Kig op, der findes UFOer / Frederik Dirks Gottlieb / 104 sider
Carlsen. ISBN 9788727012889
Anmeldt 21/3 2023, 07:56 af Torben Rølmer Bille

De mystiske fartøjer

De mystiske fartøjer

I sluthalvfjerdserne og startfirserne tilbragte den meget unge udgave af nærværende anmelder utroligt mange timer i baghaven med at stirre op i nattehimlen over fødebyen Haslev. Ansporet af forskellige tegneserier, Erik Von Dänikens bøger og ikke mindst Spielbergs Nærkontakt af 3. grad og E.T. var interessen for UFOer enorm. Der blev lånt tidsskrifter udgivet af SUFOI - Skandinavisk UFO Information – på det lokale bibliotek, som var fyldt med øjenvidneberetninger om lysende objekter på himlen, mystiske hændelser tilsat grynede, fotokopierede billeder af påståede flyvende tallerkner.

De mange timer med øjnene rettet stift mod himlen gav desværre ikke noget resultat, for foruden et par fine stjerneskud og masser af rutefly, der indimellem lokkede med tanken om at de muligvis kunne være en UFO, så viste de udenjordiske sig aldrig for undertegnede. År senere blev denne naive syssel slået hen med barnlige fantasterier og en livlig fantasi, for selvfølgelig findes der ikke UFO’er. Eller gør der?

I starten af 2021 blev der igen hældt benzin på fantasiens bål. Hér offentliggjorde selveste Pentagon en rapport om en række uforklarlige flyvende objekter som bl.a. piloter og radaroperatører havde observeret. Objekter der havde det til fælles at de syntes at trodse en række naturlove og eksisterende teknologi. Denne rapport blev her i starten af 2023 fulgt op af endnu en rapport fra samme afsender, denne gang med med 350 nye observationer af uforklarlige objekter i luftrummet. Når det amerikanske forsvarsministerium fra officiel side udgiver en sådan, samtidig med at nyhederne helt aktuelt rapporterer om såkaldte kinesiske vejrballoner der er set over amerikansk luftrum, så er det svært ikke at en gamle interesse bliver bare en smule vakt.

Danmarks radio har fulgt op på dette med flere programmer om fænomenet og ikke mindst Fredrik Dirk Gottliebs podcastserie Flyvende tallerken . Det er manden bag sidstnævnte podcastserie, der har begået bogen Kig op, der findes UFO’er en bog henvendt til et publikum, der rent aldersmæssigt er jævnaldrende med den unge udgave af Torben, nævnt helt i starten.

Bogen er umiddelbart meget indbydende at se på. Den har lækkert stift bind og fine illustrationer. Den indeholder en personlig rammehistorie, som kommer til at fungere som en rød tråd og incitament til at læse videre. I denne del af bogen møder læseren drengen Frederik, der sammen med sin mor er ved rydde op efter faderens død. Muligvis ikke særligt opløftende, men vi finder hurtigt ud af, at faderen var både en stor fan af UFO’er og af alle de mysterier der knytter sig til dem. Desuden var han virkelig god til at finde på og lave skattejagter til sin søn. Frederik håber da også på at faderen, inden dennes død, har lavet en sidste skattejagt, som han kan finde blandt efterladenskaberne i arbejdsværelset.

Inden læseren finder ud af om Frederiks far vitterligt havde lavet en skattejagt, så får læseren serveret en række mere eller mindre ikoniske UFO-relaterede fortællinger fra hele verden. Fortællinger hvor folk ved selvsyn har oplevet UFO’er, været vidne til mærkværdige hændelser eller ligefrem stødt ind i væsener, som de mener ikke kan stamme fra vores planet. Alt sammen ledsaget af fine, men lettere generiske illustrationer.

Frederiks fortælling fra barndommen fungerer som nævnt som den røde tråd der går gennem bogen, en historie der med garanti vil få en unge læser til at læse videre, selv om det muligvis primært er de vidnesbyrd og historier om (rum)fartøjer og (rum)væsener, der er mest tillokkende for den læser der netop har anskaffet sig bogen, for at blive klogere på UFO-fænomenerne.

Til allersidst er der både en række gode råd til dig, der selv vil begynde på at nærstudere nattehimlen for de mysterier den med garanti gemmer på, en liste over de vigtigste navne som enhver UFO-fan med respekt for sig selv bør kende, en liste over fiktioner der handler om disse ting og til allersidst er der ligefrem arkivfotos af nogle af de centrale elementer som bogen har nævnt.

Kig op, der findes UFO’er er derfor en fin udgivelse at starte med, hvis man er ung og interesseret i dette fænomen. Kynikere vil måske påstå at verden ikke længere er magisk, at det er noget pjat og total spild af tid, sådan at spekulere i uidentificerede flyvende objekter og besøg fra væsener fra andre planeter, fra tidsrejsende eller noget helt 3. - men for alle der stadig ønsker at lade sig fascinere, er nysgerrig på verden og går til den med et åbent sind, kan Gottliebs bog måske være med til at genfortrylle ens syn på tilværelsen og ikke mindst gøre børn opmærksomme på det store univers, som vi alle er en del af.