede og reflekterende. Ofte er det landskaber fra hans hjemegn ved Kær Halvø nord for Sønderborg. Som for eksempel et landskabsmaleri fra det historiske område Arnkil. Det var her, preusserne i 1864 gik i land på Als og pulveriserede den danske hær. Over det saftige og frodige landskab i stærke grønne farver hviler en farvetruende, næsten kemisk sky.
I begyndelsen arbejdede Ole Prip Hansen i et enkelt og naturalistisk formsprog, men med årene er hans udtryk blevet mere ekspressivt.
Fra sit barndomsværelse i?Aabenraa lavede han i sine unge år en serie neoimpressionistiske billeder med udsigten fra vinduet som motiv, pointillistiske med små farveprikker på lærredet i stedet for penselstrøg. I princippet er det som et moderne farvefotografi med pixels. Virkningen er forskellige alt efter fra hvilken afstand, man ser billedet.
På akademiet under
Egill Jacobsen og Palle Nielsen
Ole Prip Hansen gik på kunstakademiet under blandt andre Cobra-maleren Egill Jacobsen, men det var grafikeren Palle Nielsen, der gjorde det største indtryk på sønderjyden – menneskeligt og æstetisk. Den grafiske afdeling på udstillingen består af linoleumssnit, ætsninger og koldnålsraderinger. 55 billeder og fire skulpturer er der at se i den lyse udstillingssal.
Hverdagslivets motiver kombineres i en håndfuld akvareller med religiøse motiver, der, uden at det skal opfattes som en mangel på et personligt sprog, leder tanken hen på Emil Nolde. Mønstrene er bølgende og flammeagtige med en tendens til fabulerende abstraktioner. De religiøse akvareller er i virkeligheden skitser, der er lavet til Nikolai-menighedshuset i Ole Prip Hansens fødeby,?Aabenraa.
En af de fire små skulpturer på udstillingen er »mænd og træsko« med et par 50 år gamle træsko med jernbeslag mellem sten, lerfigurer, bemalet træ og en gammel Nokia-mobiltelefon. Træskoene gik Ole Prip Hansen rundt med på kunstakademiet - og have dem endog også på under teaterbesøg i Det Kongelige Teater. Man kan med god ret sige, at alt kommer ned på jorden og »herfra min verden går«.
Ole Prip Hansen er en af de stille malere i den danske provins, der er et studie eller et køb værd. Gå ind på hans hjemmeside www.olepriphansen.dk og se nogle af de nyeste eksempler på hans oliemalerier.