10 - Koncertanmeldelse

Brorsonsminde, Ribe 15-12-2016
Anmeldt 22/12 2016, 09:36 af Hans Christian Davidsen

Vintersange får en tur i jazzmaskinen

Vintersange får en tur i jazzmaskinen

Man behøver ikke være så heldig at være opvokset med morgensang i skolen for at kunne nynne - eller synge - med på de danske sange, jazzpianisten Martin Schack har præsenteret på nu tre albummer.

Helt frisk er den tredje cd i serien Jazz på dansk og er en buket af kendte danske jule- og vintersange.

Martin Schacks jazzede version af sangene er dog ikke til sang. Det er melodier fra den danske sangskat, der er tilført nye harmonier og nye rytmer, men altid med respekt for det oprindelige materiale. Den afdøde danske jazzviolinist Finn Ziegler gjorde noget lignende og har været inspirationskilde til Martin Schacks interessante projekt.

Martin Schack omgiver sig med Morten Ramsbøl på bas, Michael Olsen på saxofon og Morten Lund på trommer og serverede ved denne koncert to gode sæt med nænsomme arrangementer af et hyggeligt vintersangsrepertoire - nævnes kan Sneflokke kommer vrimlende, I sne står urt og busk i skjul og Det er hvidt herude.

Nu er det jo sådan, at meget lidt er 100 procent. Heller ikke det, der er dansk. Da den traditionelt besatte jazzkvartet fortolkede Jesper Fårekyllings Når du ser et stjerneskud, kunne det godt bringe minderne tilbage til dengang, tegnefilm var som at få en julegave, fordi der kun fandtes én dansk tv-kanal og en dansk jul med ris a la mande og konfekt. Så skidt med, at den er amerikansk, så det forslår. Det smukke arrangement af Santa Lucia-sangen ditto: Melodien stammer såmænd fra Italien, hvor den er en kendt folkesang. Og nå ja, Dejlig er jorden er brygget på en folkemelodi fra den tidligere tyske provins Schlesien.

Det spændende ved Martin Schacks projekter er, at han arrangerer tilgængelig jazz med et dejligt swing ud af landtidsholdbart materiale. Det lød alt sammen meget let og uden at begive sig ud på de vilde vover eller komplicerede ambitioner fik kvartetten godt fat i publikum. De fire musikere er rigtig godt sammenspillet og har en god harmonisk forståelse indbyrdes. Det bemærkede man ret hurigt.

Det var dejligt let og luftigt , og materialet var ikke blot begrænset til, den nyeste cd med jule- og vintersange. Ind imellem blev der spillet lidt fra adet tidligere albummer i serien Jazz på dansk - blandt andet et arrangement fra Finn Zieglers sangbog med Jeg ved en lærkerede, hvor man - ligesom som i flere af de andre numre - kunne sidde og fornøje sig med at finde den oprindelige melodi mellem en masse andre stumper og svinkeærinder. Kvartetten gav den fuld gas i nytårssangen Vær velkommen, og i vintersangene var det nogle gange med at holde på hat og briller - især når trommeslageren Morten Lund begyndte at hvirvle derudad. Man mærkede næsten vinden suse gennem blade og grene. Michael Olsen bar versene i flere af sangene, hvor han skiftevis spillede på sopran- og tenorsaxofon.

Det var behageligt at lytte til sange, som - i hvert fald den danske del af publikum - har et eller andet personligt forhold til. At koncerten ikke når helt op i toppen af karakterskalaen skal ikke tolkes som en decideret kritik, men mere sådan, at kvartetten har valgt ikke at sætte barren helt udfordrende højt, men mere blot at servere nogle smukt afbalancerede passager - yderst tiltalende er det, bare ikke sådan at man oplever noget epokegørende nyt. Men det behøves heller ikke altid. Martin Schack gik forrest ved tangenterne med en suveræn rytmisk timing med gode improvisationer og videredigtninger. Man var simpelthen bare godt underholdt.