Beyond Television – TV Production in the Multiplatform Era / Andreas Halskov / 403 sider
Syddansk Univrsitetsforlag. ISBN 978-87-408-3350-8
Anmeldt 7/5 2021, 17:56 af Torben Rølmer Bille
Tv-teori og tv-praksis
Tv-teori og tv-praksis
« TilbageDer er ikke timer nok i døgnet! Sådan har mange film- og tv-serieglade folk det sikkert, med tanke på hvor meget materiale der i øjeblikket pumpes ud på diverse streamingtjenester. Der er ligefrem de der mener, at der er en regulær krig i gang mellem giganter som Netflix, HBO, Disney+, Apple TV+, Amazon Prime, Viasat, og alle de andre. Det er muligvis sundt, at der er masser af konkurrence på området – om ikke andet så for forbrugerne i forhold til priserne på disse tjenester, men samtidig kan det også virke både forvirrende og intimiderende, pludselig at skulle forholde sig til så enormt et udbud af nye tv-serier.
Denne nye såkaldte revolutionerende medievirkelighed, er overraskende nok hverken helt så ny eller helt så revolutionerende, som man ellers umiddelbart kunne tro. I al fald ikke hvis man kaster sig over Beyond Television – TV Production in the Multiplatform Era, der netop er blevet udsendt fra Syddansk Universitetsforlag. Bogen er skrevet af min dygtige mediefagskollega Andreas Halskov og er et både gennemarbejdet og meget interessant akademisk indspark i forhold til de mange nye fortællinger der er at finde på vores mange digitale platforme.
Et af de store paradokser der altid har eksisteret i forhold til skrive bøger om et aktuelt mediebillede, er at værket om et år eller to, virker knap så aktuelle længere. Det har undertegnede især oplevet i publikationer omhandlende videospil; for før antologien er blevet korrekturlæst, peer-reviewed og gået gennem en redaktionel proces, er mange af indsparkene allerede blevet forældede. Dette synes dog ikke at gælde for Beyond Television - for hvis du får fat i den, så forekommer den at være helt up to date, med de allerseneste tendenser, trends og observationer omkring de tv-serier, der omgiver os lige nu. Ja, selv The Mandalorian bliver nævnt i forbifarten.
Andreas (redaktøren er faktisk på fornavn med forfatteren, men det har selvsagt ingen indflydelse på hvor mange roser bogen får med på vejen i dette forum – red.) har selvsagt blevet nødt til at træffe nogle til- og fravalg undervejs. Det er, som antydet i starten, ret svært at få tid til at se, endsige skrive om alle de serier der kæmper om vores allesammens opmærksomhed. Af samme grund fokuserer Beyond Television på serier så forskellige som Breaking Bad (og Better Call Saul), Stranger Things, SKAM, True Detective, Euphoria, Sucession, Beforigners, Broen, Ugly Betty og naturligvis hr. Halskovs all-time favorit Twin Peaks, med et specielt fokus på David Lynchs seneste krypiske værk;Twin Peaks: The Return.
Der er sikkert nogle læsere, der vil ærgre sig over at netop deres favoritserie ikke er endt som en del af Andreas’ analyser, for han fokuserer primært på kriminalserier, teenageserier, dramadies (kombinationen af komedie & drama). Så der er altså ikke ofret megen spalteplads i bogen til de mange gyser-, dokumentar, western-, fantasy-, animations- eller science-fiction-serier, som også er en stor del af vor nye medievirkelighed. Det gør dog mindre, for Beyond Television er ikke en bog, der har sat sig for at være en der er altomfattende. I stedet benytter Hr. Halskov de 6 kapitler i bogen til at fortælle sin læser om den udvikling der er sket, fra det man kunne kalde den traditionelle tv-produktion, til hvordan der skabes tv-serier i en digital, globaliseret verden.
Det første kapitel i bogen handler om introduktionen af kabel-tv samt de tv-serier, der begyndte at dukke op på VHS, DVD og senere BluRay. Dette ændrede i sagens natur den måde vi konsumerer disse serier på. Kapitel 2 fokuserer på hvad der så skete idet internettet dukkede op og den måde som nettet forandrede det mere traditionelle tv-landskab. Kapitel 3 fokuserer på hvordan netbårne medier oscillerer mellem de helt lokale/nationale produktioner og så internationale serier som forbruges globalt. Den anden del af bogen starter med kapitel 4. Her tales om hvilke ændringer der er sket i forhold til de platforme vi alle sammen benytter til at se serier på – og hvordan disse – har ændret vores forbrugsmønstre og de måder serierne tilrettelægges på fra de der skaber dem. I kapitel 5 undersøges de serier der er skabt af enkelte instruktører – de såkaldte ”eventserier” - og de der kendetegnes ved at have en fast stab af teknikere og/eller skuespillere tilknyttet. I det sjette og sidste kapitel, fokuseres der på hvordan genrebegrebet udfordres, ved at der skabes serier, som muligvis lægger sig visuelt og indholdsmæssigt mellem to eller flere genrer.
En af de helt igennem fortræffelige aspekter ved Andreas’ bog (foruden det faktum at den er udgivet på engelsk, så den kan nå det store publikum, som den fortjener) er at forfatteren konsekvent krydrer sine observationer og analyser af tv-seriemediet med helt konkrete samtaler med de mennesker som er med til at skabe disse serier. Læsere af fagbøger vil vide, at alt for mange forfattere nøjes med at citere andre forfattere, der skriver om de samme ting. På den måde kan flere af de observationer de kommer med godt sammenlignes som resultatet af et akademisk ekkokammer. Sådan er det ikke her, for Hr. Halskov gengiver konsekvent i løbet af bogen en række interviews med både showrunners, forfattere, musikere og teknisk personale, der alle kan fortælle ret konkret om hvordan deres arbejde har forandret sig i takt med mediernes og teknologiens udvikling.
Skal man finde en anke mod en i øvrigt utrolig velskrevet, veldokumenteret og meget interessant bog om dette emne, så har den samme problem som stort set alle andre bøger om film og tv. Har du set de serier der skrives om, vil det være forholdsvis nemt at følge argumentationen, men kender man ikke disse, kan det, til trods for at enkelte scener bliver beskrevet, være lidt svært at følge med i. Desuden kan man (og her håber jeg Andreas vil tilgive undertegnede) godt blive lidt trægt af at høre om alle de art-film forbilleder som eksempelvis John Cassavetes, David Lynch, Ingmar Bergman o.a., som ofte næves i forbindelse med de eksempler der gives. Selvfølgelig er der masser af læsere, der i forvejen har et nært forhold til disse mesterinstruktører, men læsere der ikke kender instruktørernes film indgående, kan muligvis godt blive hægtet af undervejs.
Når det er sagt, så lad det dog være en opfordring til at få set nogle af disse fremragende film fra mesterinstruktørerne og samtidig få set flere af de spændende tv-serier som Andreas benytter som eksempler, hvis du ikke har set disse i forvejen. Foruden at få fyldt din virtuelle indkøbskurv med BluRays, og samtidig få sat flere flueben i dine ”favorit”-lister på de streamingtjenester du har adgang til, så er Beyond Television en gave til alle de, der er interesseret i tv-serier, hvad enten det handler om at komme om bag kulisserne og få et indblik i hvilke tanker de der skaber disse serier gør sig, eller om det handler om at være i besiddelse af en virkelig god fagbog, som er meget anvendelig og informativ hvis man har interesse i emnet. Det er en fagbog som du kan anvende hvis du skriver opgaver om-, underviser i- eller blot bare er interesseret i nyere tv-serier.
Det er meget tydeligt at der er blevet lagt meget arbejde og ikke mindst mange mandetimer i at få denne bog gjort færdig. Den er gennemarbejdet, tekstrig og så er den tilpas overskueligt struktureret, så den interesserede læser kan gribe fat i netop det kapitel der interesserer dig, uden at du nødvendigvis har læst de forrige afsnit. Den kommer virkeligt god rundt om alle sine emner og især de mange interviews med fagfolk gør, at der kommer et virkeligt tiltrængt praksisaspekt ind i bogen, som mange andre forfattere af mediefagbøger godt kunne tage ved lære af. Uanset hvor dygtig en akademiker man ellers er, så er det jo fantastisk også direkte at inddrage de, der faktisk arbejder med tv-serier på fuld tid og trække på deres ekspertise.
Kappellet har, efter endt læsning, i al fald ganske svært ved at få armene ned. Beyond Television er – ganske enkelt (og jeg gentager; det er ikke fordi Kapellets anmelder har drukket øl med Andreas – red.) – en fremragende, meget aktuel og superinteressant bog, som fortjener et bredt publikum af medieinteresserede læsere.