Horizon – Frozen Wilds / PlayStation 4
Guerilla Games / Sony
Anmeldt 7/12 2017, 08:27 af Torben Rølmer Bille
Blandt de frosne robotvæsener
Blandt de frosne robotvæsener
« TilbageSom mange nok kan huske, så var Kapellet overordentlig begejstrede for Guerilla Games’ fine Horizon- Zero Dawn
både på grund af den imponerende grafik, det medrivende action gameplay og spillets på én gang futuristiske og arkaiske univers. For alle de spillere, der fulgte vore anvisninger og blev lige så begejstrede for spillet som vi var, er der nu rigtig gode nyheder. I slutningen af november kom en udvidelse til hovedspillet, der heldigvis er mere end blot et skrabet forsøg fra spildesignernes side på at tjene nogle nemme penge hos spillets fans.
Det anbefales på det stærkeste at du gennemfører hovedspilet, før du begynder på The Frozen Wilds som udvidelsen er blevet døbt, for det er ikke kun en iskold, men også virkelig nådesløs verden, der åbenbarer sig. For at kunne begå sig i denne nye del af verden, skal Aloy gerne have så mange fordele som muligt – hvilket vil sige, at det er en meget god ide at have opgraderet alle hendes våben, skills og forskellige talenter. (sagt lidet mere firkantet: Aloy bør mindst have nået level 30 – og banen kan da også først åbnes efter man har klaret det quest der hedder A Seeker at the Gates).
Dramatik i nord
Som titlen antyder så foregår spillet højt mod nord. Det betyder, at man kan nyde flotte nordlys på nattehimlen og små isklare snefnug, der indimellem skifter til store dunede fnug, der falder så så tæt at man har svært ved at orientere sig. Der bydes på nådesløse snelandskaber, iskolde gletsjere og flere nye, farlige modstandere. Der er ikke kun tale om de nomadestammer, der befolker området, men i højere grad om de mystiske robotdyr, man vil huske fra etteren. Mange af de farlige robotter kan minde om de, der lever længere sydpå, men heldigvis er der også blevet lavet nogle helt nye robotter, der er unikke for Frozen Wilds.
Sorte tårne, blå krystaller
Idet man færdes i ”The Cut”, som de lokale kalder denne nye landsdel, opdager man hurtigt, at der er ting, som man ikke har set før. Dette gælder ikke kun nogle mystiske blå krystaller som fungerer som betaling for de specialvåben eller rustninger, der passer godt til dette klima, det gælder også en masse sorte, organiske tårne, der sender mystiske puls-signaler ud over nærområdet. Denne mystiske energi giver et voldsomt boost til de væsener, som er i nærheden. Dette gør, at robotterne bliver meget sværere (læs: nærmest umulige) at slå ihjel, og samtidig deler de meget hårdere slag ud, når de rammer dig. Derfor kan man ikke blot tage kampen op men bliver i stedet nødt til at hacke eller ødelægge disse tårne, før man har en reel chance mod robotterne.
Glimrende fordybelse
Skal man gennem Frozen Wilds bør man som et minimum afsætte en ti-tolv timer. Så til trods for at udvidelsespakken måske kan forekomme lidt dyr, så er der altså masser af tage sig til. Det er også forfriskende at missionerne er så varierede, at man ikke kommer til at kede sig. På en af hovedmissionerne får spilleren endda mulighed for at vælge forskellige taktikker, idet man skal gå tværs gennem en gammel fabrik, der er overrendt af større eller mindre robotvæsener. Aloy kan vælge at påbegynde en masse forskellige opgaver og så ellers løse dem i den rækkefølge, der virker mest tiltalende eller tættest på hende..