Mest læste
[Litteraturessay]

1 - Litteraturessay
Alsidighedens affektion
2 - Litteraturessay
Krimi, viden og kultur
3 - Litteraturessay
Interview med Theis Ørntoft
4 - Litteraturessay
At finde en form til sin vrede
5 - Litteraturessay
»Jeg har ikke matematiske evner nok til at skrive en krimi«
6 - Litteraturessay
Den Litterære Rebel
7 - Litteraturessay
Interview med Sofie Kluge
8 - Litteraturessay
Hur kommer man på nånting sånt här?
9 - Litteraturessay
Ernesto Dalgas; Modernitetens apokalypse
10 - Litteraturessay
Mosaikkens fortælling

Fremtidens verbale vildskab

- Om kunstens natur og Vild med Ord

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Kulturkapellet forpligter sig på at formidle kendskab til kultur, kulturel foretagsomhed og kulturformidling i bred forstand. Derfor støtter vi op om forskellige tiltag, der minder om eller har interessefællesskaber med dette formål. Derfor bringer Kulturkapellet også omtaler og skitseringer af relevante begivenheder, foreninger og andre tiltag (red.).

Århus Litteraturfestival, Vild med Ord, søger nu at udvide sit koncept. De har indledt et samarbejde med Århus-teatret Katapult, hvor der i september, oktober og november vil være 4 arrangementer. Her markerer de, at de fremover ønsker at skabe betingelserne for anderledes kunst, ikke bare én gang om året, men i løbet af hele året. De første to datoer er besat med Ejler Nyhavn og Tage Borges, der snart er aktuelle med 101 litterære postkort på Århus-forlaget Armé, samt lyrikeren Knud Steffen Nielsen.

Vild med Ord, der første gang blev holdt i 2009, er Århus-baseret, og de mærker, de har politisk og folkelig støtte. Frem mod Kulturby 2017 mener de, det er vigtigt at satse på kunsten også politisk. Århus har før markeret sig med store kunstnere, og det er vigtigt for livet og ikke bare det kunstneriske liv, at der er plads til vild, fri og utraditionel udfoldelse, der henvender sig til menneskers hjerter og ikke fordommene, disse hjerter rystede beskyttes med. I en tid der er præget af opportune konflikter, medicinsk utilpassede mennesker og menneskeligt utilpassede unge, mener man i Vild med Ord, det er vigtigt at manifestere, at kunstens nerve ligger i et forsøg på menneskelighed og forsoning, der meget vel ikke er politisk rentabelt, men er anstændighedens forsøg på at møde mennesker, ikke at gøre det menneskelige møde ligeså ugleset som magtpolitisk værdifuldt. Der har selv i kunsten været berøringsangst, når det handler om at tage fat på politiske emner. I Vild med Ord findes denne berøringsangst ikke, snarere forpligtelsen til at gå den imod. Her mener man, det er vigtigt at turde, at have et standpunkt, ikke at møde såkaldte fjender med fjendskab, men i litteraturen at forstå grundlaget for, at vi ikke er enige og dermed formulere den bøn og menneskelighed, fjendskab kun kan formulere som anklage.

 Det er vigtigt at opruste kulturelt frem mod 2017, hvor Århus er Kulturby. At gøre mangfoldighed synlig, at formulere drømme og potentialer, der ikke står skrevet hver dag i medierne. I medierne er der en næsten uagtet fare for, at ellers nødvendige budskaber undergraves af konforme dagsordner, derfor nivelleres og ”gøres spiselige,” førend nogen læser stifter usødet bekendtskab med deres bitterhed. Vild med Ord tror derimod på det kunstneriske, ikke det menneskelige udtryk i det rå og usødet, at mennesker i kunsten, for vor egen sundhed, må mærke hvad der rører sig i ”undergrunden,” hvor dette tvivlsomme fundament ikke som udlevet praksis gør skade, men skaber en skønhed, der er fjern nok fra livet til ikke at forarge og tæt nok på os til at gøre netop dét. Det kan politisk være opportunt at tale ned til mennesker og gøre os dummere, når dette mærkelige mål fx kaldes ”anstændighed,” men det kan være desto mere menneskeligt slet ikke skele til det opportune. Mennesker kan også tales op til og gøres klogere, for alle, ligegyldigt social status og etnisk baggrund, rummer mulighed for menneskelig indlevelse, men også umenneskelig hårdhed. Det er det Vild med Ord gerne vil minde om: der findes noget svagt og blødt i vores hjerter, dette skal vækkes med omsorg, anstændighed og menneskelighed. Kunsten kan gøre det, mennesker kan gøre det, vi kan gøre det.

Vild med Ord samarbejder nu med Teater Katapult i Århus. Deres nye program vidner om kvalitet, men også mod til at gå de mere strenge, politiske signaler imod. Hos Teater Katapult, mener Styregruppen i Vild med Ord, findes en vilje og evne til at turde og en forståelse for, at det menneske, der beskrives i medier, men også i de nærmest af medierne selvskabte naturlove, ikke menneskelove, ikke er det eneste menneske, at mennesket ydes ret på en anden måde, hvor vi ikke behøver fjendebilleder for at være tilstrækkeligt ulige. Vi minder om hinanden, vi har alle kærlighed og sorg i vore hjerter, og dette har mennesker godt af at mærke. Der, hvor de gerne vil hen i Vild med Ord, er kunstens frigørende anerkendelse af menneskelighed, og menneskelighed betyder: at tro på det bedste i mennesker, men dermed også at skabe det menneske, der kun skabes i tro på det, ikke i mistro. Holdninger er vigtige; ikke menneskeligt at ligge under for angst men snarere kunstnerisk at give udtryk for den for så vidt, den dominerer.

Vild med Ord vil tilsyneladende fejre mennesket netop, hvor dét føler sig anklaget af kunsten, hvilket måske tilsiger: at virkeligheden er den højeste dommer, at fantasi lider under den men også overgår den og elsker dens mangler som potentialer. Der er andre ting end dagligdag, der er vigtige, og det handler om menneskelig fordybelse, hjerte, ærlighed. Vild med Ord tror ikke på umenneskeligt vilde ord og da slet ikke på tæmmede mennesker, men navnlig på, at vi, mennesker, er størst, hvor vi blidt tales op til eller vildt udfordres. Der er meget at glemme, der er meget at leve med – hvis befrielsen fra dette troværdigt kalder på favnende skønhed, så er rummet for mennesker blevet større, bunden i os blevet mindre skræmmende om så den i mellemtiden alligevel er vokset os over hovedet, hvor vi fordrede ser den som himmelsk just som vi velbehageligt trækkes ned i den?

Det handler om at hviske til mennesker, ikke affærdigende at bombardere vores tro på hinanden. Ikke bare alle har ret til menneskelighed, dybde og seriøsitet – vi har alle, i en kultur der præges af politisk og menneskelig strenghed, også behov for, at det seriøse overgår os som en nåde, vi endnu tør tilskrive vor egen menneskelighed.

Af Sverre Kaels, medlem af Styregruppen i Vild med Ord, snart cand. mag., forfatter og ejer af forlaget Armé (www.arme.dk) , har publiceret i flere aviser og tidsskrifter.

pil op
Næste essay
» Den Litterære Rebel »