Gidslet Opgang2, Turnéteater
Anmeldt 14/11 2011, 20:56 af Christina Aabo Mikkelsen
En hverdagskomedie fra ghettoen
En hverdagskomedie fra ghettoen
« TilbageOpgang2 Turnéteaters forestilling Gidslet er en hverdagskomedie fra ghettoen. Antennemontøren Finn og hans kone Anette, som er terapeut, sælger parcelhuset og flytter ud i ghettoen for at gøre en forskel og realisere integrationsprojektet MUG – Mennesker Uden Grænser. Men allerede efter to måneder er de to ildsjæle dybt frustrerede, fordi tingene ikke udvikler sig, som de havde forventet. Finn forsøger at holde gejsten oppe som kulturel brobygger, men får næsten ingen respons på sit integrationsprojekt fra naboerne. Anette tør ikke længere gå uden for en dør, fordi hun er blevet overfaldet af en ung mand på en knallert.
Samtidig går den unge mand Abdi rundt i boligområdet og er stresset over, at det er hans ansvar at holde styr på sin familie. Hans mobil ringer konstant, og han skal rede trådene ud og undgå rygtedannelse, da hans søster bliver set sammen med en dansk mand. Da Abdi opsøger Anette for at følge hendes kursus i intuitiv maling og reducere sit stress-niveau, tager tingene en uventet drejning. Scenografien består helt enkelt af en orange vægkulisse, et knaldrødt garderobeskab, en persienne, som Anette nervøst spejder ud af samt billeder af grå ghetto-boligblokke med paraboler på altanerne.
Kultursammenstød i ghettoen
Stykket fokuserer med humor på Abdis kultursammenstød med det nytilflyttede ægtepar. Said Mohamed fra Opgang2s Talentskole er overbevisende i rollen som den stressramte, hurtigsnakkende og følsomme unge mand Abdi. Rasmus Reiersen spiller den stadigt engagerede ildsjæl Finn, mens Tine Grauengaard spiller konen Anette, som har fået nok af ghettoen og længes tilbage til parcelhusidyllen på Anemonevej.
Stoffet er interessant, men dialogen bliver visse steder for snik-snak-sludrende – her tænker jeg især på Finn og Anettes replikker, som til tider bliver lidt for fnisende og fjollede. Det er lidt ærgerligt, for med en opstramning af replikkerne (bevar humor og eftertænksomhed, og smid tomgangssnak væk) kunne forestillingen måske nå at skabe mere debat omkring integration, end den gør i løbet af de 60 minutter, den varer.
Opgang2 Turneteaters forestillinger har netop til formål at skabe dialog og debat og nedbryde fordomme. Forestillingen Gidslet bruger humoren til at nedbryde fordomme, og stykket taler til unge og voksne uanset kulturel baggrund. Finn og Anettes velmenende forsøg på at nedbryde grænser mellem mennesker i ghettoen fremkalder en del latter på tilskuerrækkerne. Man sympatiserer også med Abdi, som stresser over, at han skal balancere mellem familiens forventninger til ham og sine egne fremtidsplaner. Gidslet er som helhed et underholdende stykke, der bringer velkendte temaer som fremmedangst, kultursammenstød og velmenende intentioner på banen, og forestillingen yder bestemt sit positive bidrag til at reducere afstanden mellem mennesker med forskellig kulturel baggrund.