Mørkeland / Niels Krause-Kjær / 299 sider
Lindhardt og Ringhof. ISBN 9788711910283
Anmeldt 27/6 2019, 08:56 af Dorthe Rølmer Bille

”Jo mindre folk ved om, hvordan man laver pølser og politik, jo bedre sover de om natten”

- sådan konstaterede Bismarck og han var ikke helt ved siden af.

Journalist Ulrik Torp, som man kom til at kende i Kongekabale, har været arbejdsløs i en del år efter en fyringsrunde på Dagbladet. Hans sagsbehandler får arrangeret en virksomhedspraktik for ham på hans gamle arbejdsplads. De mangler folk, da der er folketingsvalg. Torp skal dog ikke ind på Christiansborg til sine gamle kollegaer og kontakter. Derimod bliver han sat til, at dække mindre historier sammen med et par praktikanter.

Da en ung mand, som viser sig at være ansat i indenrigsministeriet findes dræbt, bliver Torp alligevel involveret i en historie, der peger i politisk retning.

Som altid, når jeg skal anmelde en spændingsroman eller krimi er dilemmaet: Hvor meget skal jeg afsløre? Svaret er: Ingenting – ikke om plottet i hvert fald. Ofte er det noget, der vanskeliggør anmeldelsen, men i Mørkelands tilfælde er det ikke det store problem. Plottet er ikke det der bærer romanen. Jovist har den sine spændende øjeblikke, men det er ikke dem der gør romanen interessant. Derimod er Krause-Kjærs skildring af samtiden helt forrygende og spot on. Det skinner tydeligt igennem at Krause-Kjær har begået sig i det politiske miljø i flere år - både som pressechef for den konservative folketingsgruppe og som journalist på Jyllands-Posten. Med en blanding af humor, sarkasme og ironi får han tegnet et meget nuanceret billede af tidsånden, hvor ”smart i en fart” er idealet og viden og erfaring ikke har den store værdi.

Romanen bevæger sig i græselandet mellem politik og medier og den kunne simpelthen ikke være udkommet på et mere perfekt tidspunkt – nemlig lige op til det netop overståede folketingsvalg 2019. Meget af det der foregår i romanen ligger uhyggeligt tæt op ad hvad der vises på tv og skrives om i aviserne og man kan ikke lade være med at tænke på hvor meget af indholdet der egentligt er fiktion.

Mørkeland er en dyster, men også morsom eller måske nærmere lun roman om politik, demokrati og ikke mindst magt. Derudover er det også en fortælling om en mand i krise og hans forsøg på at komme på fode igen. Persongalleriet er måske en smule karikeret, men man kender dem – Den smarte afdelingsleder med modebrillen, sagsbehandleren fra kommunen som har fået en åh så fantastisk idé, den uudholdelige svigersøn osv. Skildringerne af de forskellige karakterer er gjort så fint og det er svært ikke at trække på smilebåndet ind i mellem.

Er man til skjulte dagsordner, magtspil, hemmelige organisationer, konspirationer og politiske intriger er Mørkeland et ’must read’. Foretrækker man den mere klassiske spændingsroman med en forløsende slutning, kommer man nok ikke helt op og ringe over romanen.