Mest læste
[Sagprosaanmeldelse]

1 - Sagprosaanmeldelse
En morders bekendelser
2 - Sagprosaanmeldelse
Under tvang - minerydningen ved den jyske vestkyst 1945
3 - Sagprosaanmeldelse
De udvalgte – på flugt for livet
4 - Sagprosaanmeldelse
Kønsballade
5 - Sagprosaanmeldelse
Elevcentreret skoleledelse
6 - Sagprosaanmeldelse
Den store Storm P.-bog
7 - Sagprosaanmeldelse
Drengen der voksede op som hund
8 - Sagprosaanmeldelse
InterView – Introduktion til et håndværk
9 - Sagprosaanmeldelse
Fortrængt grusomhed – Danske SS-vagter 1941-45
10 - Sagprosaanmeldelse
Bourdieu for begyndere

Tøndermarsken / Henrik Saxgren (fotos) & Hans-Edvard Nørregård Nielsen (tekst) / 208 sider
Gyldendal. ISBN 978-878-02-282-64-1
Anmeldt 3/4 2019, 17:06 af Hans Christian Davidsen

Døgnets rytme i marsken


Døgnets rytme i marsken

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

For nogle år siden tog den danske krigsfotograf Jan Grarup en tur på hovedvejen mellem Tønder og Sønderborg og fotograferede det “eksotiske danske udkantsområde”. Det mundede ud i en udstilling, der kunne ses på Museum Sønderjylland.

Nu er det en anden af Danmarks allerdygtigste fotografer, den prisbelønnede Henrik Saxgren, der er taget helt ud i periferien af det danske kongerige - for mange den allermest fascinerende periferi: Tøndermarsken.

Frem til den 1. september 2019 kan man på Museum Sønderjylland i Tønder se en udstilling med Henrik Saxgrens fotografier fra området. Sideløbende med udstillingen udsendes denne fine bog på Gyldendal med tekst af den kendte danske kunsthistoriker Hans-Edvard Nørregård Nielsen. Det er primært en fotobog, men med sine små essays giver Nørregård-Nielsen en bred kulturhistorisk indføring i området, som højskolemanden og kulturpersonligheden Niels Bøgh Andersen var rundet af ligesom den ekspressionistiske maler Emil Nolde.

Henrik Saxgrens naturfotos fra marsklandskaberne er blevet til over en periode på tre år. Fotografierne indbyder ikke til en egentlig billedanalyse, som man måske har lært i fagene dansk, kunsthistorie eller foto. De har næremere en meditativ funktion, som åbner en dør til noget andet. Det er meget stemningsfyldte, men samtidig afdæmpede fotos.

Saxgren følger i sine billeder døgnets cyklus. I 2017 viste han sig for alvor som natur- og landskabsfotograf i bogen Ultima Thule med fotografier fra Thule i Nordøstgrønland. Metoderne herfra har han taget med ud i det sydvestligste Danmark. Det er frem for alt roen og det storslåede møde med naturen, der formidles i bogen.

“Tiden har altid været den afgørende faktor i fotografiet, men i stedet for at stoppe tiden og fange det afgørende øjeblik, har jeg forsøgt at læse tiden i mine billeder”, skriver Henrik Saxgren selv om sit arbejde.

Det er sådan en bog, man kan have liggende på stue- eller sengebordet og gentagne gange tage frem og bladre i i en ledig stund. Bogens titel er Tøndermarsken. Den titel er næppe dækkende. Flere af fotografierne ser ud til at stamme fra marskområderne uden for Tøndermarsken.

Forrige anmeldelse
« Avantgardemanifester «
Næste anmeldelse
» Pædagogisk filosofi. Et overbl... »