New Danish Photography 1 / div. / 264 sider
Disko Bay. ISBN 978-87-973526-4-9
Anmeldt 19/8 2023, 11:03 af Torben Rølmer Bille
Fotografisk mixtape
Fotografisk mixtape
« TilbageI fotografiets barndom blev kameraet betragtet som et videnskabeligt instrument, der takket være kemi og opfinderes opfindsomhed var i stand til at indfange og fastfryse en konkret del af virkeligheden i tid og rum. Det er dog mange år siden at lighedstegnet mellem fotografiet og denne empiriske, håndgribelige virkelighed blev udvisket.
Selv om kameralinsen i sagens natur indfanger det, der er foran fotografen, så er det fotografen der bestemmer billedudsnittet, lyset, vinklen, fokus, iso og efter der er trykket på udløseren, så eksisterer der mindst lige så mange muligheder for forskellig efterbehandling ef fotografiet. Her kan man i mørkekammeret eksponere og tilklippe motivet på mange måder, samt bestemme farvemætningen eller kontrasten i fremkalderen. Arbejder man med det digitale fotografi eksisterer der, takket være diverse billedbehandlingsprogrammer nærmest uendeligt mange muligheder for at manipulere med billedet. Så hvad enten du er presse- eller kunstfotograf, så er fotografens blik og behandling af motivet altid afgørende for slutresultatet.
Selv om dette udtryk, i lyset af de første to afsnit dog virker lidt selvmodsigende, så sørger et fint forord og en midnst lige så fint efterskrift, at forklare hvordan fotografiet til trods for de mange muligheder for at ændre på dette udtryk, alligevel kan ses som havende et forhold til den empiriske, oplevede virkelighed. I efterordet skriver Mette Sandbye nemlig om hver af de fotoserier, som bogen byder på og forklarer hvordan de hver i sær forsøger at italesætte det dokumentaristiske ved netop fotografiet.
Læge før man når dette efterord, og idet man begynder at nærstudere de forskellige fotoserier bliver det ret tydeligt at New Danish Photography genanvender en del billeder fra fotobøger som Disko Bay tidligere har udgivet (f.eks. fra Matilde Søes Rasmiussens Unprofessional (2021) eller fra Inuuteq Storchs Keepers of the Ocean (2022) – red.), men heldigvis er der også andre fotografer og fotoserier repræsenteret i denne fine udgivelse, der virkelig viser bredden af kontemporær dansk fotografi.
Variationen i de forskellige billedserier og koncepter er i sagens natur meget forskellig, lige som motiverne er det. Der er Petra Kleis der leger med kropsidealer og glamourfotografiets overfladiskhed, Asger Ladefoged der giver os ”før-og-efter” billeder fra krigen i Ukraine og undertegnedes personlige favorit er nok Mads Holms fotoserie fra en by, som ikke rigtigt eksisterer men som blot bruges som simulationsby når soldater skal trænes.
Fælles for dem er dog, at alle billederne i udgivelsen forsøger at kommentere på vores virkelighed på forskellig vis. Det er tankevækkende, interessant, superflot trykt og på måde er hensigten med at vise bredden og de mange forskellige kvaliteter ved ny dansk dokumentarfotografi i den grad lykkedes. Her i Kapellet ser vi i al fald frem mod flere flotte fotobøger fra Disko Bay og ikke mindst næste nummer af dette fine ´magasin´.