Muldvarpen, der ville vide hvem... (træk ud-udgave) / Werner Holzwarth / 14 sider
Gyldendal. ISBN 9788702404029
Anmeldt 18/12 2023, 08:46 af Torben Rølmer Bille

Interaktiv, analog muldvarp

Interaktiv, analog muldvarp

Vom kleinen Maulwurf, der wissen vollte, wer ihm auf dem Kopf gemacht hat. Den originalte tyske titel er jo nærmest helt pæn i forhold til den danske variant Muldvarpen, der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved. Denne fantastiske, klassiske børnebog fra 1991 er nu kommet i en ny version, der med garanti vil appellere til alle dens fans: nye som gamle.

Tidligere har vi set bogen i forskellige størrelser, det her været muligt at købe muldvarpen som bamse, men nu er det blevet muligt for læseren selv at interagere med historien. For i denne såkaldte ´træk ud-udgave´ (heri ligger der jo også en slet skjult toiletvits – red.) er den velkendte historie om det nærsynede pelsdyr gengivet med den nye tilføjelse, at du ved at placere din pegefinger i forskellige fordybninger på siderne, kan manipulere med tegningerne.

Du kender med garanti pop-op bøger. Dette minder lidt om disse, idet du på hver af siderne på en eller flere måder kan trække rundt på det lag, der er placeret inde i de tykke papsider. Muligheden for at flytte rundt på figurer bliver allerede tydelig på bogens forside, hvor du kan få den lille muldvarp til at bevæge sig frem og tilbage over græsset.

For den ene af Kapellets læsere, der endnu ikke kender historien kommer her et ultrakort resumé. Da den lille muldvarp dukker op af jorden, lander der en stor bæ på dens hoved. Irriteret over dette, så besøger den en lang række dyr, for at finde ud af hvem gerningsdyret bag denne bæ er. Undervejs får læseren derfor indsigt i hvordan forskellige dyrs afføring ikke alene ser ud, men også lyder idet de rammer jorden. Det går op for anmelder at det kan være at det var netop denne bog, der i sin tid inspirerede Sebastian Klein til at forfatte den måske mindre kendte klassiker Gæt en lort. Hvilket dyr der har lagt føromtalte lort på føromtalte muldvarps hoved, skal du dog selv læse bogen for at finde svar på.

Bogens design er blevet ændret en lille smule fra den man kender fra originalen. Dette sker fordi det på hver af siderne skal være muligt for læseren at afsløre hvilken type af lort de forskellige dyr lægger, eller flytte rund på andre ting.

Bogen er i sagens natur hurtigt læst og har siden den først udkom begejstret såvel helt små børn som granvoksne mennesker, der har formået at bevare en vis barnlig humoristisk sans. Den nye træk ud-udgave stiler selvfølgelig efter nøjagtig samme målgruppe, men selv om den er solidt lavet og flot trykt, så er det næppe en bog der bør overdrages til de alleryngste i familien (læs: 2 år og herunder), for de har måske ikke motorikken til at flytte rundt på elementerne eller også kan de i ren og skær begejstring gribe fat om eksempelvis forsidens muldvarp og fjerne ham helt. Det er selvsagt op til dig selv, at vurdere hvor motorisk begavet dit barn er, men kom ikke bagefter og sig at Kapellets anmelder ikke havde advaret dig på forhånd.

Hvis du advarslen til trods alligevel vælger ´træk-ud´ versionen, så vær opmærksom på at lære dit barn at være forsigtig dennes håndteringen af bogen. På den måde kan denne sjove, farverige og stadigvæk utroligt morsomme børnebog også være barnets første vigtig lektie i at lære at håndtere bøger med respekt og forsigtighed. Det kan også være at det er forlagets slet skjulte plan om at sælge endnu flere ´træk ud´-udgaver til uforsigtige børn hen over de kommende år.

I familiens hjem har vi nu hele tre versioner af bogen. Den danske original, en tysk og så denne nye interaktive version. De er alle fremragende på hver deres vis. Selv om der er mange der mener, at en bog som denne ikke er værd at bruge spalteplads på i et digitalt kulturtidsskrift forfattet af akademikere bør straks skamme sig. For da husets unge mand på 19 somre fik øje på bogen, samlede han den begejstret op og proklamerede at han - lige som sin far – var allermest glad for muligheden for med at vrikke med sin finger at få fluerene der, nær historiens slutning, summer rundt om lorten på muldvarpens hoved til at bevæge sig på siden. Eksemplet viser blot, at dette er en bog, der har en meget bred læserskare.

Uanset formatet, så er og bliver denne børnebog en som burde stå i stort set alle hjem. Nogle påstår at tyskere ikke har humor, men holder man fast i denne fordom, så kan det være fordi man aldrig har læst historien om den lille fæcesramte muldvarp.