Den skyldige. En grænselandskrimi / Linda Lassen / 330 sider
Hovedlad. ISBN 9788770708289
Anmeldt 8/2 2023, 09:03 af Hans Christian Davidsen

En by i provinsen

En by i provinsen

Linda Lassen har gravet to kriminalsager frem fra Sønderborg. Begge er uopklarede. Den ene går helt tilbage til 1967, den anden til efteråret 2020.

De to delikter digter Linda Lassen fantasifuldt videre på den fint komponerede kriminalroman Den skyldige - En grænselandskrimi. Linda Lassen får en række af temaer fra grænselandet spundet ind i en fortælling om Marie, der - ligesom forfatteren selv - er kommet til grænselandet udefra uden større forhåndskendskab til områdets historie. Kvinden er selv flygtet fra noget i sin fortid, som hun helst ikke vil have, at menneskene i hendes nye hjemby skal kende til. Med andre ord: Marie vil gerne starte på en frisk i Sønderborg. Men sådan kommer det ikke til at gå.

I 1967 blev der begået et rovmord på en 77-årig antikvitetshandler i Sønderborg. ‘Antik-Andersen’, som han blev kaldt, blev bestialsk myrdet efter en hård kamp med sin gerningsmand. Politiets rejsehold blev sendt til byen, men det lykkedes aldrig holdet at opklare sagen. For ti år siden blev efterforskningen af den gamle drabssag taget op igen i håbet om, at den nyeste teknik kunne give politiet en dna-profil af gerningsmanden. Men politiet nåede heller ikke dengang til bunds i sagen og måtte atter engang henlægge den.

I november 2020 blev der på Deutsches Museum i Sønderborg stjålet en SS-uniform og andre nazi-genstande. Denne sag er ligeledes uopklaret.

Linda Lassen bruger de to begivenheder som udgangspunkt for en fiktiv fortælling om en række mænd, der tydeligvis har noget på hinanden. Til kredsen hører en lokal byggematador, der har en høj status i og et godt renommé i byen. Men hans position bliver truet med en række anonyme trusselsbreve, som en gruppe lokale rockere er blandet ind i. Bent Damsted er en konge i lokalmiljøet, men hans far var på den forkerte side under Anden Verdenskrig og endte i 1945 i Faarhuslejren sammen med andre, der var under anklage for landsforræderi.

Mens Marie forsøger at skabe sig en ny tilværelse i det sønderjyske, hvirvles hun uforvarende ind i det lokale spindelvæv af en betændt fortid af fortielser og fortrængninger. Vi er i vor egen tid og har flere steder i bogen vedkommende referencer til den periode, vi kender alt for godt: nedlukningen under corona-pandemien.

Linda Lassen bor i Gråsten og kender sit lokale miljø, ligesom hun tydeligvis har foretaget en omfattende research, især i mordet fra 1967, som rigtige sønderborgere enten kan huske eller har hørt om.

Romanen har et omfattende persongalleri, og det ville have været på sin plads at have det først i bogen, så man kunne have haft mulighed for at vende tilbage til det. Nogle steder tabte jeg lige tråden, for der er meget at holde styr på. De første 20-30 sider er bogens svageste, og det er lidt en skam, for da først Linda Lassen har fået sig skrevet varm, er man som læser helt med i den spændende og medrivende historie.

Bogen vil helt sikkert finde et stort publikum i Sønderborg og omegn, men har også en særlig sønderjysk relevans, ligesom der er beskrivelser af miljøer i dagligdags-Danmark, som vi enten kender eller overser. Man kan næsten ikke lade være med at tænke på den gamle danske tv-serie En by i provinsen.