Bokserhunde i alle farver / Alaa Al-Aswany / 188 sider
Hr. Ferdinand. ISBN 9788791746901
Anmeldt 13/9 2010, 20:35 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Et broget billede af den ”almindelige” egypter

Alaa Al-Aswany er født og bosat i Egypten. Udover hans forfatterskab er han uddannet tandlæge. Aswany har skrevet klummer og artikler i egyptiske aviser og en enkelt roman, inden han slog igennem med den internationale bestseller Yacoubians hus i 2003, senere fik han også stor succes med bogen Chicago, og nu er hans nye bog her endelig. Bokserhunde i alle farver skildrer i stil med hans foregående bøger egyptiske personer med forskellig baggrund og forskellige problematikker. Aswany er rost af kritikere over hele verden og begejstrer sine læsere – ikke mindst i Danmark, hvor hans to tidligere bøger nu er trykt i mere end 150.000 eksemplarer. Aswany har en enestående evne til at skildre livet i det moderne Egypten og til at sætte fokus på mødet mellem arabisk og vestlig kultur. Hans modige og bevægende portrætter af mennesker fra alle sociale klasser, unge og gamle, er i en klasse for sig.

Bokserhunde i alle farver tager udgangspunkt i den almindelige egypter, helt i stil med Aswanys tidligere bøger, dog med den forskel, at man i hans tidligere bøger har fulgt de samme personer igennem hele romanen, hvor denne for hver 2-10. side starter en ny fortælling om en ny person, som man kort følger, får et indblik i dennes liv og derefter er det op til læseren selv at forestille sig, hvordan denne persons problemstilling vil udarte sig.

Bogen inddrager mange forskellige perspektiver og problemstillinger i hver enkelt historie. Der er egyptisk-relaterede problemstillinger såsom landets kultur, institutioner, religioner og politiske system, men mere universelle problemstillinger såsom kærlighed, mentale lidelser, handicap, mobning og mere inddrages tillige. Bogen har dog en indgroet kritik af den egyptiske kultur som en rød tråd. Således giver bogen et indblik i den egyptisk-arabiske kultur, men henvender sig også til alverdens befolkning med temaer, vi alle kender til.

Bokserhunde i alle farver skiller sig således ud fra hans andre bøger på gode og dårlige måder. Det positive er, at man får et bredere indblik i de karakterer, han beskriver, og at hver enkelt skæbne står over for en spændende problemstilling. Det negative er, at man hele tiden afbrydes, når man føler, det spændende er ved at komme. Jeg er helt overbevist om, at dette er en bevidst valgt strategi fra Aswanys side for at få læseren til at undre sig og fantasere om handlingsforløbets videre udvikling. For mig virker det dog i længden temmelig frustrerende, at man ikke følger hovedpersonerne på samme måde som hans forudgående bøger, som jeg personligt var utrolig fascineret af. Dette især fordi de fleste af de personer, han beskriver, står over for en problemstilling, der har potentialet i sig selv til at en hel roman kunne skrives ud fra denne. Derfor står jeg tilbage og er ganske skuffet over Aswanys nye bog, når jeg nu ved, at han kan levere et bedre produkt.