Willumsens slagteri / Alice Aagaard & Peter Pedersen / 532 sider
Byens forlag. ISBN 9788776160883
Anmeldt 10/5 2024, 08:08 af Torben Rølmer Bille
Gyset lever i Udkantsdanmark
Gyset lever i Udkantsdanmark
« TilbageSelv om betegnelser som ´den rådne banan´ eller ´Udkantsdanmark´ ofte bliver brugt om de steder på landkortet hvor beskæftigelsen er lav, butikkerne lukker, de unge flygter fra og hvor socialforvaltninger landet over sender sine mest problematiske borgere til, så synes disse steder samtidig at være nærmest perfekte rammer for nye, danske gyserfortællinger.
I 2014 var Kapellets anmelder vildt oppe og køre over John Kenn Mortensens De utilpassede - en vampyrfabel fra Lolland Falster. Bøger som eksempelvis A. Silvestris Vardekød, Jürgensen og Krogsøes Blodbaner foregår ligeledes i udkantsdanmark. I 2023 kunne læsere gyse over blandt andet Aske Munk-Jørgensens Når frosten kommer om en musiker der flytter til et forladt hus i den sønderjyske marsk eller C.C. Thybros I Skyggen af Udgaardsø, hvor hele handlingen er henlagt til en fiktiv ø, der på det nærmeste er affolket. Begge bøger blev indstillet til Dansk Horrorselskabs pris.
Måske kan den nye roman Willumsens slagteri komme med i kampen om samme pris i 2024, for selv om murstensromanen er på over femhundrede sider, så formår forfatterparret bag den at skabe en historie der gør, at man pløjer sig gennem den på ganske kort tid.
Selv bruger de betegnelsen ´folk horror´ om deres værk, og det er ganske rammende. I Willumsens slagteri blandes sagnvæsener og elementer fra den nordiske mytologi, med både helt dagligdags begivenheder og det fantastiske.
I bogen følger man en række forskellige figurer i den lille fiktive by Illinghøj, der er en landsby under afvikling. Til trods for det flytter den unge mor Thea og dennes niårige dreng Sebastian til byen, da de har brug for at komme væk fra Århus og den mand der stalker Thea. Da hun får muligheden for at købe det nedlagte slagteri for en slik, slår hun til. Samtidig forflyttes politibetjenten Thomas fra sit job i hovedstaden, grundet en tjenestemandssag og får jobbet som den nye landbetjent i netop Illinghøj.
Det er primært disse tilflytteres historie man følger, men idet man kommer længere og længere ind i bogen, udvides persongalleriet, så læseren også lærer mange af de lokale beboere at kende på godt men især på ondt. For der lurer bogstaveligt talt noget ondt under overfladen i landsbyen. Der foregår en masse ting i det skjulte og flere af de lokale er involveret i ting, som bestemt ikke skal afsløres hér.
De mange mystiske hændelser og hvad der monstro ligger bag dem er det der driver historien frem, men samtidig formår forfatterparret Alice Aagaard & Peter Pedersen at krydre deres folklore-gys med helt hverdagsagtige betragtninger om blødt brød til kaffen og den tilrøgede, lidt pissure stemning i den lokale krostue. Samtidig bliver der også brugt tid på dialoger, der heldigvis ikke fremstår bevidst konstruerede, men ender med at minde om samtaler man sagtens kunne forestille sig disse personer ville have med hinanden.
Sproget er uhøjtideligt gennem hele bogen, men bider selvsagt fra sig i de sekvenser, hvor der er skruet op for uhyggen og blodsudgydelserne. Her holder forfatterne sig bestemt ikke tilbage, med at smide både udpenslede scener med sex og vold direkte i øjnene på deres læsere.
Prosaen er tillige meget filmisk, hvilket gør at man som læser har enddog meget nemt ved at forestille sig de scener bogen beskriver blive omsat til film, eller endnu bedre en miniserie på en af vores streamingtjenester. Den har i al fald alle de elementer der skal til, for at tilfredsstille gyserfans: groteske optrin, nuttede dyr, eksplicit sex, nordiske skyggevæsener, forholdsvis sympatiske hovedfigurer, ondskabsfulde og sadistiske modstandere, for nu bare at nævne de mest væsentlige.
Undervejs er der også en masse henvisninger til både gysertegneserien The Walking Dead som Theas dreng Sebastian er helt vild med og tv-indslag hvor Udkantsdanmark bliver omtalt. Som der skrives i efterskriften, så har forfatterne taget sig en masse friheder i forhold til nogle af de mytologier de låner fra, men til gengæld er ordlyden i tv-udsendelserne stort set hentet ufiltreret fra vores medievirkelighed. Dette gør at Willumsens slagteri ender med at være en sand fornøjelse at læse.
Nogle kritiske røster vil måske mene at parret bag bogen benytter sig af lignende forfattertricks som man også finder hos amerikanske Stephen King (hvis navn i øvrigt også nævnes direkte i efterordet), men det virker i al fald - også i en dansk kontekst. Nuvel, nogle af figurerne man støder på undervejs bliver ganske groteske og karikerede, men nu er Willumsens slagteri også en bog der som primære hensigtsærklæring har, at den skal underholde (s. 525). Det lykkes i den grad for debutanterne bag.
Den eneste anke Kapellet kan finde på er følgende: Undertegnede har alle dage opfattet den mytologiske skurk, som genren tro først afsløres når man nærmer sig bogens dramatiske klimaks, som både fascinerende, sympatisk og spændende. Af samme grund er det lidt svært at omprogrammere sin hjerne til pludselig at skulle opfatte denne figur som den nedrige skurk, der er årsag til alle de frygtelige ting der sker i Illinghøj. Det bør dog ikke afholde dig i at få fat i bogen, for holder du af okkulte thrillers, er dette det bedste bud på en dansk roman i denne genre lige nu.