Reporter i chok: Gravid / Belinda Olsson (oversat fra svensk af Tobias Bojlén Hartman) / 349 sider
Lindhardt og Ringhof. ISBN 978-87-11-31640-5
Anmeldt 21/5 2008, 15:05 af Sarah Hedegaard Sørensen

Reporter i chok: Gravid

Reporter i chok: Gravid

På det svenske Aftonbladet elsker Agata livet som reporter. Hun elsker spændingen og får en central rolle i en dramatisk kidnapningssag. Hun elsker også sin skønne kæreste Teo, at gå i byen og drikke Gin&Tonics og feste med veninderne. Hverdagen er på ingen måde børnevenlig for Agata, så da hun finder ud af hun er gravid – eller rettere, hendes kæreste finder ud af hun er gravid – varsler det store, uigennemskuelige ændringer i hendes liv.

Som politisk ukorrekt heltinde styrer Agata gennem kidnapningssager, fødselsforberedende kurser og angstanfald over bleer, barsel og barnevogne, og fortæller åbent og ærligt læseren om, hvordan det er at være den kvinde, der oftest ikke fortælles om.

Romanens kapitler er i små, mundrette stykker og med sensationsagtige overskrifter, der falder i tråd med det miljø, Agata beskriver og lever i. Sproget er bramfrit og umiddelbart, som det også er i den feministiske antologi Fisseflokken, som forfatteren Belinda Olsson redigerede 1999. Reporter i chok: Gravid har bestemt også det uhøjtidelige sprog og selvindsigten som et charmerende træk. Agata siger alt det der er ”forbudt”, og det er sjov læsning og en smule grænseoverskridende.

Denne type ”Projekt-Baby”-roman er så småt begyndt at vinde indpas på bogmarkedet. Vi kender Sophie Kinsellas Shopaholic og baby, Projekt Baby af Sinead Moriarty, og til dels anden og tredje del af Henriette Linds Nynnes dagbog. Det synes helt naturligt, da virkelighedens city girls efterhånden har fundet prinsen på den hvide jernhest, måske giftet sig og nu vil stifte familie. ”Projekt-Baby”-romanens omdrejningspunkt er da også, at heltinden vænner sig til sin nye, kommende rolle som mor og siger farvel til den gamle. Med al sin politiske ukorrekthed giver Reporter i chok: Gravid et nyt, spændende twist til genren og tillader sig at tegne et alt andet en lyserødt (eller lyseblåt) billede.

Hoveddelen af romanen, hvor Agata prøver at affinde sig med graviditeten og tanken om et barn, fungerer godt, hvorimod den sidste del bliver forjaget og afslører et meget tyndt kidnapningsplot. I det store hele er det en charmerende roman, om ikke andet, så fordi den er så ”forkert” og ”forbudt” og et mere interessant bud på genren. Reporter i chok: Gravid er første del af en planlagt trilogi om Agata Hansson, og kan anbefales til alle city girls – hvad enten de er kommende mødre eller ej.