Mest læste
[Koncertanmeldelse]

1 - Koncertanmeldelse
Sinne Eeg og Touché
2 - Koncertanmeldelse
Abild
3 - Koncertanmeldelse
MC Hansen Band
4 - Koncertanmeldelse
JazzKamikaze
5 - Koncertanmeldelse
Pligten Kalder
6 - Koncertanmeldelse
Helene Blum & Harald Haugaard med: Anna Lindblad, Petri Hakala, Antti Järvela og Sune Rahbek.
7 - Koncertanmeldelse
Veto
8 - Koncertanmeldelse
Eivør
9 - Koncertanmeldelse
Sinatra - En mand og hans musik
10 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben

Medina
Deutsches Haus - Flensborg 24.10.2012
Anmeldt 29/10 2012, 19:00 af Hans Christian Davidsen

Stereotyper på stilethæle


Stereotyper på stilethæle

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Publikum og musikanmeldere lever ikke i den samme verden. Det er Medina et udmærket bevis på. Og udmærket klar over. Hendes Medina Forever er blevet kaldt for en »strækmarch på stedet«, og sommerens festivaloptrædener rakte til lunkne ord som »halvnøgen« og »halvtam«.

Men da hun i juni udsendte sit engelskprogede Forever-album, strøg hun allerede på udgivelsesdagen til tops på iTunes-listerne i blandt andet Tyskland og Danmark.

”Welcome to Medina” begyndte det pompøst og selvreklamerende, men ikke helt ueffent, da hun onsdag aften gav sin anden koncert i Flensborg - i Deutsches Haus, hvor hun for et par år siden blev hylet ud af den.

Medina var dengang sendt på tysklandsturné for at promote sit album - på engelsk. Det kom bare bag på hende, at langt de fleste blandt publikum var danskere, der hellere ville høre hendes sange på dansk.

»Fucking confused«
- Fuck! sagde hun her på samme scene to år efter.
Fuck! It was so difficult. All my danish fans were singing my songs in danish, while I was singing in english... I was so fucking confused, huskede Medina.

Denne gang havde hun fået klar besked på forhånd: Du er i Tyskland for at sælge dit engelske album. Syng på engelsk! Og det gjorde hun kun enkelte undtagelser fra. Blandt andet med en af de bedre sange fra det ny album, Synd for dig, som hun afleverede på dansk.

Der var skruet godt op for lyden, så man skulle holde ørerne stive for at kunne få fat i teksterne. Og der blev skiftet tøj og spillet på den sex-appeal, som nogle mener, Medina har. Det virkede som staffage for det lidt stereotype udtryk, Medina har på Forever.

Ti nye numre på engelsk
Den internationale udgave Forever er ikke helt at sammenligne med den danske ”For altid”, der udkom i 2011. Her er ti helt nye numre og kun tre oversættelser fra det danske udspil.

Hvis man lytter godt efter, vil man opdage, at flere af numrene er skåret efter samme læst som megahittet ”Kun for mig”, der på engelsk hedder ”You and I”. Kun det melodiske forløb bliver ikke genbrugt.

Hvor Medina på hjemmebanen i Danmark kan have en her-er-det-mor-der-bestemmer-attitude, så var det ikke uden nervøsitet, at hun optrådte i Flensborg.

Det indrømmede hun også selv, men man kunne også blot opfatte hendes optræden som en lidt mere behagelig og afdæmpet attitude end den, hun lægger for dagen på Twitter og diverse massemedier, som hun endnu gider at kommunikere med.

Første gang live
Det var første gang, hun live præsenterede numrene fra den engelsksprogede udgave, og det slap hun i det store og hele o.k. fra.

Med den let orientalske ballade ”Hotels” nåede hun ud over det middelmådige, og med ”Execute Me” (en sang om dagen derpå, når kærligheden gør ondt) fjernede hun sig også fra det spor, hun kørte ud af hele aftenen. Udmærket illustreret af videoer med biler, der fes for fulde fart gennem en tunnel - eller et tog på vej ud ad skinnerne.

Tjah, hvor går vejen egentlig hen for Danmarks største popdronning??Det er svært at sige efter en koncert, der bar præg af en selvsikkerhed på stilethæle. Energien manglede ikke, men Medinas nye numre er meget enslydende.

Beatsene var over længere tid lidt monotone, men der var fuld knald på, og hendes musik passer perfekt til en teenagefest. Og jo yngre lytterne var, jo større tilfredshed. Man kan ikke komme udenom, at Hendes popmusik er smittefarlig, velegnet til dansegulve, teenageværelser og hitlister - og til mor og far, som alligevel med det ene øre hører, hvad de yngre generationer nu får listet ind i afspilleren i bilen eller derhjemme.

Forrige anmeldelse
« Tina Dickow «
Næste anmeldelse
» Bobo Moreno, Ole Kock-Hansen og... »