Carpenters: Close To You Bremen
Anmeldt 19/10 2020, 17:03 af Teddy Tofte

Intimkoncert med døden lurende i baggrunden

Musikforestillingen Close To You er historien om søskendeparret Richard & Karen Carpenter, der blev verdens mest succesrige duo i start 70’erne. Deres karriere endte alt for tidligt og meget ulykkeligt, da Karen Carpenter døde.

Forestillingen følger den aldrende Richard Carpenter, der en aften hjemsøges af sin afdøde søsters minde. Mødet mellem det genforenede søskendepar tager os på en rejse gennem deres karriere, og viser de lyse og mørke sider af historien. De genoplever den store musikalske succes, der hurtigt gjorde dem verdensberømte med sangen ”Close To You” i 1969, men på bagsiden af deres enorme succes var deres liv præget af omsorgssvigt, ulykkelig kærlighed, misbrug, sygdom og søskendejalousi i en dysfunktionel familie, styret af en voldsomt dominerende mor. Historien fik en brat ende i 1983, da Karen døde i en alder af 31 år.

Det er muligt at opleve et væld af Carpenters mest populære sange med bl.a. “Top of the World”, “There’s a Kind of Hush”, “Only Yesterday”, “Please Mr. Postman”, “Yesterday Once More”, “Goodbye to Love” og selvfølgelig “Close to You” i forestillingen Close to You der i øjeblikket spiller på Bremen Teater i København.

Som Karen og Richard Carpenter ses og høres Linda Olofsson og Lars Oluf Larsen, der begge er kendt fra adskillige musicals. Larsen binder historierne sammen, mens han mindes sin afdøde lillesøster, men han vælger at træde et skridt tilbage og lade den musicaluddannede Olofsson få det meste af spotlyset. Som Karen Carpenter fylder hun hele teatret med charme, både med sin præstation og sin sangstemme. Gennem få skift i kostumerne ser vi hende gå fra at være en sprudlende ung kvinde til en omformet performer, med ar på sjælen. Det virker ikke til, at der bliver holdt noget skjult. Dermed får vi mulighed for at se bagsiden af medaljen, hvor de værste sider af både familiedynamik og showbusiness viser deres ansigter. Olofsson har trænet i tre år på Balletakademien Göteborg og det kan ses, når hun både synger, spiller på trommer, spiller violin og spiller skuespil. Det er meget flot at være vidne til.

Det er som at være til en intimkoncert med The Carpenters, hvor vi ved, at koncerten afslutter på tragisk vis. Men derfor formår disse to skuespillere alligevel at holde vores nysgerrighed ved lige med få, effektive virkemidler. Det er en fryd at opleve deres talent gennem deres fortolkning af The Carpenters’ musik. Olofsson og Larsen er de eneste skuespillere på scenen og derfor er det endnu mere imponerende, at de kan holde publikummets opmærksomhed i et par timer. Close To You er en flot musikforestilling, med to pragtpræstationer.