Neverland (180 min.) Købsfilm / Atlantic
Anmeldt 11/12 2012, 07:30 af Jørgen Riber Christensen

Neverland: Peter Pan Prequel

Neverland: Peter Pan Prequel

Peter Pan, der aldrig bliver voksen, er en populær figur i mange versioner. James Barrie, den originale forfatter, genskrev flere gange fortællingen om de meget engelske Darling-børn, som flyver til Neverland der er befolket med pirater, indianere, feer, den tikkende krokodille og ikke mindst den dødsensfarlige, men charmerende Kaptajn Klo (Captain Hook). Filmatiseringer er der også mange af, bedst kendt er sikkert Disneys fra 1953, men også i de senere år har der været en revival med ret gode film, hvor bølgen begyndte med Spielbergs Hook (1981), Disneys sequel Peter Pan Return to Neverland (2002), P.J. Hogans Peter Pan (2003), og feen Tinkerbell har fået sin egen spin-off i Disneys Tinker Bell eller Klokkeblomst på dansk (2008) med fortsættelser. Mere metafiktivt handler Marc Fosters biopic Finding Neverland (2004) om Barrie selv (Johnny Depp) og den kunstneriske skabelsesproces, der resulterede i klassikeren.

Neverland er en del af denne Peter Pan-bølge. De senere års interesse for Peter Pan-figuren kan tilskrives, at nyformuleringerne er opdateringer af den familiediskurs, som er grundlaget for Barries originale versioner. Barries egne Peter Pan-fortællinger behandler Darling-familien ud fra den samme synsvinkel, som fandtes i Sigmund Freuds samtidige psykoanalytiske teorier om Ødipus-konflikten. Det handler om forholdet mellem forældre og børn, især mellem sønner og fædre, hvor Kaptajn Klo er billedet på den frygtede patriarkalske faderfigur, som Peter Pan alligevel kan besejre. De senere versioner følger barndommens skiftende historie. Neverland har en sammensat handling, der ud over et science fiction-anstrøg henter inspiration fra bl.a. Charles Dickens Oliver Twist med en drengebande af lommetyve i Londons East End. Banden er ledet af den Fagin-agtige Jimmy Hook. Den forældreløse Peter Pan er drengebandens fører, og han har et søn-lignende forhold til Hook, helt i tråd med de andre versioner af Peter Pan-historien. Det kommer da også til et opgør, der ikke er helt ulig Luke Skywalkers og Darth Vaders fra Star Wars-serien.

Dvd'ens indhold stammer fra en Syfy-Kanal tv-miniserie i to dele, heraf den lange spilletid, der af og til kan forekomme lige lang nok. Handlingens og skuespillets kvalitet er skiftende, lokationer er altid spændende, hvad enten det drejer sig om Londons East End eller om Neverland-øen med dens pirater, feer og indianere, og så er der karakterer, som er tilføjelser til Barries originale rollebesætning. Instruktøren Nick Willing har tidligere interesseret sig for den beslægtede, kuriøse sag om de fotograferede feer i den engelske by Cottingley, hvor bl.a. Conan Doyle troede fast på, at fem fotos taget i 1917 viste og beviste eksistensen af feer. Willing instruerede filmen Photographing Fairies i 1997, og denne film deler i en vis grad stemning med Neverland, så hvis man synes godt om Neverland, kan Photographing Fairies anbefales.

Neverland kan fint indplaceres i rækken af Peter Pan pasticherne, og mest pga. den interessante reformulering af klassikeren og også pga. de spændende, overraskende og visuelt flotte lokationer, kan miniserien/filmen anbefales.