Mest læste
[Koncertanmeldelse]

1 - Koncertanmeldelse
Sinne Eeg og Touché
2 - Koncertanmeldelse
Abild
3 - Koncertanmeldelse
MC Hansen Band
4 - Koncertanmeldelse
JazzKamikaze
5 - Koncertanmeldelse
Pligten Kalder
6 - Koncertanmeldelse
Helene Blum & Harald Haugaard med: Anna Lindblad, Petri Hakala, Antti Järvela og Sune Rahbek.
7 - Koncertanmeldelse
Veto
8 - Koncertanmeldelse
Eivør
9 - Koncertanmeldelse
Sinatra - En mand og hans musik
10 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben

Swinghouse Orchestra
Flensborghus 6/12 - 2018
Anmeldt 8/12 2018, 10:17 af Hans Christian Davidsen

Jazznostalgi


Jazznostalgi

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Der var engang, tiden gik langsomt. Dengang nogen endnu kunne finde på at sætte jazz på som intro til en tv-krimi. Tilbage i monopolfjernsynets tid i Danmark.

Når man har lagt øre til flere hundrede jazzkoncerter, spørger man sig selv: Hvorfor har man egentlig aldrig hørt lige nøjagtig den spillet ved en jazzkoncert før? Fuzzys indgangsmelodi til En by i provinsen er smuk, iørefaldende og tidstypisk for Danmark i 1970erne. Den tog Swinghouse Orchestra frem fra gemmerne til den koncert. Et herligt træk.

Swinghouse Orchestra er opstået i Copenhagen Jazzhouse, hvor der er lidt mere plads på dansegulvet end i Flensborghus.

Jazzspillestedet i Niels Hemmingsens Gade i København åbnede for snart 30 år siden nogenlunde samtidig med, at swing-genren blev båret frem af en retro-bølge i USA.

Swing har også fået en fornyet interesse i Danmark og Tyskland, måske også fordi genren er så tæt knyttet til dansemusik.

Så det blev i sagens natur en rejse tilbage i tiden i Flensborghus, originalt og traditionelt, men også med lidt nye toner og kuriøse indslag. Kapelmester Peter Marott er årgang 1981, og når han lægger trompeten væk, tager han flygelhornet frem for at få den lidt mere blide klang. Han har lyttet til enhver mors gode råd om, at man skal få sig nogle ordentlige legekammerater.

Udtryksfuld sax
Tenorsaxofonisten Jan Harbeck har vi oplevet flere gange i Flensborghus. En meget udtryksfuld herre på sit instrument. Trommeslager er Morten Ærø, der mødte med en hat magen til den, Ole Ernst havde på som den unge, uerfarne politibetjent i Olsen-Banden. Ved flygelet sidder Mads Søndergaard. Den dansk-finske komponist spiller bas. Endelig er der Mads Hyhne på trombone, der går rigtig godt i spænd med de to andre blæsere i orkestret.

Der blev lagt ud med Louis Armstrongs Down In Honky Tonk Town og Love Is Just Around the Corner, som Bing Crosby introducerede i 1930erne. Trygt og godt. men så kom det sjove med et arrangement af Jacob Gades Tango Jalousie, hvor det originale tema ikke blev kørt helt igennem. Det er dét, jazzen kan: Få os til at opfatte et stykke velkendt musik på en helt ny måde.

Ind imellem sprang Peter Marott ind som vokal - blandt andet i Our Love is Here To Stay. Ella Fitzgerald har blandt andet sunget den, men det lader Marott sig ikke afskrække af. Det er jo ikke hans sang, vi kommer for at høre.

Med Charleston kom vi næsten 100 år tilbage i tiden, og hold da op nogle soli, de tog, de tre blæsere. De spillede med en lungekapacitet til minimum en halvmaraton. Det var virkelig en fornøjelse at lytte til - og se på. Jan Harbeck blev også featured i The King - en total swing-king er han.

Forrige anmeldelse
« Sinne Eeg og Thomas Fonnesbæk «
Næste anmeldelse
» Mirja Klippel & Alex Jønsson »