Trias
Sct. Jørgen-Mørvig Kirke, Flensborg 21 september 2017
Anmeldt 26/9 2017, 08:16 af Hans Christian Davidsen
Traditionel folkemusik på en helt egen facon
Traditionel folkemusik på en helt egen facon
« TilbageEn blank tilståelse: For undertegnede var Trias indtil denne koncert betegnelsen for en geologisk periode i naturhistorien.
Men jeg burde nok have vidst bedre. Trias er også navnet på en ung, dansk folk-kvintet. I 2012 vandt Trias en Danish Music Award i kategorien »Årets nye talent«, og i 2013 blev bandet nomineret til en Danish Music Award for debutalbummet Trias.
Bandet består af Christoffer Thorhauge Dam og Jonas Kongsted Frederiksen på violin, Rasmus Nielsen på klaver og harmonium og Søren Østergaard Pedersen på kontrabas.
De fire har mødt hinanden på musikkonservatoriet i Odense. Bassisten Søren Østergaard Pedersen studerede på den rytmiske linje, og de tre øvrige på folkemusiklinjen. Alle har de et udgangspunkt i Jylland, og en stor del af Trias' musik har taget turen over med færgen fra Fanø til Esbjerg. Godt nok arbejder gruppen primært med egne kompositioner, og flere af dem er spændende og friske og langt fra fortænkte - som eget materiale let kan gå hen og blive, hvis det ikke rigtig kommer til at fungere.
Et eksempel på noget, der ikke virkede til at begynde med, er Søren Østergaard Pedersens Vestkysten. Det blev til under et sommerhusophold ved den jyske vestkyst og var oprindelig skrevet til jazz, ,en det kom aldrig rigtig i gang med den traditionelle jazztrio-besætning trommer, flygel og bas. Det fortænkte nummer blev derfor liggende i skuffen, indtil det blev vakt til live af to violiner, bas og harmonium i folkemusikalsk besætning - og det levede viltert ved denne koncert.
Forbindelserne til Fanø kunne også høres i nummeret Piben, der er dedikeret til den piberygende Nils Thorlund. Publikum på Tønder Festival vil kende Nils Thorlund som en mangeårig og lun konferencier på festivalen.
Let og humoristisk
Koncertens repertoire bød på både dansemusik med flere gode polskaer i tredelt takt med betoning på første og tredje taktslag - ikke at forveksle med polka - og balladeagtige melodier med noget let og ofte humoristisk over sig.
Det humoristiske kan alene aflæses af titlerne som for eksempel The Juicy One, som Rasmus Nielsen skrev efter at have mødt den estiske folkemusiker Johanna Adele-Jüssi. Mange danske folkemusik-fans vil kende hende fra den dansk-tyske musikfestival FolkBaltica. Eller nummeret Fikolaj Norskov, som er inspireret af lidt Kaj & Andrea-agtigt bakke snagvendt-sjov over en kop øl med en af bandets venner, hvis rettelige navn er Nikolaj Forskov.
Trias er et interessant bekendtskab, der har respekt for den gamle, traditionelle musik, men spiller den på sin egen måde. Musikken er spændende arrangeret, og der improviseres godt. Hundrede procent spillemandsmusik er det ikke. Ind imellem høres det, at Søren Østergaard Pedersen har en baggrund i jazz, og han trækker sine tre folkemusikere med i en spændende retning med sine sikre fraseringer. De to strygere Christoffer Thorhauge Dam og Jonas Kongsted spiller derudad med krøller og forsiringer i et pænt, underholdende tempo.