No Man's Sky / PS4 / PC
Hello Games / Sony / Nordisk
Anmeldt 21/9 2016, 15:59 af Torben Rølmer Bille
Vidunderlig zenrejse i et uendeligt univers
Vidunderlig zenrejse i et uendeligt univers
« TilbageDer har været enormt store forventninger til No Man’s Sky, et spil som også hare været udskudt et par gange. Da det for en lille måneds tid siden endelig dukkede op hos spilanmelderne, viste det sig at være et spil, der i den grad delte vandene. De der var kritiske overfor det hævdede at spillet basalt set var en slags Minecraft i rummet, hvor de opgaver som spilleren blev stillet hurtigt blev trivielle og af samme årsag var No Man’s Sky et spil der ikke var i stand til at holde spilleren fænget længere tid af gangen.
Mange af disse anmeldere kunne sagtens se fascinationen i at spillet genererede et fantastisk sci-fi univers på stedet , hvor både væsener, fauna, flora blev genereret mens man spillede. Det overordnede mål i spillet er at finde ind til universets centrum, for at se hvad der mon gemmer sig dér. Mange kritikere mente, at det ikke var særligt spændende konstant at lede efter ressourcer til ens rumskib, udkæmpe rumslag med pirater, høste forskellige typer mineraler eller besøge fremmedartede helligdomme for at lære det sprog som de alien-racer man møder taler.
Forrygende venligt spildesign
Som anmelder modtager man ofte enten downloadkoder eller en spildisk fra distributørerne uden nogen form for medfølgende anvisning om hvad spillet går ud på, hvordan man opgraderer sit udstyr, mm. Dette var dog heller ikke nødvendigt, for har man blot lidt tålmodighed med No Man’s Sky vil man nemt kunne navigere i det, til trods for manglende instruktion.
Når man starter spillet op rejser man formløst gennem det kolossale univers, som man i løbet af spillet potentielt selv kan være med til at afdække et hjørne af. Stjerner og planetsystemer suser forbi spilleren idet titlen dukker op, med ens controller kan man se sig omkring - men ikke ændre hverken retning eller hastighed. Skærmen går i hvidt og da man kan ane ens omgivelserne, befinder man sig på en fjern planet ved siden af et rumskib, som i den grad har brug for at blive repareret. For uden et rumfartøj er det ikke muligt at bevæge sig fra planet til planet, fra univers til univers.
Det daglige fiks
For at kunne fikse skibet bliver spilleren nødt til at afsøge nærmiljøet udstyret udelukkende med et enkelt værktøj (multitool) og sin jetpack. Værktøjet kan takket være en laser kan fungere både som offensivt våben og som et hjælpemiddel til at nedbryde og indsamle råstoffer.
Samtidig lærer man undervej fire forskellige racer af aliens at kende. Det siges også, at man hypotetisk kan løbe ind i andre spillere, men idet universet er så stort, at chancen for dette er meget lille. Til gengæld er No Man’s Sky et af de spil, der er nemt at gå til men svært at forlade igen. Der er hele tiden et eller andet, som man kan give sig i kast med, hvad enten det er at lokalisere gamle templer, så man på sigt får mulighed for at lære at forstå hvad de fire typer af aliens spørger en om, eller baser som gemmer på arbejdstegninger, råstoffer, information om nedstyrtede skibe eller tilbyder spilleren credits for råstoffer. På den måde fungerer spilet både som casual game men så sandelig også som et man kan fordybe, nej - fortabe sig i.
Verdener af muligheder
Det er oplevelsen, snarere end et halsbrækkende action eller en fantastisk historie, der kendetegner No Man’s Sky. Oplevelsen af at udforske en endnu uopdaget klynge planeter. Finde og katalogisere mærkværdige dyr både på jorden, i vandet eller i luften, vel og mærke på de planeter der understøtter liv. Nogle planeter er golde men rige på mineraler, mens andre byder på en rig biodiversitet. Store underjordske hulesystemer strækker sig kilometervis under planeternes overflade – og alt kan man nå enten med sit rumskib, eller til fods, hjulpet godt på vej af den jetpack som man er udstyret med. Denne kan naturligvis også opgraderes undervejs, så spilleren er i stand til at svæve over større afstande.
Fra det nære til det fjerne
Det mest fascinerende er, at spilleren kan bevæge sig overalt i dette univers. Der er sømløse overgange fra det kolde himmelrum til planeternes dybe grotter og kun meget får gange vil man opleve at grafikmotoren ikke kan følge med. Når man får samlet en hyperdrive-motor bliver man i stand til at springe fra solsystem til solsystem og opgraderer man denne motor, kan man ligefrem warpe gennem en række solsystemer. Når man foretager springer i hyperrummet, eller er så heldig at opdage et sort hul, er det det eneste tidspunkt at spillet bruger lidt tid på at loade og derfor præsenterer en pause fra interaktionen. Det er vel også bare rimeligt når softwaren skal skabe et fungerende system af planeter, rumstationer, fantasivæsener og fremmedartede bygninger.
Elite light
Da der for kort tid siden blev afholdt den første Gamescope festival i Aalborg (en messe for computerspil og spiludvikling) holdt Troldspejlets alfader Jakob Stegelmann et oplæg om film og spil og sammenlignede her No Man’s Sky med det klassiske Atari-500 spil Rescue on Fractalus, men det ville også være fair at sammenligne det med en lige så gammel, klassisk spiltitel nemlig Elite (som nærværende anmelder i sin tid spillede ihærdigt på sin Spectrum zx-48 K) . Der er selvsagt sket en revolution i forhold til grafik, men basalt set forekommer sammenligningerne fair. Rescue on Fractalus handlede om at redde nogle nødstedte astronauter på en 3D-planet og Elite handlede om rumkampe og handel med råvarer på forskellige rumstationer i en række forskellige galakser.
Ingen haters på kapellet
Den endelige dom er derfor at du - hvis du altså tør stole på kulturkapellet - ikke må snyde dig selv for det eventyr og det kulørte rumeventyr som Hello Games har skabt til os. Måske er spillet i sidste ende ikke endt med at blive helt så ambitiøst som først antaget og i skrivende stund er der kommet endnu en patch, der forhåbentlig sikrer at nye spillere ikke oplever at spillet fryser.
Der er masser af timers opdagelser og udforskninger i spillet og selv om anmelder endnu ikke helt har fundet vej til universets centrum, så fortsætter rumeventyret så snart der er mulighed for det. Det er et spil der med sikkerhed vil begejstre alle de, der i forvejen holder af Minecraft-lignende spil men som ikke vil bruge al deres tid på at bygge ting. Det er også et spil der bare er flot at se på og som potentielt kan spilles af både unge og gamle, for det er hverken blodigt eller skræmmende, der er i stedet smukt og endeløst fascinerende.