Et gøglerliv
- Interview med skuespiller David Sakurai
« Tilbage”Det er lidt et gøglerliv at være skuespiller”, siger den dansk-japanske skuespiller David Sakurai. Med en alsidig sprogkompetence og en stor lyst til at lave film rejser han rundt i verden. Han har gennem en længere periode været et kendt ansigt i den spirende danske independent film, men har også medvirket i filmprojekter i Japan og i Ungarn. Kulturkapellet har spurgt David Sakurai om sin motivation for at lave film, og hvordan han vil karakterisere sin baggrund i dansk indiefilm.
David Sakurai fik sin skuespilleruddannelse i Japan, hvor han arbejdede på små teaterproduktioner, mens han samtidig blev meget optaget af filmbranchen. Han fik en række roller i mindre japanske indieprojekter, fx gangsterfilmen Tokyo G.P. og en hovedrolle i kampsportsfilmen Scarlet Runaway. Her brugte han også en del inspirationstid sammen med japanske stundmen og action-instruktører. David Sakurai har en mangeårig baggrund i kampkunst, og fandt det derfor let at lære instruktørernes koreografier. Ad denne vej fandt han ud af, at han muligvis skulle koncentrere sine kræfter omkring actionfilm. Han fandt dog også ud af, at han søgte noget andet, end det han fandt i Japan.
”Jeg kunne mærke, jeg havde brug for en anden udvikling og bredere udfordringer som skuespiller, og derfor besluttede jeg efter otte år i Tokyo at flytte tilbage til Danmark. Her kunne jeg komme til at arbejde på mit modersmål og forhåbentlig arbejde med det blomstrende talent af filmskabere, som jeg havde fulgt, mens jeg boede i Japan”, forklarer David Sakurai.
”De første produktioner, jeg medvirkede i, da jeg flyttede tilbage til Danmark, var, hvad man kan kalde indieprojekter. Jeg har også selv været med til at udvikle og kreere mindre projekter, fx spillefilmen Ud af Mørket. Og det har jeg gjort af ren og skær interesse for personlig udvikling og med en passion for filmmediet”.
Ud af mørket
Da jeg spørger ind til hans holdning til det danske indiemiljø, forklarer han, at han principielt ikke har til hensigt at være independent. For David Sakurai er det vigtigste en god historie. Det understreger han også, da vi kommer ind på hans film Ud af mørket, som – i skrivende stund – er ved at blive færdiggjort. ”Der er en gade… eventyr!”, understreger han.
David Sakurais svar summer af kærlighedserklæringer, da jeg spørger til inspirationskilder til filmen. ”Der er potentielle referencer til Vesterbros gangstermiljø i Nicholas Winding Refns Pusher. Læg dertil en stor inspiration fra de actionfilm, vi selv er vokset op med: lidt Hong Kong action og Lion the Streetfighter”.
Men som den mest direkte inspiration til filmen peger David Sakurai på den amerikanske filminstruktør Robert Rodriguez og hans bog Rebel Without a Crew. ”Titlen siger nœsten alt!”, siger han. ”Jeg gik sammen med min ven Daniell Edwards, der bl.a. medvirker i Shaky Gonzalez’ Pistoleros og Shaun Ranas Westbrick Murders. Han var netop blevet færdig med den sidstnævnte, som han havde produceret. Vi besluttede at lave et projekt med kun de midler og ressourcer, vi havde”, fortæller David Sakurai.
”Vi måtte derfor lave arbejdsregler for produktionsforholdene mht. hvor lang tid, indspilningen af enkelte scener måtte tage, om vi måtte bruge scener eller locations osv. Armeret med et kamera og vores ven Martin Bech, der har arbejdet på den danske nazisploitation-film Final Solution, som fotograf, besluttede vi os for at lave det her gadeeventyr, som blev til Ud Af Mørket.”
Filmen er for tiden tilbage i postproduktion. Den har været vist på små private screenings, men vi må vente lidt endnu, inden den kommer ud i offentligheden. Når den er færdig sigter David Sakurai og Daniell Edwards efter udvalgte screenings, som har nogle fordele, når det drejer sig om denne type produktioner.
”Til sådanne screenings har vi mulighed for at præsentere filmen til et særligt udvalgt publikum, som måske allerede dyrker indiefilm, og som ved, hvad vilkårene under tilblivelsen har været. Jeg tror, at et almindeligt publikum hurtigt ville føle sig snydt, hvis vi gik ud og forsøgte at sælge vores lille independentfilm som det sidste nye action-hit.”
Som det er velkendt inden for indiemiljøet, så blev Ud af mørket også henlagt i nogle år. Inden for independent film taler man meget om ’postproduktionsdøden’. David Sakurais film lå også hen længe, fordi alle de implicerede fik travlt med andre projekter. ”Det er jo ved at være nogle år siden, vi filmede den. Daniell og jeg var i 20’erne, da vi lavede den. Nu er vi i 30’erne. Filmen virker anderledes på os nu.” David Sakurai og Daniell Edwards regner med, at filmen snart vil være klar til screenings. Filmen er den første, eneste og sidste film produceret af selskabet Rebel Row Productions. I selskabets navn synes Robert Rodriguez også at skinne igennem.
Indie og karriere
Independent film i dansk og international er ikke en nem størrelse at definere. Der er i danske såvel som internationale indiemiljøer stor forskel på intentionerne hos de implicerede. At David Sakurai har gjort sig bemærket i det dansk indiemiljø, har ikke været med samme kritiske sigte, som flere andre indiefolk i høj grad har haft. Andre har set miljøet som et springbræt ind i den mere etablerede filmkultur. David Sakurai har på den ene side allerede et ben inde i flere etablerede filmmiljøer, så denne tendens er han også henholdende over for.
”Jeg har ikke nogen protest eller ser for den sags skyld ikke indiefilm som springbræt. Det er snarere mere bare et behov for at kreere og blive nogle erfaringer rigere. Min interesse og drivkraft har altid været som skuespiller. Men jeg har samtidig været interesseret i filmproduktion som helhed. Alle de elementer og kreative kræfter, der skal til for at skabe det filmiske univers, har jeg altid fundet vildt spændende”, fortæller David Sakurai entusiastisk.
”Men det er jo ikke, fordi Danmark har succeshistorier som i USA med independent film, der her har skabt store omvæltninger i industrien. Derved har den her fungeret som et springbræt. Men at der nu kommer flere og flere danske independentfilm med større ambitioner, tyder på, at der måske ikke går så lang tid før, nogle kan bruge det som… et springbræt”.
David Sakurais indieerfaringer stammer hovedsageligt fra produktionen af Ud af mørket samt hans engagement i danske og andre landes filmkulturer. På den baggrund peger han på, at der er fordele og ulemper ved at være indie. ”At lave en no-budget filmproduktion har bestemt en masse ulemper. Der er meget, meget få midler at arbejde med, og arbejdstiden er kort, da man ikke har budget til at holde et hold i gang. Det bliver hurtig en langsommelig proces at få puslespillet til at hænge sammen uden økonomi.”
Alligevel har David Sakurai også en del positivt at sige om sine oplevelser med dansk indie. ”Lige præcis med Ud af mørket vidste vi, at det var betingelserne for at gøre det på den måde, som vi gjorde. Derfor kom det ikke som nogen overraskelse for os, hvor besværligt det var. Vi havde også en god energi og fik færdiggjort vores film. Og blev nogle erfaringer rigere. Men jeg ville ikke gøre det på samme måde igen.”
Film og kultur
Fokuseringen på sin karriere har sendt David Sakurai rundt i forskellige filmmiljøer for at hente erfaringer hjem. Han har ønsket at arbejde forskellige steder i verden, opleve nye kulturer og arbejde på tværs af kulturelle forskelle. Selvom forskellene måske ikke er så store, når det kommer til stykket: ”Selvom der umiddelbart kan lyde til at være langt fra en japansk til en dansk filmkultur, er det i sidste ende ikke så forskelligt. Nogle gange er filmholdene større og arbejdstiderne længere men ellers oplever jeg et fælles filmsprog. Og når først kameraet kører, snakker vi alle det samme sprog”.
Den kulturelle baggrund betyder noget for de roller, David Sakurai har fået igennem sin karriere. ”Pga. min miksede baggrund bliver jeg pudsigt nok ofte bedt om at snakke engelsk i Japan, og i Danmark er det ofte det samme. Her skal jeg enten snakke japansk eller engelsk. Jeg er ikke sikker på, hvad betydningen af dette er”, fortæller han.
”Det er faktisk sjældent, at mine karakterer overhovedet snakker dansk. Det er for så vidt ikke en nødvendighed for mig, at de absolut skal det. Så længe det passer til historien, har jeg det fint med ikke at snakke dansk. Men hvis det bliver begrundet med, at det ikke ville være muligt at en karakter kan være af asiatisk oprindelse og i så fald ikke snakke dansk, bliver jeg stram i masken”.
I den næste tid vil vi se David Sakurai i en række filmproduktioner . Han spiller en japansk rock n’ roll-stjerne i ungarske Karoly Ujj Meszaros Liza, the Fox-Fairy, som blev indspillet i Budapest sidste år. ”Det er en romantisk komedie med sort humor og med inspiration fra japansk mytologi. Instruktøren har kreeret et helt fantastisk univers”, fortæller David Sakurai. ”Vi filmede på Raleigh Studios i Budapest sammen med en anden mindre produktion med Bruce Willis: Die Hard 5”, siger han med et glimt i øjet. ”Det var lidt mærkeligt at filme denne her sjove, søde historie med dans og sang, og når jeg så gik ud for at få frisk luft i mit rock n’ roll outfit, var jeg midt i Die Hards action”.
Ud over denne medvirker David Sakurai i den dansk producerede japanske film Dark Samurai af Sidney Lexi Plaut, som for tiden er ved at færdiggøre filmen. I Detektiverne, der også er på vej, spiller David Sakurai action-helten Sonny Kazo som en hyldest til Bruce Lee. Der ud over gør han også entré i tv-satire i DR2’s aktuelle serie Europamestrene sammen med Søren Malling og Mia Lyhne, hvor han spiller en excentrisk forretningsmand.
David Sakurai blev også fornylig færdig med Oslo-indspilningen af Hans Petter Molands dansk-norske samproduktion Kraftidioten med Stellan Skarsgård i hovedrollen som en norsk selvtægtsmand. Filmen har premiere næste år.
”I Kraftidioten skulle min karakter have snakket engelsk. Men både instruktøren og Stellan Skarsgård, som jeg spillede sammen med, var enige om, at det ville være meget mere interessant, hvis vi brugte min dansk-japanske baggrund. Jeg er selv vokset op i et multikulturelt hjem, og min verden og dagligdag er derfor også præget af det. Så en realistisk filmverden for mig vil naturligt indeholde mange farver”, understreger David Sakurai, der ikke nødvendigvis går efter roller, som afspejler hans kulturelle baggrund.
”Jeg går efter roller som fanger mig, som jeg finder vedkommende, men nogle gange er jeg heldig at kunne bruge dele af min baggrund i processen. Bl.a. kampkunsten og sprogene. Dansk film har jo en fantastisk kulturarv og er pt. stærkere end nogensinde. Så jeg tror ikke principielt, at jeg udfylder nogen mangel. Det sidste stykke tid har jeg haft mulighed for at arbejde på flere internationale projekter, og så bliver det måske en mere international profil jeg får formet. Men jeg har stadig base i Danmark, og håber da at kunne være med til at præge flere af vores produktioner herhjemme”.