Livsstil er en livsstil – En selvhjælpsbog, der kan hjælpe dig selv til at hjælpe dig selv… med selvhjælp / A. Matthesen / 272 sider
Gyldendal. ISBN 9788702316414
Anmeldt 19/1 2022, 23:30 af Torben Rølmer Bille

Den eneste selvhjælpsbog, du nogensinde får brug for!

Den kendte, livskloge og superdygtige A. Matthesen – ikke at forveksle med den kendte komiker, filmmager, forfatter og mæcen Anders Matthesen – har begået den ultimative selvhjælpsbog. Den har fået den indlysende og utroligt mundrette titel Livsstil er en livsstil – En selvhjælpsbog, der kan hjælpe dig selv til at hjælpe dig selv… med selvhjælp og titlen giver læseren en holistisk guide til alle de spørgsmål der måtte trænge sig på, eller løsninger på de skærmydsler og udfordringer, som livet konstant smider i dit ansigt

Kender man i forvejen til det voksende marked af selvhjælpsbøger, der gennem halvklamme juicekure, paleo-madpakker og useriøse, New Age-agtige beskrivelser af tantrameditation forsøger at overbevise dig om at lykken venter lige rundt om hjørnet – eller inden i dig selv – så kan det godt være at du, lige som Kapellets søgende anmelder, er godt og gammeldags træt af at blive vildledt eller ligefrem misledt af disse selvbestaltede influencer-Messiasser.

Vejen til den eneste sande indsigt er naturligvis meget vanskeligere at finde og har bestemt ikke noget med hverken kålrabi eller et intensivt træningsprogram at gøre. Alt for mange bøger i denne kategori byder nemlig udelukkende på floskler, fortærskede mundheld og klichéer recyclet fra andre endnu mere talentløse selvhjælpsbøger eller filosofibøger fundet på udsalg. Det vil sige indtil nu; for med Livsstil er en livsstil har A. Matthesen vist, at det faktisk er muligt at skrive i et klart sprog, der hverken taler ned til læseren, eller er i fare for at give brugeren en lang række misvisende informationer.

I den optik er A. Matthesens værk en åbenbaring af de helt sjældne. I bogen forklarer han hvordan helt simple øvelser med blandt andet ginbaserede drinks og rituel indtagelse af Ferrero Rochér i sandhed kan få vendt dit liv radikalt om. Her er ingen dikkedarer, ingen falsk varebetegnelse, ingen smart-i-en-fart-agtige blogindlægsprægede holdninger, men derimod får du gennemresearchede, gennemprøvede og geniale tips til hvordan du kan begynde at leve et ordentlig liv. Hvis du på nogen måde tvivler på Kapellets ord, så tag ikke vores ord for at det er en vigtig bog, afse i stedet en times tid, til at høre A. Matthesens overtage Brinkmans Briks fra Svend Brinkmann.

Livsstil er en livsstil er en meget indbydende bog, der burde ligge fremme på alle kaffeborde (hvem har i øvrigt et bord, udelukkende beregnet til kaffe? – red.), spiseborde eller natborde i Danmark. For hvem har ikke på daglig basis behov for at finde inspiration eller få hjælp til sit liv? Samtidig signalerer du overfor din omgangskreds – forudsat at du altså lader bogen ligge fremme så de kan se den – at du er helt med på frontlinjen hvad angår de seneste tendenser indenfor selvhjælp, livsfilosofi og coaching.

Når dine gæster så med største selvfølgelighed samler bogen op og begynder at læse i den. Ja, det er ikke noget Kapellets anmelder bare hypotetisk antager, det gør dine gæster nemlig - de ganske enkelt ikke lade være! Så vil de blive mødt af en samling letlæselige, klare tekster, der med garanti kan forvandle deres halvkedelige liv til en succeshistorie på linje med det som bogens forfatter tydeligvis lever.

En af de mange fine ting ved Livsstil er en livsstil er at den, modsat mange andre selvhjælpsbøger, ikke kun er fokuseret på eksempelvis motion, mad, boligindretning, sociale medier eller for den sags skyld hvordan man lærer at gå på glødende kul (afsnittet er dog blevet fjernet fra bogen, til trods for at forsiden reklamerer for netop denne del. Der har tydeligvis været et alvorligt uheld i forbindelse med et kursus i netop at spadsere på brandbare materialer, som A. Matthesen har afholdt – red.) og meget mere. Du kan derfor med ro i sindet rydde din bogreol for alle andre andenrangs selvhjælpsbøger, og erstatte disse med en eller flere kopier af Livsstil er en livsstil. Du har ikke alene brug for denne bog, du sparer også samtidig plads i hjemmet.

Denne ekstra plads i din hybel kan du så eventuelt bruge på at hænge rammer op med nogle af de fine råd, som bogen byder på. Du finder nemlig helsider, der med store, letlæselige bogstaver, printet i en delikat font og ofte på lakse- eller pastelfarvet baggrund, der eksempelvis proklamerer vise ord som ”Enhver er sig selv nærmest. Måske lige med undtagelse af siamesiske tvillinger” (s. 198) eller ”Hver morgen er helt unik og kommer aldrig igen i nøjagtigt samme form. I hvert fald ikke før næste dag” (s.66). På den måde kan du glædes over disse vise ord hver eneste dag og på den måde gøre din hverdag omtrent 138% bedre. Har du svært ved at læse, så kan du også klippe nogle af de flotte billeder af bogens forfatter (eller billeder af lækker, fedtfattig mad) ud, og hænge disse op i stedet. Det kræver dog at du køber to eksemplarer af bogen, hvis du efterfølgende har tænkt dig at gøre brug af den, når du kommer i tvivl om dine livsvalg.

Så derfor er der ingen undskyldning. Løb, lunt, kravl, gå eller lav gadedrengeløb ud i dit nærmiljø og få fat i Livsstil er en livsstil. Når vi skriver ”få fat” så betyder det selvsagt ikke at du bare skal tage bogen og gå ud af din Føtex eller din boghandler uden at betale. Det vil jo være det samme som at spytte A. Matthesen direkte i ansigtet (for slet ikke at tale om din boghandler og selveste retssamfundet – red.). God karma er at betale fuld pris for den, for den er alle – ja, alle dine penge værd! Hvis du har råd til mere, så er den også den helt perfekte gave til enhver, hvilket du kan se i denne dejlige dokumentarfilm.