The vampire diaries – Skyggesjæle / Lisa Jane Smith / 477 sider
Forlaget Tellerup. ISBN 978-87-588-0956-4
Anmeldt 25/2 2011, 08:38 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Livet i underverdenen

Livet i underverdenen

Skyggesjæle er den sjette bog i L. J. Smiths kendte Vampire Diaries-serie, der også er inspirationen bag den populære tv-serie af samme navn. I den foregående bog Mørkets frembrud blev Stefan taget til fange i underverdenen af kitsunierne Misao og Shinichi, som også langsomt overtager Fell’s Church med sine malakher, især gravide Caroline er blevet besat af dæmonerne, og hendes tilstand forværres for hver dag. Damon, Elena, Meredith og Bonnie besluttede sig for at tage ned i underverdenen for at finde de to nøgler, der kan befri Stefan fra hans fængsel.

Bogen tager udgangspunkt, hvor den forrige sluttede. Elena er ved at blive mere tilpas i sin nye menneskekrop og kan bedre håndtere sine overnaturlige kræfter. Elena bliver dog mere og mere tiltrukket af Damon, der på samme måde viser mere af sin menneskelige side. Man fornemmer således at Damon i virkeligheden ikke er ond, men at han – pga. alle de dårlige oplevelser han har haft i sit liv – har bygget en mur omkring sit hjerte, der har beskyttet ham mod sine egne minder og følelser, således at han ikke bliver såret. I et intenst øjeblik kysser Damon Elena, og Elena giver efter, og lader Damon drikke sit blod.

Da de kommer til porten til underverdenen, må de tre piger lade som om, de er Damons slavinder for at komme ind, hvilket de ikke just er tilhængere af men gør for Stefans skyld. I underverdenen ser de meget modgang og usselhed. Elena kan ikke holde sig fra at hjælpe en gravid kvinde, der bliver slået af sin ejer. Kvinden viser sig at være i besiddelse af en masse penge fra sit forrige liv, som hun er villig til generøst at dele ud af pga. Elenas betænksomhed, men Elena må på samme måde straffes for offentligt at have modsat sig en slavindes herre. Her introduceres tillige en ny person, en vampyrven af Damons, Sage, og hans blodtørstige hund Saber, som indvilliger i at hjælpe dem med at finde nøglerne.

Herpå begynder jagten på at finde de to nøgler, hvilket viser sig mere besværligt end antaget, men med meget besvær lykkes det dem, og de må nu befri Stefan. Stefan er meget svag, da han ikke har fået blod længe, men han er blevet ven med en kitsuni, der har givet ham en magisk blomst, som vil gøre ham til menneske igen, noget Stefan desperat ønsker, men da flokken befrier ham fra fængslet får en uventet person fat i blomsten og bliver mod sin vilje forvandlet til menneske. Hvad skal der nu ske med Stefan? Og kan de nå at befri Fell’s Church for kitsunierne inden det er for sent?

Skyggesjæle er den sidste bog i serien, men L.J. Smith er netop nu ved at skrive fortsættelser, der forventes udgivet i år. Den får samlet op på nogle af de mange nye begivenheder og personer, der blev introduceret i Mørkets frembrud. Den er spækket med action, og der er mange nervepirrende øjeblikke. En masse nye personer bliver også introduceret i denne bog til et punkt, hvor det til tider bliver ganske forvirrende at holde styr på alle de nye personer. Denne bog kan kritiseres for det samme som den foregående: den skiller sig meget ud fra de første fire bøger i serien, hvilket evt. er fordi de er skrevet 15 år senere, den spiller på en masse overnaturlige kræfter, der ikke er omtalt i de første fire bøger i serien og som egentlig ikke hidrører fra vampyrsagaerne – om det er positivt, vil jeg dog lade være op til læseren at afgøre.