»Jeg har ikke matematiske evner nok til at skrive en krimi«
- Bjarne Segefjord er ikke en forfatter, der er kendt i den brede befolkning. Det på trods af, at han gennem årene har skrevet en lang række bøger. Bjarne mener selv, at danskerne i kulturel henseende stiller sig tilfreds med og hungrer efter »tygget mad«, og det er hans bøger bestemt ikke. Jeg mødte Bjarne til en frokost i privaten på Øland til en snak om det kulturelle miljø i Danmark, kulturpolitik og forfatterskabet.
« TilbageHvordan synes du, at det litterære miljø ser ud i Danmark lige nu?
Jeg oplever det som klikeopdelt. København er toneangivende – det
er der, det sner kulturelt. Her holder man lyrikaftener og sådan noget.
I den henseende er Nordjylland en udørk.
Jeg tror såmænd ikke, at det har det store at sige i forhold til forlagenes
fordomme over for nordjyske forfattere, men det er klart, at man
får omtale efter, hvilken klike man tilhører. Organisatorisk er jeg ikke
med i nogen forening længere. Jeg har meldt mig ud af DsF (Danske
skønlitterære Forfattere, red.) og er således ikke længer bundet af
kollektive aftaler i en såkaldt normalkontrakt. Jeg kalder min egen
forening for »ego-power«.
Det hænger selvfølgelig også sammen med, hvilket forlag man bliver
udgivet på. De små forlag får slet ikke den samme omtale som de
store – ikke engang et forholdsvist stort forlag som Attika.
Tror du da, at mange anmeldere slet ikke lukker bøgerne op?
Det hænder vel. Da Peter Høeg debuterede (med Forestillingen om
det tyvende århundrede, red.) gik jeg ned i et antikvariat for at se,
om der skulle være et anmeldereksemplar. Og ganske rigtigt var der
er anmelder, der ikke havde åbnet bogen og solgt den der med det
samme – så har han kunnet få sig et sæt på et nærliggende værtshus.
Anmeldere får bøger i stakkevis, og de tager så for det meste dem fra
Gyldendal og Borgen samt datterselskaber. Gyldendal har stort set
patent på dansk skønlitteratur. De har opkøbt de fleste andre forlag,
så har man fået afslag fra Gyldendal, så har man fået afslag fra dem
alle – og det er der, monopolet er. De små forlags konsulenter har på
den måde ikke så meget at skulle have sagt.
(Bjarne er nu lidt bekymret fra min cognac og synes, at jeg skal holde en
pause fra tasterne for at få den varmet lidt)
Har bogmarkedet så ændret sig de seneste år?
Jeg har været med siden 68, og det var da nemmere dengang end nu.
Mit første manuskript blev til på opfordring af Hans Reitzel. Holger
Hansen (dansk forfatter med en række bøger på Reitzels Forlag sidst
i 60’erne) havde til Reitzel vist en arbejdsrapport, jeg havde skrevet i
forbindelse med et ophold på Summerhillskolen, og han ringede mig
så op og spurgte, »om De vel ikke kunne skrive en bog«. Den endte
med at blive oversat til fire sprog, men emnet reformpædagogik var
jo også meget oppe i tiden i tresserne.
Hvad er det så, der er oppe i tiden og bliver udgivet nu?
Det er vel mere mainstream nu, det er mærkevarer. Det er biografier,
hvor bl.a. politikere udtaler sig, det er ”O, hvordan har du detlitteratur”,
og så har krimien vind i sejlene. Taget det i betragtning,
så er jeg en meget altmodisch forfatter i forhold til det, jeg præsenterer
forlæggerne.
Har du fornemmelse af, at forfatterne tilpasser sig?
Ja, det betaler sig jo. Normalt er der ikke mange penge i at udgive
bøger, 17-20.000 kroner for en roman, og så kommer bibliotekspengene.
Så det er ikke underligt, at mange skriver for at lave bestsellere.
Jeg har ikke matematiske evner nok til at lave en krimi. Jeg har lavet
en roman, der hedder Solens Vennekreds (om danskerne på Costa
del Sol – der er under solen), og det er den eneste roman af mine romaner,
der har et kriminalistisk motiv, hvor jeg slæber en død person igennem alle siderne. Og så var jeg jo vældig stolt af mig selv. Men
den er ikke udgivet – endnu.
Hvad er det, der gør, at folk holder sig til mainstream-litteraturen?
Der er simpelthen en interesse for mere og mere tygget mad. Jeg
solgte et eksemplar af min seneste bog (Mandelgaven til en hund,
red.) til en filialbestyrer i en bank. Det var i forbindelse med, at jeg
søgte et fond om nogle midler, og jeg spurgte så, om hun ville give
bogen en kommentar, når jeg kom ind og afleverede ansøgningen.
Det viste sig, at hun rigtig godt kunne lide bogen, »men man skal jo
tænke over det, du skriver«. Hun kunne godt se, at der stod noget
mellem linjerne, og det er jo også det forfattere bestræber sig på. Så
på den måde gik jeg fra mødet med den fornemmelse, at folk vil have
tygget mad, farsmad, kiggen-sig-selv-i-navlen-litteratur.
Hvordan har du ellers oplevet modtagelsen af din seneste bog? Den rammer
jo ind i en aktuel debat. Fx gør du i »Amøbernes Magasin« tykt nar af Se og
Hør.
Ja, de burde jo næsten trykke den i bladet, hvis de selv havde en
smule humor. Men på den anden side, er den skrevet i en helt anden
sproglig kode, end deres læsere er vant til – de vil ikke læse så meget
mellem linjerne. Ellers har jeg kun hørt positive reaktioner, men
Gyldendal ville ikke have den.
Hvad vil der fremover ske, nu hvor der bliver udgivet færre og færre »smalle
« bøger?
I den nærmeste fremtid vil vi nok ikke mærke så meget til det, men
om 60-70 år vil vi helt sikkert se færre højdepunkter, færre tinder
med sne på i litteraturen. Fra guldalderen er der jo vildt mange ting,
der står endnu og fra mellemkrigstiden, fx Hærværk og Sandalmagernes
gade. Nu er det svært at se, hvad der vil blive stående fra vor egen
tid, men der vil ikke være meget, der topper – jeg topper jo ikke endnu!
(siger Bjarne med et ironisk glimt i øjet).
Har det noget med at gøre, at de rabiate eksperimenter ikke bliver udgivet?
Ja, de har trange kår i tiden. Højrekræfterne med Fogh og Krarup i
spidsen gør hvad de kan for at slå de kulturradikale kræfter ned. Det hele er blevet meget mere besværligt at komme igennem med, omlægning
af konti og støtte osv. Selv det fremmeste organ for det kulturelle,
Information, er blevet politisk friseret.
Hvad har det at sige for den danske kultur?
Det ødelægger den. De der to strygen-på-hårene-middage på Marienborg
var katastrofer. Det blev bestemt, at beløbet til litteraturen
ikke skulle ændres. Men der skulle afsættes 10 millioner kroner over
fire år af det totale støttebeløb til markedsføring af litteraturen. Forfatterne
skulle kunne søge om puljer á 15.000 kroner, men ansøgningen
skulle handle om original markedsføring. Forfatterne var imod
ordningen, for det er forlagenes opgave at markedsføre forfatternes
værker. Med ordningen fulgte selvfølgelig en ekstra forgyldning af
PR-firmaerne. De koster typisk 1.500 kroner i timen – altså 10 timers
markedsføringsstøtte pr. bevilget ansøgning. Det er så diskriminerende
for litteraturen, det er simpelthen oprørende.
Der kom så en masse ansøgninger om PR-støtte, men de drejede sig
om foredrag og oplæsninger osv. Aldeles traditionelle forslag. Det
faldt Klaes Kastholm Hansen fra Berlingske Tidende for brystet. Han
mente, at den støtteordning skulle skrottes.
Så tænkte jeg, at jeg ville komme med en original idé. Jeg ville stille
mig op på København Hovedbanegård i en mundering, der ikke ville
lade nogen i tvivl om, at jeg var forfatter. Jeg ville sælge mine tre seneste
udgivelser som mandelgaver – til en favorabel pris, selvfølgelig.
Så ville panserne helt sikkert komme og sige, at det måtte jeg ikke,
og så ville jeg bruge den bevilgede sum penge til at betale de bøder,
der måtte komme. For 15.000 kr. ville jeg jo nok kunne stå der i
et par dage. Jeg måtte orientere to instanser: Kunstfonden og Justitsministeriet.
Sidstnævnte søgte jeg om »tilladelse frem for tilgivelse«.
Jeg fik en meddelelse om, at de havde modtaget min ansøgning, og
at den ville blive behandlet i løbet af en måneds tid. Men da jeg ikke
hørte noget, rykkede jeg ministeriet for en afgørelse, men fik ikke
noget svar. Kunstfonden havde for længst afslået min ansøgning.
Min konklusion er: Det er Danmark i en nøddeskal. Her modtager
Kunstfonden en original ansøgning, og så sker der ikke en skid. Det
er blevet en betingelse, at der er penge i hele svineriet. Udgivelsesmæssigt
halter vi bagefter Norge, hvor en 1/3 af et oplag går til bibliotekerne, og det dække udgifterne for forlæggeren – forfatteren får
så ikke noget. Den ordning burde vi have tilsvarende. I Danmark
købes der jo cd’er og andet udmærket kram i stedet for bøger til bibliotekerne,
og det går ud over litteraturen. Jeg solgte fx kun 11 eksemplarer
af Mandelgaven til en hund til samtlige landets biblioteker.
Hvad kan den smalle litteratur, og hvad er det, der gør, at folk ikke læser den
– udover at de ikke gider læse mellem linjerne?
Den viser mennesker i al deres skrækkelighed, og det ser grimt og
ulækkert ud, men det er netop ganske moralsk. Så folks foragelse er
vel en slags projektion. Det er noget med, at man ikke vil tækkes læseren
– kunsten skal nemlig aldrig tækkes nogen.
Hvad stiller man så op med sine manuskripter?
Lægger dem ned i skrivebordsskuffen. Selvom noget kunne stå som
hovedværker om 60 år – men det er ikke til at sige noget om. Det skal
retfærdigvis siges, at forlæggerne heller ikke ved noget om, hvad der
bliver klassikere. Det man rent litteraturpolitisk kan udtale med en
vis vægt er, at anmeldelser, der står i Information og Politiken, er
toneangivende. Vi har her nogle anmeldere, der kan læse (forstå bøgerne,
red.), men det, de udslynger, det er guidelines. Det er vel ikke
til at vide, hvad man går glip af på den konto.
Ikke flere interviews