Nanne Emelie med band
Flensburger Hofkultur 07.08.2013
Anmeldt 12/8 2013, 15:39 af Hans Christian Davidsen
Easy listening under tunge skyer
Easy listening under tunge skyer
« TilbageJust mens Nanne Emelie sang om en sød brise i København, begyndte det at regne i gården i Flensborg. Hun fik nærmest ondt af publikum og sagde, at tilhørerne så søde ud med paraplyer over hovederne.
Den ene skulle på toilet, og den anden indenfor i biblioteksbygningen for at købe øl. Opbrudsstemningen lurede nu, da friluftskoncerten blev vædet med dråber ovenfra. Men den unge danske jazzpop-sangerinde gav blot publikum det, der skulle til for at glemme nedbøren: En velklingende vokal iklædt stemningsfyldte arrangementer. Stilmæssigt bevægede hun sig i et felt af mainstram-jazz blandet op med poprock og easy listening.
Nanne Emelie var et dansk indslag på sommerkulturfestivalen Flensburger Hofkultur og optrådte onsdag aften for en fyldt gård på Dansk Centralbibliotek i Flensborg. Godt 100 mennesker måtte gå forgæves. Der var ikke plads til flere i gården.
Radioformater
Med sig havde Nanne Emelie et hold af fremragende musikere, og hun overbeviste også hurtigt med sin tekniske dygtighed i stemningsfyldte numre som ”Blue” og ”Doubting Tomas” om en ung mand, der har en masse planer for livet.
Nanne Emelie er en poetisk sangskriver, der med sange som ”Stay Beautiful” og ”Turn Around” går over i en moderne storby-udgave af souljazzen. Under koncerten bevægede hun sig jævnligt over i poppen og de bløde, iørefaldende melodier med radioformat, men efterlod sig dog samtidig et godt indtryk selv hos de mere jazz-inkarnerede.
Til gengæld fik man fornemmelsen af, at hun trækker stemmen helt ud, hvor der ikke så meget mere. Med andre ord:?At potentialet var fuldt udnyttet. Så må man så se, om det kan holde. Spørgsmålet er, om hun med tiden kan udvikle stemmen, som også kan virke lidt skrøbelig.
Længsel og tvivl
I?Billie Holidays ”Yesterdays” udfordrede hun sig selv, og selv om man ikke kan beskylde de nye unge jazz-kunstnere for at sætte deres lys under en skæppe i markedsføring og indpakning, så måtte man efter koncerten også sande, an Nanne Emelie har noget af at have det i.
Hun satte noget på spil både musikalsk, og hvad sangskrivningen angår. Længsel og tvivl fylder meget i hendes lyrik, men det gør også håbet og en tro på det positive som i ”Stay Beautiful”, som hun skrev kort efter nine-eleven.
Feel good-stemning
Koncertens materiale var primært hentet fra debut-cd’en Once Upon A Town, og orkestret hjalp med at kæle for lytternes øre med piano (Gorm Bülow), kontrabas (Andreas Hatholt), trommer (Jacob Hatholt), saxofon (Mads Mathias) og den overraskende, men aldeles velkomne cello (Soma Allpass).
Hvis man virkelig skulle klage over noget, var det over den feel good-stemning, som Nanne Emelie gerne ville og også magtede at sprede. Det vil skribenten her afholde sig fra.