Kontroltaber Bremen
Anmeldt 21/1 2019, 14:59 af Birgitte Amalie Thorn
Det er ikke mig; det er dig
Det er ikke mig; det er dig
« TilbagePå Sanne Søndergaards hjemmeside
står der, at hun leverer komik med indhold. ”Jeg vil have dig til at tænke”, skriver hun. Dét lykkes hun også med i sit nyeste comedyshow Kontroltaber, som netop er på vej ud på danmarksturné.
Showets titel og den teaser-tekst om det, der ligger på hjemmesiden, kan ellers forlede dig til at tro, at showet handler om kvindelige kontrolfreaks. At det er en kærlig opfordring til kvinder om at slippe kontrollen. Men der er i langt højere grad tale om et opråb til mændene om at få mere kontrol over sig selv. Helt konkret i forhold til at være medskyldige i at videreføre et sexistisk verdenssyn. Her er det en central pointe fra komikerens side, at (hvide) mænd per definition ikke kan kloge sig på kvinders oplevelser og virkelighed, når mændene aldrig selv har befundet sig i en lignende situation.
Dette burde måske ikke komme som en overraskelse; samfundsrevseren Søndergaard har i flere år markeret sig som en stærk stemme inden for emner som kønsdebat, ligestilling og feminisme. Dette antydes faktisk også på den officielle plakat for showet, hvor Søndergaard ironisk har ladet sig fremstille som en anden Eva med løse lokker, nøgen overkrop og op til flere Syndefaldsslanger i håret.
I Kontroltaber er der kort sagt holdninger bag – det mærker man især tydeligt til allersidst i showet – og den præmis skal du som publikummer naturligvis være indstillet på. Med Sanne Søndergaard får du ikke bare et par timers uskyldig underholdning; du bliver også sendt hjem med en opsang og et oplæg til (selv)refleksion. Jævnfør Søndergaards eget ønske sætter showet tanker i gang. Muligvis især hos den mandlige del af publikum (som lod til at grine lidt mindre end den kvindelige del).
Sanne Søndergaard på scenen
Men Søndergaard serverer sine pointer med lige dele overbevisning og selvironi, og slutresultatet er, at du morer dig kosteligt, samtidig med at du begynder at filosofere lidt over det her. I øvrigt er det ikke højtravende kønsdebat, men tværtimod meget lavpraktisk. En af de jokes, der trak det største latterbrøl, var en, der handlede om kvinders segmentering af eget undertøj i henholdsvis datetrusser og hverdagstrusser.
Eneste skår i glæden er måske, at Søndergaard tegner et lidt deprimerende billede af fremtidsudsigterne i forhold til kønsdiskrimination. Hun opridser dilemmaet: Hvis du som kvinde oplever noget direkte diskriminerende fra mænds side, er det etisk rigtige jo at sige fra. Men det har typisk alt for store omkostninger for dig personligt eller jobmæssigt. Så hvad er løsningen? Jeg gik fra showet med en udefinerbar følelse af, at Søndergaard efter mange års omgange i bokseringen er ved at have kastet håndklædet i ringen.
Måske hænger det sammen med, at komikeren på privatfronten har valgt at skifte livet som selvvalgt single i København ud med en tilværelse som papmor i et parcelhus i Egå. Se, dét kunne jeg godt tænke mig at se et show om! Den slags frivilligt kontroltab vil Søndergaard stensikkert kunne få en masse ud af.
Uanset alder, baggrund og køn vil de fleste kunne få noget ud af Søndergaards Kontroltaber. Komikeren har sans for timing, mimik og fysisk komik, og et emne som forskelle mellem mænd og kvinder har universel appel. Med Sanne Søndergaard får du motioneret lattermusklerne såvel som hjernecellerne, og det er næppe den værste måde at tilbringe en aften på.