Suicide Squad – Extended Cut (134 min.) Købefilm / Warner Brothers
Anmeldt 31/12 2016, 12:44 af Torben Rølmer Bille

Klædelige tilføjelser

Klædelige tilføjelser

Som faste læsere af vores side måske bemærkede, så var undertegnede ikke just entydigt begejstret for biografversionen af Suicide Squad. Den forekom ved første øjekast som en noget rodet, overfladisk affære. I biografanmeldelsen blev det også nævnt, at David Ayer anså biografversionen som hans ”drirector’s cut” af filmen, med andre ord den som gjaldt og derfor skulle fans ikke håbe på at der kom en længere version, som potentielt kunne forbedre slutresultatet.

Til gengæld var der flere fans, og ikke mindst skuespilleren Jared Leto selv, der højlydt brokkede sig over at der var så forholdsvis få scener med Jokeren med i den færdige film. Det er sikkert derfor, at der i starten af december 2016 kom en ”Extended Cut” version af Suicide Squad på BluRay. Denne version indeholder ikke kun en masse ekstralir, men også en version af filmen, som er omtrent et kvarter længere end biografversionen. Spørgsmålet er så om dette kvarter gør nogen som helst forskel?

Svaret er klart ”ja”! Selv om ingen af de nye scener indeholder mere action end det man kunne opleve i biografen, så er de ekstra minutter med til at give indtrykket af en langt mere velafbalanceret film. Nu kan det heller ikke udelukkes at det også har været gensynet i sig selv, der har gjort, at Suicide Squad virkede bedre end ved det første gennemsyn, men tilføjelserne (der i øvrigt bliver opremset på denne glimrende filmhjemmeside) er også med til at give mere plads til de enkelte figurer, tilføje mere baggrundsinformation og endelig give nogle tiltrængte pusterum mellem alle de scener hvor det er eksplosioner og tæsk der dominerer.

I denne længere version får man også et svar på hvad hovedformålet med Enchantress’ dommedagsmaskine er og endnu vigtigere så får man også i en scene, hvor hun taler med sin bror en motivation for at bygge den. Desuden finder man ud af præcis hvor sygt et forhold Jokeren og Harley Quinn egentligt har og så er der en længere scene hvor Selvmordspatruljen diskuterer muligheden for at gøre oprør mod dem der har tvunget dem ud på missionen. Alt sammen ting, der er med til at gøre filmens fortælling stærkere.

Til gengæld er mysteriet om dødsstrålen som Enchantress bror, med de gudelignede kræfter, fyrer efter heltene ikke løst. Det er, set fra et nørdperspektiv, stadig en af filmens allersvageste punkter, for hvordan kan det være at han er i stand til at evaporere søjlerne på en undergrundsstation, smelte sig gennem en Hummer, men ikke have held til at ramme vore hovedpersoner der gemmer sig bag murværk eller søjler under det sidste opgør? Det er så gu da mærkeligt.

Selve historien er dog ikke ændret meget på siden biografen. Den handler stadig om at en hemmelig organisation under den amerikanske regering, som beslutter sig for at lave et team af superskurke, især i lyset af Supermans død. Tanken er at hvis der pludselig dukker en ”metamenneske” (DCs version af Marvels ”mutanter”) op, som ikke vil menneskene det bedste, så er det vigtigt at have en forsvarsplan. Batman er ikke særlig synlig længere og både Flash og Daredevil er travlt beskæftiget sig andetsteds.

Kvinden bag konceptet om at slippe superskurke fri fra deres topsikrede fængsler, vælger bl.a. snigmorderen Deadshot, Harley Quinn, Killer Croc og en håndfuld andre, deriblandt også troldkvinden Enchantress til at udgøre dette forsvarsværk. For at de ikke skal flygte, får alle medlemmer af Suicide Squad indopereret en lille bombe nær deres hjerter, som så er koblet til en fjernbetjening som deres delingsleder fra militæret styrer. Så forsøger en eller flere af dem at stikke af, kan han via et simpelt knaptryk sende dem på permanent pension. En idé der godt nok fungerer, men som også er set flere gange før.

Enhantress slipper dog fri fra resten af holdet og da regeringen ikke længere kan styre hende, tilkalder hun sin bror og de giver hinanden nærmest uanede kræfter. Det er nu op til de øvrige bandemedlemmer at sætte en stopper for deres planer.

BluRayudgaven af Suicide Squad byder foruden den lange version på biografversionen. Det er også muligt at få fat i 3D-udgaven, men her må man nøjes med biografversionen. Disken byder også på en masse ekstramateriale, gag-reels, bag scenerne-film og meget mere, der giver den interesserede en hel del materiale at give sig i kast med.

Så hvad enten du er fan eller bare har lyst til at se en superheltefilm, der forsøger at være lidt anderledes end de fleste, så giv Suicide Squad – extended cut et skud. Den er slet ikke så skuffende, som først antaget. Om ikke andet så kan alle der kan lide kvinder glæde sig over at Margot Robbie så u-sand-synligt lækker i rollen som Harley, at hun stjæler stort set alle scener som hun er med i. Nogle vil måske ligefrem hævde at hun er grund nok til at kaste sig over filmen.