The Zoo Story Krudttønden
Anmeldt 18/11 2011, 17:11 af Christina Aabo Mikkelsen

Har du talt med en fremmed i dag?

Har du talt med en fremmed i dag?

En-akteren The Zoo Story foregår en eftermiddag i Central Park, hvor to fremmede mænd, Peter og Jerry, mødes på en bænk. Peter er en midaldrende mand fra middelklassen, en familiefar, som holder af at sidde og læse på bænken i parken, og som ikke interesserer sig så meget for, hvad der sker omkring ham. Peter forstyrres af Jerry, en yngre deprimeret fyr, som lever et isoleret taberliv i underklassen, og som insisterer på at tale med Peter om sit besøg i Zoologisk Have. Mødet mellem de to mænd viser, hvad der sker, når man ikke kan finde ud af at kommunikere med folk, som er anderledes end en selv. Konfrontationen mellem de to mænd og deres forskellige verdener bliver en skæbnesvanger kamp på liv og død. Dramatikeren Edward Albee var inspireret af det absurde teater, da han skrev The Zoo Story i 1958. Stykket er stadig aktuelt i 2011, fordi det handler om fremmedgørelse og mangel på kommunikation mennesker imellem. Barry McKenna har instrueret forestillingen, som opføres på originalsproget af That Theatre Company.

Kommunikationsbrist
Ian Burns er fortræffelig i rollen som den selvtilstrækkelige middelklassemand Peter med kone, to døtre, to katte og to papegøjer og bopæl i den pæne ende af byen. Adam Brix tryllebinder, når han viser os Jerrys sårbarhed, aggression og desperation efter at skabe kontakt til andre mennesker. Jerry insisterer på at fortælle Peter om sit sørgelige liv, om sin manglende evne til at skabe relationer til andre mennesker og om sit forsøg på i stedet at få et venskab med en bidsk hund i den ejendom, hvor han bor. Man får et indblik i de to mænds verdener, der er som to fremmede planeter, og deres manglende evne til at forstå hinanden bliver fatal.

Kamp om territorium
Peter forsøger først at ignorere Jerry påtrængende adfærd, men det virker ikke, så i stedet forsøger han at lytte til Jerrys historier med overbærenhed og tolerance. Undervejs bliver det tydeligt, at Peter i virkeligheden er temmelig uberørt af Jerrys historier og bare gerne vil slippe af med Jerry, så han kan vende tilbage til sin fredelige læsning på bænken. Men så nemt skal Peter ikke slippe, mener Jerry, og det udvikler sig til en kamp om territorium og eksistensberettigelse. Det er grumt og gribende seværdigt teater.