Mikkelers bog om øl / Mikkel Borg Bjergsø og Pernille Pang / 255 sider
Gyldendal. ISBN 978-87-02-15475-7
Anmeldt 27/5 2014, 22:26 af Michael Agerbo Mørch

Mikkelers bog om øl

Mikkelers bog om øl

Danmark er en gastronomisk højborg! Det vælter vist ikke verdensforståelse hos mange med den indledende proklamation. I omkring ti år har Danmark i stigende grad markeret sig internationalt med et eksperimentelt køkken, der har høstet en stribe Michelinstjerner og dertil hørende anerkendelse af sig; Noma er selvfølgelig foregængsmænd her, men listen er lang: Kiin Kiin, Geranium, Clou osv. osv.

Denne kulinariske sejrsmarch har længe været akkompagneret af et stigende fokus på sommerliernes rolle. Den elegante mad skal tages i hånden af velskænket vin. Anderledes kan det ikke være ... troede vi. For ind fra højre er den brovtende øl pludselig kommet og har gjort krav på respekt og finesse. I fronten for denne avantgardegruppe er Mikkel Borg Bjergsø løbet, chefen for megasuccessen Mikkeller.

Bjergsø har sammen med sin hustru, Pernille Pang, skrevet en bog om denne fantastiske rejse. Om glæden over øl. Om kampen for de gode opskrifter. Om tips, ideer og finurligheder. Bogen er ikke et leksikon, ikke en lærebog, men en begejstret rundtur i Mikkellers lille verden, der pludselig er eksploderet. Med stor energi og fortællelyst deles indsigterne fra bryggeriet, og generøsiteten giver en fornemmelse af guldgraveri. Egentlig nasser man jo som læser bare på andres fund, men Bjergsø og Pang formår at skrive på en måde, så man føler, man tager del i projektet. Eller måske får man bare lyst til at brygge øl!? Uanset, så er det i hvert fald et flot værk, man åbner, når man tager denne ølguide ned fra hylden.

Bogen er strukturet sådan, at der først gives en biografi over Mikkellers historie, dernæst en selektiv historie over øl som sådan med en tilhørende beskrivelse af mikrobryggeriernes revolution. Så meget for det historiske. Resten af bogen er dedikeret øllet, med tips til brygning og smagning. Noget som fulgte med mikrobryggeriernes indtog var en differentiering af bryggeriet. De vilde eksperimenter bragte mange typer øl med sig, og det har fortættet øl-junglen betragteligt. Bjergsø viser flot vej igennem buskadset og man bevarer hele tiden orienteringen.

Selvom Bjergsø i indledningen anerkender, at han er en vinder, og derfor hele tiden vil stræbe mod at blive verdens bedste brygger, så deler han venligt ud af sine fund. Det giver bogen en gavmildhed, som opvejer den lidt navlepillende og selvrefererende tone. Hvis ikke disse opskrifter var med, så ville bogen stå som en glorificering af kemilæreren fra København. Nu står den i stedet som en flot milepæl i Bjergsøs forholdsvis korte bryggerkarriere. Den er dog heldigvis ikke slut endnu. Bjergsø afslører nemlig, at der stadig er mange spændende projekter i kikkerten, så måske kommer der en vol. 2 af Mikkellers bog om øl? Vol. 1 er i hvert fald uomtvisteligt en succes.