Snehvide Aarhus Teater
Anmeldt 2/2 2013, 09:06 af Lise Majgaard Mortensen
En ny og herlig Snehvide
En ny og herlig Snehvide
« TilbageAarhus Teaters iscenesættelse af Brødrene Grimms velkendte og elskede eventyr placerer sig midt i en populærkulturel Snehvide-bølge. Hollywood har taget Snehvide til sig, og i de seneste to filmatiseringer af eventyret, Mirror Mirror og Snow White and the Huntsman, er der ekstra fokus på det kvindebillede, eventyret repræsenterer. Især i sidstnævnte film får Snehvide lov at udfolde sig som den selvstændige og handlekraftige kvinde, hun skal være i dag – og hun står således som forbillede for Twilight-generationens teenagere.
Man fristes til at spørge, hvorfor nu? Hvorfor var 2012 året, hvor Snehvide kom på mode og blev udsat for en så konsekvent genoplivelse? Måske er svaret blot, at Snehvide præsenterer noget i kvindefrigørelsens optik universelt og uforgængeligt, som understreger, at man i dag ikke længere kan leve med, at fine frøkener ikke må hoppe og danse. Desuden vidner underholdningsindustriens konsekvente genbrug af gamle og nyere historier om, at vi som publikum trives med genkendelsens glæde over fortællinger, vi allerede kender kvaliteten af.
Foto: Rasmus Baaner
Aakjærs skæve stemme og skøre sangteknik giver et friskt pust til de stramme musicalkonventioner. Man ved aldrig, hvad man skal forvente fra hendes stemmebånd, idet hun konstant veksler mellem forskellige lydsfærer. Aakjær er simpelthen et herligt alternativ til, for eksempel, musicaldarlingen Maria Lucias traditionelle lyd. Dertil kommer, at Aakjær tydeligvis ikke har lært at spille skuespil, så hendes tilgang er umiddelbar, naturlig og på mange måder meget moderne. Det skinner dog igennem i anden akt, at hun primært har talent for komik, for i udførelsen af de mere alvorlige, dramatiske scener er præstationen knap så dynamisk og overbevisende. Det ændrer dog ikke ved, at hun er et særdeles sympatisk og lovende bekendtskab, som passer perfekt i rollen som den uskyldsrene men nogenlunde initiativrige hopsaprinsesse.
Smørtenoren Jesper Dupont spiller den superkedelige og overfimsede hvide prins, som ikke er bange for prinsesser, der sveder og danser grimt. Men som arketypisk Prince Charming – landets bedst klædte prins med pagehår, glitter og skulderfjer – passer han ikke ret godt ind i det klovnede univers, og hans fremtoning bliver derfor ufrivilligt komisk. Det er synd, at han ikke, ligesom prinsessen og den onde (og stadig grimmere) stedmor, har fået lidt kant. Han kunne for eksempel have været tyk eller grim, for dermed at understrege prinsessens morale om, at det er ens indre skønhed, der bør tælle – ikke ens fysik.
Foto: Rasmus Baaner
Brugen af sådanne populærkulturelle meta-referencer er populariseret via Dreamworks, Pixar og Disneys animationsfilm (Shrek, Toy Story, osv.), og senest har Fredericia Teaters Aladdin høstet mange roser ikke mindst for den tossede Genie og hans lignende referencer til Vild med dans og X-Factor. Man kunne måske vælge at se denne meta-leg som en leflen for det unge publikum. Især når man tager i betragtning, at Snehvide kun tager denne stil i brug kortvarigt, og at den derfor synes noget påtaget. Det ændrer dog ikke ved, at Niels Ellegaards ”Gangnam Style” fik både børn og voksne op ad stolene, så hele salen grinede i samlet kor.
Foto: Rasmus Baaner