Mest læste
[Koncertanmeldelse]

1 - Koncertanmeldelse
Sinne Eeg og Touché
2 - Koncertanmeldelse
Abild
3 - Koncertanmeldelse
MC Hansen Band
4 - Koncertanmeldelse
JazzKamikaze
5 - Koncertanmeldelse
Pligten Kalder
6 - Koncertanmeldelse
Helene Blum & Harald Haugaard med: Anna Lindblad, Petri Hakala, Antti Järvela og Sune Rahbek.
7 - Koncertanmeldelse
Veto
8 - Koncertanmeldelse
Eivør
9 - Koncertanmeldelse
Sinatra - En mand og hans musik
10 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben

Mads Tolling Quartet feat. Jacob Fischer
Flensborghus 01.03. 2016
Anmeldt 5/3 2016, 13:00 af Hans Christian Davidsen

Hvide mennesker kan også spille jazz


Hvide mennesker kan også spille jazz

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Kongen af god, gammeldags swingende violinjazz fyldte 100 år i den 28. marts 2016. Svend Asmussen bor i dag i Floridas sol og varme, når det et for koldt i Danmark. Den ene arm fungerer ikke så godt efter, at han blev ramt af en blodprop, men ellers skule han efter sigende være den samme, som han altid har været: Frisk, humoristisk, musikalsk og interesseret i verden uden om sig.

Svend Asmussen spillede til langt op i alderen. Hans sidste optræden var som 92-årig sammen med blandt andre sin mangeårige og meget yngre følgesvend guitaristen Jacob Fischer, der er årgang 1967.

Ved denne Skandinaviens-turne med Mads Tolling Quartet er Jacob Fischer med igen. Og Mads Tollings kapelmester kan til koncerterne fortælle sin personlige historie om Svend Asmussen - om dengang Tolling som syv-årig ringede til legenden for at spørge, om ikke han kunne få violin-undervisning af mesteren.

Lyt til Stuff Smith
Mesterens svar var kort: “Du skal bare lytte godt og grundigt til Stuff Smith”. Den amerikanske violinist med en intonation og en tone, som bare er så god at lytte til.

Mads Tolling har taget sine omveje med violinen - mestendels over klassisk musik - og er trods sit danske ophav ikke synderligt kendt på den danske jazzscene. Efter en uddannelse på Berklee er han blevet i USA og har slået sig ned i Californien.

Og her stod han så sammen med Jacob Fischer, der siden 1992 spillede i Svend Asmussens kvartet og har medvirket på et utal af plader - så godt som altid i andres navn.  Han skulle fylde 40, før han udgav én selv. Med var også Kasper Tagel på bas og Snorre Kirk på trommer. Altså en koncert med det kvartetformat, som Svend Asmussen har skrevet arrangementer til.

Melodien skrællet væk
Efter en koncertåbning med Duke Elling­tons sjove bee-bob-melodi It Don’t Mean a Thing tog kvartetten en tur gennem nogle af Svend Asmussens melodiøse og tidløse numre, deriblandt hans nok mest hæderkronede, Scandinavian Shuffle, fra Swe-Danes-tiden.

I jazzen har man for det meste en akkordgennemgang bag ved en melodi. Melodien kan man skrælle af og derefter bruge den samme akkordgennemgang til en ny melodi.
Publikum i Flensborghus blev sat på en prøve, da det fik lov til at gætte, hvilket originalnummer, der ligger bag The Litte Mermaid. Mads Tolling Quartet spillede den med indlagte fælder - blandt andet temaet fra Flintstone - men en enkelt blandt publikum gættede rigtig og scorede kvartettens album som præmie. Svaret var Wonderful Copenhagen.

Melodisk spil
Koncertens andet sæt begyndte langsomt med Take off Blues. Mads Tolling og Jacob Fischer kørte et sikkert parløb blandt andet i det herlige nummer Latino, hvortil Svend Asmussen har skrevet andenstemmen i arrangementet. Publikum blev heller ikke snydt for Asmussens June Night - et pragteksempel på hans sødmefyldte melodier stærkt fortolket af Mads Tolling.

“Hvide mennesker kan slet ikke spille jazz”, har Asmussen engang sagt. Det var vel noget af det, som koncerten her i Flensborghus dementerede. Fischer og Tolling gik godt i spænd med deres elegante, opfindsomme og melodiske spil, og rytmesektionen holdt sig sikkert på sporet uden at stikke næsen alt for langt frem.

Forrige anmeldelse
« Mads Langer «
Næste anmeldelse
» Thorbjørn Risager & The Black ... »