Nye vaner. Støtte til adfærds- og livsstilsændring. 7 effektive øvelser. / Bobby Zachariae / 96 sider + 2CD sider
Rosinante. ISBN 9788763844208
Anmeldt 3/5 2016, 09:33 af Lars Ole Bonde

Nye, nyttige veje til nye vaner

Nye, nyttige veje til nye vaner

Psykologiprofessor Bobby Zachariae er ikke bare en førende forsker inden for områder som stresshåndtering, hypnose og visualisering. Han har også omsat sin viden i praksis og i mange år produceret cd’er – med musik af Christian Alvad – til selvhjælpsbrug. Serien hedder Visualisering og helbredelse (opkaldt efter Zachariaes første bog om emnet fra 1992), og denne udgivelse er seneste skud på stammen. Andre grene på stammen er redskaber til stresshåndtering, smertelindring, angstdæmpning, selvværds-forbedring og rygestop.

Den nye bog består af en kort introduktion til emnet og til brugen af visualisering i personligt arbejde med øvelserne i hverdagen. Herefter introduceres de 7 øvelser, som alle er indtalt på de medfølgende cd’er. Det er også muligt at lytte til øvelserne på nettet via linket, og i bogens sidste del er øvelses-speaken aftrykt, hvilket også gør det muligt for andre at personalisere speaken og eventuelt vælge en anden baggrundsmusik (eller slet ingen musik).

Bogens vigtigste nyskabelse er nok ”skemadelen”. Brugeren præsenteres i forbindelse med hver øvelse for et eller flere skemaer, som giver mulighed for at ”undersøge og bearbejde forskellige udfordringer, som den pågældende fase i ændringsprocessen kan indebære” (s. 13).

Brugeren svarer først på nogle få spørgsmål om graden af afslappethed, koncentration og fokus i forbindelse med lytning til øvelsen. Svarene afgives på en skala fra 1 (slet ikke) til 10 (i meget høj grad), og ud fra den samlede score får brugeren en karakteristik af situationen her og nu – samt gode råd om at få mere ud af gentagen lytning til øvelsen. Derefter følger skemaer til brugerens egen bedømmelse af ændringsprocessen (”Hvor er jeg i processen?”), motivation for fortsættelse, præcisering af ændringen (så den bliver så konkret og målbar som muligt), bedømmelse af indre og ydre ressourcer, overspringshandlinger mm., rettet ind mod den konkret øvelse.

Overordnet er øvelsesserien bygget op i 6 trin, hver svarende til en øvelse, som varer mellem 14 og 29 minutter: Overvejelse, Motivation, Forberedelse, Handling, Vedligeholdelse og Forebyggelse. Den 7. øvelse er en kort stress-reduktionsøvelse på godt 5 minutter.

Nyttig, konkret og velklingende
Øvelserne, og bogen som helhed, er meget gennemtænkte, logisk opbygget og pædagogisk tilrettelagt. Bobby Zachariaes stemme er behagelig at lytte til, nem at følge og let suggererende.

Christian Alvads synthesizer-musik er et upåfaldende, men stemningsunderbyggende og støttende akkompagnement til speaken. Alvad har fundet fine, let orientalsk farvede klangbunde til de mange arpeggioer (vifteformede akkordopbygninger) i øvelse 1-3, mens øvelse 4 er mere ’uplifting’, øvelse 5 mere repetitiv, med klare akkordrundgange, øvelse 6 mere svævende. Det passer alt sammen fint til de enkelte øvelser.

Det overordnede design er en interessant kombination af en kreativ (visualiseringsøvelserne) og en mere kognitiv (skemaerne) tilgang til adfærdsændring. Det kræver ikke specielle forudsætninger at gå i gang med programmet, men det vil nok være en fordel at man kan lide at arbejde med selvkontrol i form af målinger og skemaer. Det borger for seriøsiteten, at Bobby Zachariae allerede på s. 6 gør det klart, at livsstilsændringer sjældent er et ”quick fix”. Det kræver engagement, motivation og gedigent arbejde at gå ombord, når kursen er sat.

Rutinerede brugere af Bobby Zachariaes selvhjælpsprogrammer kan roligt fortsætte her. Nye brugere bliver budt indenfor på en seriøs og inkluderende måde.