Derfor sover vi / Matthew Walker / 383 sider
Rosinante. ISBN 9788763858076
Anmeldt 13/9 2019, 11:23 af Torben Rølmer Bille

8 timer hver nat!

8 timer hver nat!

Før du begynder at læse denne anmeldelse, bør du overveje, om det måske ikke var smartere at printe den ud på papir og - alt efter hvilken tid på døgnet det er - dæmpe belysningen i dit hjem for at få det optimale ud af den. For som Matthew Walker skriver i sin bog Derfor sover vi, ville det ikke gøre noget, hvis du kun nåede halvvejs i teksten, tog læsebrillerne af og hev dynen godt op om ørerne, for det er i virkeligheden meget bedre for dig at få dig en velfortjent lur end at læse endnu en boganmeldelse.

Selv om Walker opfordrer sin læser til at tage en lur, kan anmelderen ikke anbefale Walkers bog varmt nok. Selv om selvhjælpsbøger og bøger, der lover at give dig et bedre liv, allerede findes i bunkevis og normalt ikke gør et større indtryk på undertegnede, er Derfor sover vi et helt andet væsen. Først og fremmest er stort set alle de observationer, der gøres i bogen, understøttet af videnskabelige, kliniske tests – og af samme grund er de resultater og påstande, Walker kommer med, ret svære at anfægte. Selv om vi lever i en såkaldt ”postfaktuel” tid, er der vel stadig fornuftige mennesker, der er villige til at lytte til snusfornuft og acceptere videnskab?

Selv om vi konstant bombaderes med råd om kost, motion, levevaner, oprydningstips, mm., er Walkers bog en vigtig bog, en der stikker klart ud fra mængden. Det er et statistisk faktum, at vi sover alt for lidt (under 8 timer i døgnet), og det er Walkers mission at få ændret denne tåbelige adfærd. For læser man hans bog, er det svært ikke hurtigt at blive overbevist om, hvor gavnlig søvnen er. Det er ikke kun for vores normale velvære, for Walker præsenterer også, hvor mange andre faktorer i vores liv og fysiognomi, som søvn kan gavne. Dette strækker sig lige fra indlæring, kroppens evne til at forbrænde fødevarer, hjertekarsygdomme, Alzheimers og en hel række andre faktorer.

Walker har en mission. Han vil først og fremmest oplyse læseren om vigtigheden ved søvn, noget som han også har gjort i både TED talks og gennem andre, længere interviews. Selv om nogle måske kunne mene, at dette var rigeligt, så byder bogen på en systematisk, gennemarbejdet og ikke mindst velskrevet fortælling om søvn. Han skriver selv i boges introduktion, at man kan læse de forskellige afsnit i vilkårlig rækkefølge, alt efter hvad man gerne vil vide mere om, men man kan også med fordel læse bogen fra cover til cover, for på den måde at få det fulde udbytte af Walker og hans kollegaers ret vilde opdagelser.

Bogen er delt ind i fire overordnede dele. Første del handler om, hvad søvn er for en størrelse. Dette set fra et evolutionært synspunkt mens vi også præsenteres for, hvad der sker med vores kroppe og ikke mindst vores hjerne, når vi sover. Anden del fokuserer på de vigtigste (og mange) årsager til, at man bør lytte efter og få sig omkring otte timers søvn i døgnet. Den tredje del fokuserer på drømmene, men dette er også det korteste afsnit af de fire. Endelig præsenterer Walker i fjerde del de mange problemer, der kan opstå i vores samfund, hvis samfundet ukritisk bliver ved med at fortsætte med at presse folk til at få for lidt søvn og behandle søvnbesvær med udskrivning af sovemedicin. Slutteligt giver Walker sin vision for, hvordan man ville kunne ændre samfundet til det bedre ved at indtænke den naturlige søvn som en del af (arbejds)livet. Kort sagt kommer han rundt omkring stort set alle aspekter af søvnens væsen uden alt for mange gentagelser og uden at stoffet bliver søvndyssende.

Idet bogen blev fordøjet, gik det hurtigt op for undertegnede, at det nok var på tide at ændre søvnvaner radikalt. Før mødet med Walker var det ikke usædvanligt at nøjes med lidt under seks timers søvn om natten, da man kunne få meget fra hånde i de små timer, hvor resten af familien sov. Der kunne ses film, læses bøger, skrives anmeldelser mm. Efter at have læst Walker, er der kommet næsten halvanden times ekstra søvn på skemaet, og det er faktisk ret vildt, hvordan så simpelt et tip har virket. Nogle vil måske slå det hen som vrøvl, som om anmelderen blot er blevet offer for endnu en populærvidenskabelig suggestion, men det er ganske svært at argumentere mod de undersøgelser og tests, som Walker og hans forskerkollegaer verden over har gjort gennem de sidste mange år.

Walker er neurolog og har derfor en interesse i, hvordan vores hjerne fungerer. Som de fleste, der interesserer sig for dette felt vil vide, så er det nu muligt for videnskaben - takket være MRI scannere ol. - at mere præcist undersøge, hvordan vores hjerne arbejder - også mens vi sover. Det korte budskab er, at det gør den langt mere effektivt, hvis vi også giver den en naturlig hvile, som evolutionen har brugt hundredetusindvis af år på at etablere.

Bogen bryder også med en masse af de almene ideer om, hvad søvnen og drømme i virkeligheden er (f.eks. at drømme alene er hjernen, der sorterer ud i overflødige informationer fra vores dagligdag). Når vi nu taler om netop drømme, så er dette et af de få elementer ved bogen, der ikke udfoldes synderligt. Til trods for at forsiden på bogen tillokkende forsøger at sælge bogen med teksten ”Banebrydende ny viden om søvn og drømmes betydning” (vores fremhævelse – red.), så er kapitlet om drømme blandt de korteste i bogen. Man bør således ikke anskaffe sig bogen i håb om, at det er en slags videnskabelig baseret Cyprianus, der kan hjælpe dig med at tyde dine drømme.

Det gør dog ikke så meget, for det er svært at finde nogle andre kritikpunkter i bogen. Nuvel, indimellem laver Walker nogle sammenligninger i forsøget på at formidle nogle ret komplekse videnskabelige observationer og resultater til os lægfolk (f.eks. sammenligner han hjernen med en computer). Disse er, som han selv ret tydeligt gør opmærksom på i teksten, ikke videnskabeligt baseret, men blot eksempler, der er brugt for at lette forståelsen. Eksemplerne benyttes primært til at illustrere hans gode og velmenende pointer, så Walker er tilgivet. Omvendt tænker Kapellet, at han ville have mistet ret mange læsere undervejs, havde han skrevet den medicinsk-neurologiske, kliniske udredning på det, han forsøger at forklare i det fagsprog, som han ellers er vant til.

Derfor sover vi kan, som nævnt indledningsvist, anbefales på det varmeste. Man mærker, at Walker helt tydeligt er på en mission om at få omvendt så mange af hans læsere til at betragte søvn som ikke bare et nødvendigt onde, men som en vigtig del af vores liv og en kilde til generel velvære. En mission som undertegnede håber på, han lykkes med. Det vildeste er, at du hverken skal lægge kosten om eller ændre i dine motionsvaner. Det eneste, du skal gøre, er at sove mere, end du gør – og hvem har i grunden ikke lyst til det?