Den 5. bølge (112 min.) Biograffilm / UIP
Anmeldt 20/4 2016, 16:09 af Torben Rølmer Bille

Hit-girl vs. aliens

Hit-girl vs. aliens

De små bliver så hurtigt voksne, siges der jo. Det gælder også for lille ”Hitgirl” fra Kickass-filmene bedre kendt som skuespillerinden Chloë Grace Moretz. Hun er blevet castet i hovedrollen i den nye tween-scfi-fi-satsning Den 5. bølge. Filmen er som mange andre lignende film rettet mod et købedygtigt teenagepublikum fra USA (læs: Divergent, The Maze Runner, osv.) baseret på en bestsellerroman. For at det ikke skal være løgn er Den 5. bølge også første del i en trilogi. Bøgerne er skrevet af Rick Yancey og den sidste del i serien forventes at udkomme på engelsk i maj måned 2016.

Når film på denne måde kommer i tre eller flere episoder, kan det ses som biografernes modsvar til de mange tv-serier som er så populære for tiden. Når man arbejder med tre film, i stedet for en enkelt, er der plads til at figurerne og handlingsforløbene kan udvikle sig i forskellige og overraskende retninger, i stedet for at manuskriptforfatterne skal have overstået alle handlingsforløb og karakterenes udvikling i løbet af to timer.

Omvendt set, så gør ideen om en trilogi, at man sætter sig til rette i biografens mørke med viden om at man skal se den første del af en serie. Man ved altså godt, at når man kravler ud i sollyset efter to timer senere, så har man sikkert en følelse af ikke at have set det hele. Inderst inde så ved man godt, at man nærmest forpligter sig til at se de næste film i serien, for at kunne få hele historien.

Det lykkes dog til dels Den 5. bølge at give narrativ forløsning allerede i denne første del. Dette kan være fordi, at produktionsselskabet lige vil se om det bliver et hit, før næste del sættes i præproduktion. Idet Den 5. bølge slutter er langt de fleste handlingstråde blevet udredt til sidst. Selvsagt er der en masse uafklarede spørgsmål og problemer der endnu ikke er blevet løst, men man forlader ikke filmen lige så frustreret som efter at have set The Empire Strikes Back eller Back to the Future pt. II for de, der er gamle nok til at huske det.

Filmen benytter sig af en af de helt klassiske science-fiction temaer, nemlig invasions-temaet. Filmens titel henviser til rumvæsenernes strategi. Den første bølge, er en kraftig EMP udladning, der slukker for alt elektronik, stopper biler, kommunikation og lader fly falde til jorden. Anden bølge er jordskælv og oversvømmelser, der primært rammer kysterne og jordens lavtliggende øer. Tredje bølge er en muteret version af fugleinfluenza, der dræber størstedelen af jordens befolkning. Fjerde bølge består i at de fremmede infiltrerer os mennesker, bevæger sig blandt os og forsøger at vende os mod hinanden.

Alt dette oplever vi fra den unge pige Cassies perspektiv. Hun forsøger at finde ud af hvad hun skal gøre i denne nye virkelighed, der ligger meget fjernt fra hendes liv som high school elev. Tragedien rammer også hendes familie hårdt. Først smittes moderen, der arbejder som læge, med den frygtelige virus og efter et stykke tid vælger Cassie, hendes lillebror og far at forlade hjemmet for at søge tilflugt i den nærmeste flygtningelejr. Nu ville det være en skam at afsløre mere af handlingen, for Den 5. bølge fungerer primært i kraft af, at der konstant sker ting, som måske kan overraske dens publikum.

For de der holder af science fiction vil hverken præmissen eller fortællingen være synderligt original. Selv om de fremmedes invasionsstrategi er interessant, så er den en variation over et utal af andre invasionsfortællinger. Til gengæld byder filmen også på en række handlingsmæssige overraskelser. Eksempelvis er afsløringen af femte bølge ganske fint tænkt. Ligesom der er enkelte af karaktererne i filmen, der overrasker undervejs. Dette til trods er der også en masse klicheer, der undervejs bliver genbrugt.

Chloë Grace Moretz gør det rigtigt godt i hovedrollen, for om nogen er hun da indbegrebet af en handlekraftig ung kvinde, der også formår at formidle figurens frustration og følelser rigtigt effektivt. Hende spår kapellet en stor fremtid i filmens verden. Hun flankeres af en række ganske overfladiske figurer, der naturligvis primært er med for at få handlingen til at skride frem.

Effekterne i filmen er for en mainstream Hollywood film forventeligt rigtigt gode og iscenesættelsen af det mennesketomme Amerika minder om scener vi kender fra bl.a.The Walking Dead minus zombierne naturligvis. Følelsen af at befinde i en velkendt men alligevel fremmed verden formidles på den vis fint.

Som med alle science-fiction film er det muligt at tolke elementer i fortællingen som paralleller for aktuelle, mere jordnære, frygtscenarier. I denne film er subteksten både den globale opvarmning (i form af de flodbølger og naturkatastrofer der optræder tidlige i handlingen), hernæst frygten for en verdensomspændende pandemi og endelig bruger fortællingen frygten for de undergravende kræfter i vores samfund som vil os alle det ondt - folk der ligner dig, mig eller naboens søde dreng. Set på den vis synes filmen at italesætte mange forskellige frygtscenarier på én gang og hvad enten man vil det eller ej, er det ganske effektivt.

Den 5. bølge minder altså i store træk om meget man har set før, men den fungerer især hvis man forsøger at se den i øjenhøjde med det tween-publikum som den er tiltænkt. Der er nok militær- og overlevelsesaction og aliens til at holde drengene underholdt og pigerne kan relatere til Cassie og måske især hendes dilemma, skal jeg kysse på den nye, mere modne fyr som jeg lige har mødt eller ham jeg var småforelsket i fra før verden gik af lave? Så holder man af disse stort anlagte teenagefilm med et sci-fi twist, så går man ikke helt galt i byen hvis man indløser billet til Den 5. bølge