Wikke & Rasmussens forunderlige rejse - Brug dit hjerte som telefon / Christian Monggaard / 231 sider
Barbar bøger. ISBN 9788797165003
Anmeldt 24/11 2019, 20:00 af Torben Rølmer Bille

Hele historien om Wikke og Rasmussen

Hele historien om Wikke og Rasmussen

I 2006 udkom Christian Monggaards første udgave af bogen om makkerparret Wikke og Rasmussen. Den har titlen Så er der Kronhjort Kurt – Wikke og Rasmussens kulørte univers. Denne bog trængte af naturlige årsager til en grundig opdatering, især set i lyset af, at d’herrer siden den første bog har været involveret i en hel del projekter. Da forfatteren besluttede sig for at opdatere den, kom financieringen på plads takket være en Kickstarterkampagne. Wikke og Rasmussens forunderlige rejse – Brug dit hjerte som telefon er nu udkommet på forlaget Barbar Bøger, som Christian Monggaard skabte til lejligheden.

Resultatet er en udgivelse, der er lige så fuld af kærlighed og nysgerrighed som de film og andre projekter, som Wikke og Rasmussen har skabt siden startfirserne. Hr. Monggaard lægger da heller ikke skjul på, at hans bog på ingen led er en objektiv sag, der nøgternt og kritisk betragter Wikke og Rasmussens virke udefra. Nej, det er en rendyrket kærlighedserklæring i bogform til parrets skæve univers. Forfatteren kan næppe være objektiv journalist, når han gennem mere end tyve år har kunnet kalde sig for ven med bogens to hovedpersoner.

Selv om arbejdet med den seneste film Gooseboy fungerer som en slags ramme, der både indleder og afslutter den nye bog, så er de resterende kapitler i bogen struktureret ganske kronologisk. På den måde møder læseren først Wikke og Rasmussen hver for sig, får introduceret deres baggrundsfortællinger, men inden der er gået mere end ti sider, mødes de to på papiret og i DRs kantine til, hvad der skulle blive en legendarisk julefrokost. Denne fest skulle ende med at blive starten på et livslangt venskab og kreativt partnerskab, der har givet alle os andre en lang række uforglemmelige oplevelser både på det lille og det store lærred..

Langt de fleste fans kan sikkert huske de første radioføljetoner som Pas på varerne, Arne eller Robin Hat. Sidstnævnte blev efter en enorm succes lavet til parrets første egentlige tv-serie, som de lavede til DRs B&U-afdeling. Græsted film var snart en realitet og fra drengenes blåmalede skurvogn på Islands Brygge bryggede de nu videre på koncepter, der på sigt ville blive tv- og filmklassikere.

De fleste af vore læsere, som deler fødeår med Kapellets skribent, vil utvivlsomt kunne huske Tony Toupé Chok Show og de episodiske tv-serier, der fulgte i kølvandet på den. Figurer som Brødrene Bisp, Klap i Olsen og mange af de andre husker man stadig, og i bogen forklares der, hvilke tanker og inspirationskilder, der kan skimtes bag de mærkværdige, men altid kærlige figurer og fortællinger.

Bogen skildrer kronologisk alle tv- og filmprojekter, som parret har skabt, også de der aldrig (eller indtil videre) er blevet realiseret. Selv om Monggaard ofte lader Steen og Michael have ordet, så er bogen også krydret med en lag række interviews med de mennesker, der gennem årene har arbejdet tæt sammen med filmmagerne. Fra dem, der har spillet med i produktionerne, over teknisk personale til de film- og tv-folk, der har produceret. På den måde kommer bogen meget fint rundt i både de mange forskelligartede værker, som Wikke og Rasmussen har skabt, men man får også et billede af dem som både to forskellige mennesker og et indblik i deres respektive baggrunde, som man så kan benytte til bedre at forstå, hvad deres overordnede filosofi er.

Anmelder har altid været af den mening, at hvis bøger om film ikke var rigt illustreret, så var det ikke ”rigtige” bøger om film. Dommen er derfor klar: Monggaards bog er en virkelig fin filmbog, for den er både lækkert sat op, fint redigeret og ikke mindst fyldt med en masse billeder fra Wikke-Rasmussens mange film- og tv-projekter. Private billeder og fotos taget til lejligheden har også fundet vej til bogens sider.

Den er trykt på tykt, lækkert papir og omslaget samt det fint designede halve smudsomslag er virkelig lækkert, så er man bibliofil (og det er man), så sidder man med et bredt smil så snart, man får bogen i hånden. Det er imponerende, at dette er slutresultatet af en kickstarterkampagne og et selvstartet forlag, men nu skal man også tænke på, at Hr. Monggaard sikkert har kunnet trække på sine mange gode kontakter i forlagsbranchen. Det var jo selvsamme forfatter, der sidste år imponerede Kapellet med sin superfede bog om Olsen Banden. En af de smukke ting ved den nye bog er, at den gør helt klart, hvad det er, der driver de voksne drenge. De har helt klare ideer med deres film, som nedkogt til en enkelt sætning handler om at være en slags eventyrlig modgift mod den grove satire og den grå, triste hverdag, som Steen og Michael mener fylder alt for meget. De skaber helt bevidst eventyrlige, fabulerende universer, hvor hovedtemaer er kærlighed, sammenhold og plads til forskellighed – budskaber der synes nærmest mere vigtigt nu end nogensinde før.

Wikke og Rasmussens forunderlige rejse – Brug dit hjerte som telefon er en dejlig bog om nogle helt unikke mennesker og deres foreløbige livsværk. Læs den eventuelt, mens du (gen-)ser parrets fremragende julekalender Julestjerner, som DR har valgt at genudsende her i december 2019. Gør du det, så finder du også ud af, at det ikke blot er en bog om et unikt samarbejde mellem to krøllede hjerner, men at bogen sekundært bliver et portræt af, hvordan vores hjemlige tv- og filmindustri har udviklet sig gennem årene, set fra Græsted Films perspektiv.

Selv om man godt kan blive helt nostalgisk og savne de tider, hvor DR var et sted, hvor der var plads til fri leg, hygge og masser af ideer, så oplever man også parrets ofte meget hårde kamp mod mellemledere, filmkonsulenter og det store bureaukrati. Denne kapellan påstår i samme åndedrag, at denne virkelige kamp mod disse mørkemænd muligvis kan være en af de medvirkende årsager til, at det ofte er sådanne mappedyr og skruppelløse ledere af større virksomheder, der ofte er antagonister i Wikke og Rasmussens værker.

Slutteligt er en af de helt store fornøjelser ved at læse bogen omtaler af alle de projekter, som undertegnede ikke kendte til i forvejen. Vidste du eksempelvis, at de har lavet en tv-film baseret på Svend Åge Madsens Se Dagens Lys, eller at det var dem, der instruerede Far, Mor og Bjørn med Signe Lindkvist og Anders Lund Madsen? Nej, vel. Så hvad venter du på – ned i nærmeste boghandler og få selv hentet en velfortjent dosis Wikke og Rasmussen hjem. Det varmer i dén grad i en kold og grå efterårstid.