Art by Nohr / Johan Nohr / 231 sider
Free League Publishing. ISBN 9789198890006
Anmeldt 20/9 2024, 14:32 af Torben Rølmer Bille

Dyster og stemningsfuld artbook

Dyster og stemningsfuld artbook

Det er muligvis ikke alle der kender det svenske rollespil Mörk Borg, et spil der oprindelig udkom i 2020, men som sidenhen har affødt en masse sideprojekter, cross-overs og fanskabte scenarier. En af dette spils skabere er illustrator Johan Nohr, der udover at have været med til at udvikle spillet også er den huskunstner der har sikret at de mange forskellige udgivelser har et meget genkendeligt, ensartigt grafisk udtryk. Et udtryk, der med garanti også har været med til at gøre spillet populært blandt terningekastende nørder verden over.

For alle de, der er blevet betaget af enten spillet eller Nohr har forlaget bag spillet Fria Ligan udsendt en meget flot artbook, der som undertitlen siger har samlet Nohrs tegninger og krusseduller lavet i perioden 2002-2023 – en titel, som han selv siger skal tages lidt med forbehold, for i bogen kan man også finde eksempler på streger der er en del ældre. Det er eksempelvis ret tydeligt at den collage af mandens ting, der er benyttet som både indledning og afslutning byder på tegninger der er nogen han har lavet som barn.

Selv om tegneren selv kommer til orde, og man som betragter ind imellem de mange illustrationer kan finde konkret information om hvilken sammenhæng billederne indgår i er Art by Nohr ikke just en teksttung sag. Han har fornuftigt nok valgt at lade tegningerne tale for sig selv.

Bogen er inddelt i en række overordnede kapitler, der tematisk samler de mange forskellige tegninger. Langt de fleste af disse er dog – logisk nok – centreret omkring Mörk Borg og de mange spin-offs og sideprojekter knyttet til hovedspillet.

Lige som selve spillet byder Nohrs grafiske univers på et visuelt udtryk som mange forbinder med ekstrem døds-, doom- og black-metal, hvilket især kommer til udtryk nær bogens slutning hvor mange af Nohrs logo´er og titler er samlet. Kender du lidt til ekstremmusik, så vil du også vide at selv for det for det trænede øje så kan det være ganske svært at lure hvad et band hedder, når man forsøger at dechifrere navnet på dem på deres seneste CD eller plakat. Det samme gælder for en del af de logoer Nohr har skabt og hér er det derfor dejligt at få en ledsagende tekst med, så man kan få hjælp med at dechifrere navnet.

I det hele taget er inspirationen fra ekstrem metalmusik gennemgribende i denne artbook. De mange groteske væsener ligner til forveksling mange af de skabninger, der pryder metalcovers. I Mörk Borg rollespillet anbefales også på flere steder playlister med netop ekstremmusik, der kan fungere som musikalsk ledemotiv til spillet og andre steder har der ligefrem været et samarbejde med konkrete bands eller medlemmer fra disse om spilscenarier. Dette gør at det samlede udtryk både kan virke meget voldsomt, dystert og skræmmende på de uindviede.

Det er måske netop overlappet mellem metalhoveder og rollespillere i dette venn-diagram der har været med til at sikre Mörk Borg sin succes. For lad os være ærlige, mange af os der godt kan lide at rulle med terninger og mødes til rollespil med vennerne, kan også lide at indløse billet til musik, der involverer dobbeltpedal og distortede guitarer.

Foruden den klare indflydelse fra metalverdenen, så nævner Johan Nohr også et enkelt sted, at han har ladet sig inspirere til enkelte af sine groteske skabninger fra det fantastiske PS5-spil Elden Ring, hvilket giver god mening, idet From Softwares grafiske designere også er eminente til at skabe skyggevæsener og groteske væsener. Overordnet set har Nohr dog fundet frem til sin egen ret unikke streg, der både kan virke en smule skitsepræget, men samtidig udnytter en stram og vild farvepallette, hvor han ikke skyr tilbage for at bruge neon-pangfarver til at kontrastere de dystre midnatsvæsener der kommer krybende frem.

Selv om tegneren selv ikke bruger megen spalteplads på at forklare sig selv eller sin kunst, så er det indimellem også fascinerende at se hans arbejde fra de første skitser, til den færdige illustration. Et enkelt sted i bogen er der ligefrem gengivet de arbejdsprocesser på hans computer, der viser arbejdet med en enkelt opgave. Dette giver de af os der selv holder af at tegne et lille indblik i mandens arbejdsprocesser, men som nævnt er dette ikke ret fremherskende, for det primære formål med bogen er at vise mandens samlede produktion.

Nu kan det jo godt lyde som om det hele er meget dystert og alvorligt, men heldigvis er der også en del humor i nogle af stregerne, hvilket måske i sær kommer til udtryk i nogle af de mere bizarre fanskabte rollespilsscenarier, som f.eks. det der foregår i et univers befolket af ænder kaldet Duck Borg.

Bogen er dog overordnet set en utrolig flot udgivelse, lige som alle andre af de bøger Fria Ligan udsender. Den er indbundet i azurblåt stofbind med dybdetryk i guld og i et coffee-table format der gør at de mange flotte tegninger virkelig kommer til deres ret. Så hvad enten du kender Nohrs tegninger i forvejen, aldrig har hørt om ham eller blot er ude efter en artbook der ikke ligner ret meget andet på markedet, så er Art by Nohr en bog som du med garanti vil blive rigtig glad for.