Mest læste
[Litteraturessay]

1 - Litteraturessay
Alsidighedens affektion
2 - Litteraturessay
Krimi, viden og kultur
3 - Litteraturessay
Interview med Theis Ørntoft
4 - Litteraturessay
At finde en form til sin vrede
5 - Litteraturessay
»Jeg har ikke matematiske evner nok til at skrive en krimi«
6 - Litteraturessay
Den Litterære Rebel
7 - Litteraturessay
Interview med Sofie Kluge
8 - Litteraturessay
Hur kommer man på nånting sånt här?
9 - Litteraturessay
Ernesto Dalgas; Modernitetens apokalypse
10 - Litteraturessay
Mosaikkens fortælling

Bogen er blevet et produkt


« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

En mand går ud for at slå sin græsplæne. Kort tid efter står græsslåmaskinen stille, men motoren kører endnu. Manden er forsvundet. Konen får politiet til at efterlyse ham. Hun så aldrig mere manden.

Den danske forfatter Thomas Rydahl elsker tv-serien Forsvundne danskere. Alle de gamle afsnit ligger på Bonanza på Danmarks Radios hjemmeside, og Thomas Rydahl går gerne derind og kigger, når han har en ledig stund. Et af de afsnit, der gjorde allerstørst indtryk, var det om manden, der lod græsslåmaskinen stå og køre i tomgang, mens han lavede et forsvindingsnummer, der chokerede konen.

- Vi kender alle sammen den følelse at ville flygte fra det hele. Derfor er emnet så fascinerende, siger Thomas Rydahl.


Thomas Rydahl - Foto: Hans Christian Davidsen
I 2014 fik Thomas Rydahl Boghandlernes Debutantpris for spændingsromanen Eremitten, som foregår på ferieøen Fuerteventura. Her følger man taxachaufføren Erhard, som har kappet forbindelsen til konen og børnene hjemme i Danmark. Derfor lever han som øens særlig med tilnavnet Eremitten.

En dag bliver en lille, død dreng fundet i en papkasse i bagagerummet på en bil. Mens det lokale politi forsøger at lukke sagen ned så hurtigt som muligt, prøver Erhard at løse mysteriet om den fundne dreng. Men sagen viser sig hurtigt at involvere korruption og svindel.

Hovedperson er flygtet
- Min hovedperson flygter også fra Danmark, og i de 17 år, han har været væk fra det hele, er der ikke sket en pind i hans liv. Han har ikke engang været sammen med en kvinde i alle disse 17 år. Desværre skal der ofte ske nogle forfærdelige ting, før vi tager vort liv op til revision og slår ind på et andet spor, og det sker også for min hovedperson, siger Thomas Rydahl.

- Jeg har bevidst valgt en person, der har det meste af sit liv bag sig og få ham til at ændrevej. Det bliver en uretfærdighed, der sætter ham i gang - og da han kommer ind i en ny bane, får han også lysten til en kvinde igen.

Historien i Eremitten er ikke stor , nærmest lidt banal, men det er også noget helt andet, der er det centrale i bogen. Mest af alt minder bogens æstetik nemlig om et af de klassiske dokumentarfilm-greb: Find en god historie i skildringen af et miljø.

Løse ender
- Jeg har fået at vide, at der er mange løse ender i min bog. Men sådan er livet jo. Det er også fyldt med løse ender. I litteraturen bliver tilfældigheder heller ikke opfattet som en god historie. Ting skal helst ikke være tilfældige. Det skal være “kompetencedrevet”, som man kalder det, siger Thomas Rydahl.

Som 17-årig vandt den nu 41-årige Thomas Rydahl Gyldendals novellekonkurrence og troede med ungdommelig mod, at han kan kunne gå på vandet. Senere meldte dagligdagen og virkeligheden sig, men han fik et stort skub fremad efter at have været på Forfatterskolen - en to-årig kunstnerisk uddannelse, der bygger på litterær skriveteknik, alment kendskab til litteratur, samt til forfatteres vilkår og arbejdsforhold.

- Det var fantastisk at tilbringe et sted to år sammen med andre forfattere og diskutere det, man brænder for. Men det kan også være vigtigt at finde sig selv. På forfatterskolen er det meget en bestemt form for litteratur, der bliver eksponeret. Jeg kan godt lide Stephen Kings skrivestil, men det er ikke ligefrem en forfatter, der er i centrum på skolen.

Thomas Rydahl lærte også, at et forfatterskab og litteratur kan være ren og skær forretning. Da Eremitten foregår på Kanarieøerne, har et spansk forlag købt rettighederne til bogen. Thomas Rydahl burde være glad.

- Jeg blev faktisk ret chokeret over, at nogle i Spanien ville købe rettighederne bare for at tjene penge på den. Den tanke skulle man lige vænne sig til. At sælge sin bog er i dag blev en uadskillelig del af det at være forfatter. En bog er er produkt, der skal sælges, og derfor skal jeg som forfatter også rejse rundt og præsentere den og læse op og stille op til interviews og eksponere mig selv og mit forfatterskab.

pil op
Forrige essay
« At blive revet op med rode «